قائم‌مقام نادو:امکان دوپینگ خونی در فوتبال ایران نیست/ وادا مخالف محرومیت یکساله توخته بود

تهران- ایرنا- قائم‌مقام نادو گفت: با توجه به نوسانات قیمت ارز، هزینه هر تست حدود ۱۵ میلیون تومان است که این مسئله کار ما را برای گرفتن تست‌های بیشتر سخت‌تر کرده است.

فرزاد شارکی در گفت‌وگو با ایرنا، در خصوص اینکه گفته شد که توطئه برای دوپینگ ملی‌پوشان تکواندو واقعیت نداشته، اظهار داشت: این ماجرا به طور کل منتفی است. چرا که حتی اگر ورزشکار توسط هم‌تیمی‌اش آلوده شود برای وادا قابل قبول نیست. ضمن اینکه تست سایر تکواندوکاران هم منفی شد. البته از همان دو تکواندوکار که تست دوپینگ‌شان مثبت شده بود در ایران از آنها دوباره تست گرفته شد که این بار تست آنها منفی شد. دلیل این مسئله هم این است که مواد دوپینگی که در بدن آنها بوده در کوتاه مدت از بین می‌رود.

وی افزود: حتی اگه ثابت شود که مکمل آنها آلوده بوده تنها محرومیت‌شان کمتر می‌شود و مثلا از ۴ سال به ۲ سال می‌رسد. این کار هم نیاز به اثبات دارد و اثبات آن هم بسیار سخت است.

قائم‌مقام نادو در مورد اینکه آیا احتمال دارد باقیمانده دوران محرومیت توخته بخشیده شود، عنوان کرد: اتفاق جدید در خصوص محرومیت توخته رخ نداده است. اتفاقا وادا اصرار داشت که محرومیت توخته بیشتر شود؛ اما خوشبختانه پرونده دوپینگ این بازیکن به CAS برده نشد.

شارکی در پاسخ به این سوال که آیا به تازگی دوپینگ ورزشکارانی از ایران مثبت شده، گفت: خدارشکر فعلا تست ورزشکاری مثبت نشده است و تنها در کشتی پهلوانی و فوتبال تست مثبت دوپینگ داشتیم که این موضوع را اطلاع‌رسانی کرده بودیم.

وی در مورد شایعاتی مبنی بر اینکه بازیکنان فوتبال ایران از دوپینگ خونی استفاده می‌کنند، اظهار داشت: اول اینکه دوپینگ خونی در فوتبال کاربردی ندارد و برای ورزش‌های استقامتی مثل ماراتن دوومیدانی است. ضمن اینکه چنین دوپینگی در ایران امکان‌پذیر نیست؛ چرا که نیاز به ساز و کار بسیاری است. امکان دارد از هورمون خون‌ساز استفاده ‌شود؛ اما وادا برای مقابله با چنین دوپینگ‌هایی از پاسپورت بیولوژیک استفاده می‌کند که این پاسپورت به مقایسه خون ورزشکاران در مقاطع زمانی مختلف می‌پردازد و هر تفاوتی را در خون آنها رصد می‌کند.

قائم‌مقام نادو در خصوص اینکه آیا سابقه داشته که به یک ورزشکار دوپینگی توصیه شود از ورزش حرفه‌ای خداحافظی کند تا موضوع دوپینگش افشا نشود، گفت: اگر دوپینگ ورزشکاری مثبت شود و او حتی از ورزش حرفه‌ای خداحافظی کند باز هم ملزم به افشای نام او هستیم. امکان دارد در گذشته چنین اتفاقاتی رخ می‌داده؛ اما گذشته‌ها گذشته و در حال حاضر با وجود قوانین سخت‌گیرانه امکان چنین کارهایی نیست.

شارکی درباره هزینه هر تست دوپینگ عنوان کرد: با توجه به نوسانات قیمت ارز، هزینه هر تست حدود ۱۵ میلیون تومان است که این مسئله کار ما را برای گرفتن تست‌های بیشتر سخت‌تر کرده است.

وی در پایان در خصوص تعداد تست‌های دوپینگ در فصل آینده فوتبال ایران تضریح کرد: تعداد تست‌های دوپینگ در لیگ فوتبال ایران مثل قبل خواهد بود؛ چرا که بیشتر از این برای نادو امکان‌پذیر نیست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha