بازگشت مجدد مجرمان به زندان های مازندران به حداقل رسیده است

ساری- ایرنا- مدیرکل زندان های مازندران با اظهار این که دوره های آموزشی ۳۸ رشته فنی حرفه ای در زندان های استان برگزاری می شود، گفت :‌ توجه به ایجاد اشتغال و درآمد زندانیان سبب شد تا بازگشت مجدد زندانی به زندان در ۲ سال گذشته به حداقل برسد.

علی استادی روز شنبه همزمان با سومین روز از هفته گرامیداشت قوه قضاییه در حاشیه بازدید رییس کل دادگستری مازندران از ندامتگاه ساری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با توضیح این نکته که رویکرد حمایت زندانیان در مدت تحمل حبس، خانواده زندانیان و زندانیان آزاد شده مورد تاکید است، افزود: اکنون سه هزارو ۵۰۰ زندانی برابر با یکسوم جمعیت زندانیان استان در شغل های مختلف مشغول به کار هستند.

وی با بیان این که هر زندانی که گواهی فنی حرفه ای را بگیرد، تا ۱۵۰ میلیون تومان وام کم بهره چهار درصد دریافت می کند، بیان داشت: علاوه بر آن بیشتر این افراد به واحدهای تولیدی و صنعتی استان نیز معرفی می شوند.

مدیر کل زندان های مازندران به نحوه اشتغال زندانیان اشاره کرد و گفت:‌ ساخت انواع محصولات صنایع دستی در داخل زندان، زندانیان کارگاهی که در کارگاه های مختلفی مانند خیاطی، قالی بافی و فلزکاری مشغول می شوند و شماری از زندانیان نیز بر اساس قراردادی که با پیمانکار بسته می شود، در محل کار حاضر می‌شوند و حقوق مکفی دریافت می‌کنند.

استادی با ذکر این نکته که رویکرد سازمان زندان های کشور همسو با شعار سال مد نظر مقام معظم رهبری اشتغال و کارآفرینی محکومان به حبس در جرائم غیرعمدی است، اظهار داشت: امروز طرح جایگزین حبس نیز کمک بزرگی به زندان های استان کرده است.

وی تصربیح کرد: دادستان ها و قضات دادگستری های مازندران همکاری خوبی در اجرای طرح جایگزین حبس دارند، به طوری که مازندران در اجرای این طرح رتبه سوم کشور را کسب کرده است.

انجام مجازات‌های جایگزین حبس با محوریت خدمات اجتماعی و عام المنفعه، مورد تاکید دستگاه قضایی است و طبق آمار قضات استان سال گذشته ۲۷ هزار و ۵۰۰ رای جایگزین حبس را با هدف پرهیز از اجرای مجازات حبس صادر کردند.

مدیرکل زندان های مازندران در خصوص پابند الکترونیکی نیز گفت : هر یک از مجرمان استان که طبق حکم قاضی مشمول پابند الکترونیکی شوند، حکم عملیاتی می شود چرا که این قطعه الکترونیکی به اندازه کافی وجود دارد و کمبودی نداریم.

استادی به با بیان این که پابند الکترونیکی از طرح های مهم و مورد تاکید در سند تحول قوه قضاییه است، گفت: سال گذشته ۸۰۰ زندانی از طریق پابندهای الکترونیکی در خارج از زندان تحت مراقبت بودند و در واقع دوران حبس خودشان را می گذراندند.

وی از جهش تامین امکانات و تجهیزات مورد نیاز در زندان های مازندران خبر داد و گفت:‌ هم اکنون ۱۱طرح عمرانی و تامین تجهیزات در حال اجر در استان داریم که سه طرح آن تا آخر شهریور امسال به بهره برداری می رسد.

وی متوسط فضای استاندارد زندان در دنیا را ۱۳.۶ متر مربع عنوان کرد و گفت:‌ این آمار در مازندران به حدود ۱۰ متر مربع رسیده است.

رسیدگی به حقوق زندانیان مورد توجه همه دادستان های مازندران است

دادستان مرکز استان مازندران با بیان این که دادستان ها همواره باید از حقوق زندانیان دفاع کنند، گفت: همسو با این رویکرد اعتراض به نحوه بازداشت و احکام زندانیان باید رصد، پایش و در مواقع لزوم مورد بازنگری قرار بگیرد.

سید محمد کریمی نیز در حاشیه این بازدید به خبرنگار ایرنا افزود: از آن جایی که نسبت به جرایم سارقت و خشن حساسیت بالایی وجود دارد، ‌ارفاق قانونی مشمول سارقان باسابقه و مجرمان خشن نمی شود ،دادستان باید به جرائم افرادی که آسایش مردم را سلب کرده و می کند توجه کند.

وی وضعیت صدور احکام جایگزین حبس در مازندران را مطلوب توصیف کرد و گفت :‌این گونه مجازات به مراتب آسیب کمتری را متوجه خانواده های زندانیان می کند.

دادستان ساری گفت:‌ امروز هزینه اداره زندان شهرستان های مازندران در اجرای جایگزین حبس به مراتب کاهش یافته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha