۵ تیر ۱۴۰۲، ۸:۴۰
کد خبرنگار: 911
کد خبر: 85149837
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

بوم گردی در قزوین، ظرفیتی مغفول مانده

۵ تیر ۱۴۰۲، ۸:۴۰
کد خبر: 85149837
بوم گردی در قزوین، ظرفیتی مغفول مانده

قزوین - ایرنا - قزوین به واسطه برخورداری از آب و هوای چهارفصل و اقلیم و فرهنگ های متنوع و همچنین نزدیکی به کانون های جمعیتی کشور از جمله پایتخت در زمینه بوم گردی استعداد زیادی دارد، با این وجود عدم سرمایه گذاری مناسب در این حوزه موجب شده تا این بخش در این استان پرجاذبه از حیث گردشگری ظرفیتی مغفول باشد.

به گزارش ایرنا، خیلی از شهروندان ساکن در شهرهای بزرگ به ویژه کلان شهرها برای فرار از هیاهو و شلوغی، ترافیک و آلودگی شهرهای محل سکونتشان از هر فرصتی برای حضور در طبیعت و بوم گردی استفاده می کنند.

در این بین استان قزوین با توجه به نزدیکی به تهران و برخورداری از اقلیم و طبیعتی متنوع و روستاهای پرجاذبه می تواند مقصدی جذاب برای مقاصد بوم گردی پایتخت نشینان باشد، با این وجود هنوز بسیاری از مناطق دیدنی این استان فاقد امکانات لازم رفاهی و خدماتی از جمله اقامتگاه های بوم گردی برای جذب گردشگر هستند.

معدود بوم گردی های استان قزوین نیز تقریبا در الموت قرار دارند و مناطق پرمنظره و خوش آب و هوا در تابستان مانند کوهین، طارم سفلی،آبگرم و آوج هنوز فاقد حتی یک اقامتگاه بوم گردی هستند و به همین دلیل مناطق یاد شده با وجود زیبایی های فراوان و طبیعت بکر و دیدنی سهمی از درآمد گردشگری و بوم گردی ندارند.

بوم گردی در قزوین، ظرفیتی مغفول مانده

ضرورت پرداخت وام های ارزان قیمت سفر

با وجود مشکلات اقتصادی و تورم، سفر و تفریح در اولویت های انتهایی قرار گرفته است اما می توان با پرداخت وام های ارزان قیمت سفر مردم را به مسافرت و حضور در اماکن گردشگری و بوم گردی ها تشویق کرد

یکی از فعالان حوزه بوم گردی در استان قزوین اعتقاد دارد باید ضمن تقویت زیرساخت های ارتباطی مانند راه مناسب و دسترسی به اینترنت پرسرعت، دولت ابتکاراتی را نیز مانند پرداخت وام های ارزان قیمت سفر پرداخت کند تا شاهد رونق گردشگری و استفاده مردم از بوم گردی ها باشیم.

فاطمه احمدی فعال صنعت بوم گردی در قزوین و بهره بردار اقامتگاه بوم گردی قلعه عقاب ها در روستای دیکین الموت شرقی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در سال های پیش از کرونا گردشگری در الموت از رونق خوبی برخوردار بود اما پس از آن هنوز این صنعت جان نگرفته است.

این فعال صنعت گردشگری و بوم گردی گفت: کسب درآمد یک بخش از ایده ما برای ایجاد اقامتگاه بوم گردی بود چرا که ما نگاه صرفا بیزنسی به این کار نداریم و با عشق و علاقه قلبی به این حوزه ورود کرده ایم و چند سال قبل خانه پدر همسرم در زادگاهمان را به بوم گردی تبدیل کردیم و حتی به خاطر این مساله قید سکونت در تهران را زدیم و به خاطر نزدیک شدن به اقامتگاه در قزوین ساکن شدیم تا بهتر به مدیریت این مجموعه بپردازیم.

احمدی ادامه داد: با وجود مشکلات اقتصادی و تورم، سفر و تفریح در اولویت های انتهایی قرار گرفته است اما می توان با پرداخت وام های ارزان قیمت سفر مردم را به مسافرت و حضور در اماکن گردشگری و بوم گردی ها تشویق کرد.

این بهره بردار حوزه بوم گردی گفت: این کار مزیت هایی زیادی دارد که از جمله آن باید به تقویت روحیه و نشاط مردم و همچنین اشتغالزایی برای جوانان و چرخیدن بهتر چرخ صنعت گردشگری داخلی اشاره کرد.

وی در مورد هزینه های اقامت در بوم گردی ها نیز گفت: هزینه اقامت در مجموعه ما برای هر شب از ۸۰۰ هزار تومان شروع می شود که با توجه به هزینه های نگهداری و نیروی کار معقول است اما jقبل همین هزینه برای خیلی از خانواده ها مقدور نیست به همین دلیل پرداخت وام ارزان قیمت می تواند امکان استفاده این مکان ها را برای خیلی از مردم فراهم بیاورد.

احمدی اضافه کرد: اقامتگاه های بوم گردی رونق اقتصادی را برای روستاها به ارمغان می آورند، معمولا میهمانان و مسافرانی که از اقامتگاه های بوم گردی استفاده می کنند در طول سفر خود از محصولات و سوغات و صنایع دستی آن روستا نیز خرید کرده و به این ترتیب به چرخیدن چرخ اقتصاد روستا کمک می کنند.

بوم گردی در قزوین، ظرفیتی مغفول مانده

امکان ارزآوری از بوم گردی ها

این فعال صنعت گردشگری با بیان اینکه بوم گردی ها در صورت برنامه ریزی و تبلیغ می توانند ارزآوری نیز داشته باشند،گفت: گردشگران خارجی زیادی میهمان اقامتگاه ما بوده اند، از سوییس و آلمان و انگلیس گرفته تا مالزی،هند و چین و استرالیا مسافر داشته ایم.

احمدی به ضرورت تقویت زیرساخت های اولیه برای جذب گردشگر در مناطق مستعد از جمله الموت پرداخت و گفت: متاسفانه وضعیت جاده های الموت مناسب نیست و بیشتر گردشگرانی که میهمان ما هستند از وضع راه ارتباطی اظهار نارضایتی دارند در صورتی که الموت به عنوان یک منطقه توریستی و تاریخی شناخته می شود و باید از راه های با کیفیت و ایمنی برخوردار باشد چرا که راه به عنوان یک زیرساخت اولیه و اساسی در جذب گردشگر شناخته می شود.

وی با بیان اینکه وضعیت اینترنت در الموت باید ارتقا پیدا کند و دسترسی اهالی و گردشگران به اینترنت پرسرعت همیشگی باشد،افزود: در ایام پایانی هفته به ویژه تابستان سرعت نت در منطقه پایین می آید و حتی در استفاده از دستگاه های پوز بانکی نیز به مشکل برمی خوریم.

این فعال حوزه بوم گردی اضافه کرد: باید امکانات و تاسیسات خدماتی رفاهی در الموت و نقاط گردشگر پذیر روستایی استان قزوین بیشتر شود تا گردشگران میل بیشتری برای استفاده از اقامتگاه های بوم گردی داشته باشند.

رونق بوم گردی ها یکی از راه های کم هزینه و آسان برای تقویت اقتصاد روستاها و اشتغالزایی جوانان روستایی و پیشگیری از مهاجرت بی رویه به شهرهاست که باید به شکل عملی مورد توجه مسوولان قرار بگیرد

جای خالی جشنواره و رویدادها برای رونق بوم گردی ها

داوود عباسی مدیر و بهره برداری اقامتگاه بوم گردی خانه عباسی در روستای کهک تاکستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: استان قزوین ظرفیت های بالایی در زمینه بوم گردی دارد اما این ظرفیت مورد توجه قرار نگرفته و مغفول واقع شده اند.

این فعال صنعت گردشگری گفت: جای جشنواره ها و رویدادها برای جذب گردشگر به مناطق روستایی و پرجاذبه استان قزوین خالی است، مثلا در تاکستان با وجود اینکه قطب نخست تولید انگور و کشمش در ایران به شمار می رود هنوز یک جشنواره در سطح ملی نداریم که بتواند به جذب گردشگر کمک کند.

عباسی با بیان اینکه باید از ظرفیت های هر منطقه برای جذب گردشگر استفاده کنیم، اضافه کرد: منطقه حفاظت شده باشگل با تنوع بالای جانوری و حیات وحش به دلیل نزدیکی به تهران می تواند یک جاذبه مناسب برای جذب گردشگر باشد اما برای بازدید میهمانان خود باید زمان زیادی را صرف دریافت مجوز کنیم و می توان فرایند صدور مجوز را تسهیل کرد تا امکان حضور گردشگران در این محل فراهم شود.

وی اضافه کرد: رونق بوم گردی ها یکی از راه های کم هزینه و آسان برای تقویت اقتصاد روستاها و اشتغالزایی جوانان روستایی و پیشگیری از مهاجرت بی رویه به شهرهاست که باید به شکل عملی مورد توجه مسوولان قرار بگیرد.

بوم گردی در قزوین، ظرفیتی مغفول مانده

بوم گردی های استان قزوین سه برابر می شود

امکان جذب گردشگر و کسب درآمد و اشتغالزایی در زمینه گردشگری بوم گردی بدون برخورداری از امکانات و زیرساخت ها از جمله اقامتگاه در مناطق روستایی وجود ندارد، اقامتگاه های بوم گردی می توانند بهترین بهانه برای سفر به روستاها و طبیعت اطراف آنها باشند اما فقدان شان باعث می شود خیلی از گردشگران قید سفر را بزنند و گزینه های دیگری را انتخاب کنند.

علیرضا خزائلی مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه تعداد اقامتگاه های بوم گردی قزوین در آینده نه چندان دور سه برابر می شود، گفت: ۱۴ اقامتگاه بوم گردی بهره بردار در استان قزوین وجود دارد که یک مورد آنها غیرفعال شده و از اقامتگاه های فعال یک مورد در شهرستان آبیک، یک مورد در شهرستان تاکستان و سایر در بخش های الموت غربی و شرقی شهرستان قزوین قرار دارند.

این مسوول ادامه داد: با توجه به استعداد قزوین در حوزه بوم گردی از سرمایه گذاری ها در این حوزه استقبال می کنیم و در همین رابطه تاکنون ۲۸ موافقت اصولی برای ایجاد اقامتگاه های بوم گردی در استان صادر شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی قزوین گفت: بیشتر موافقت اصولی های صادر شده برای ایجاد اقامتگاه های بوم گردی مطابق انتظار مربوط به مناطق الموت غربی و شرقی است اما در آبگرم آوج و همچنین بویین زهرا و کوهین نیز سرمایه گذار متقاضی وجود دارد و موافقت اصولی برای ایجاد بوم گردی در این نقاط صادر شده است.

خزائلی با بیان اینکه حمایت های قانونی مناسبی از سرمایه گذاران حوزه بوم گردی به عمل می آید،اضافه کرد: تسهیلات ارزان قیمت در قالب وام های اشتغال روستایی برای متقاضیان سرمایه گذاری در زمینه بوم گردی درنظر گرفته می شود.

وی همچنین گفت: با افزایش تعداد اقامتگاه های بوم گردی در استان، انجمن صنفی مربوط به بهره برداران این حوزه نیز تشکیل خواهد شد.

بوم گردی در قزوین، ظرفیتی مغفول مانده

حضور سرمایه گذاران مطرح حوزه گردشگری برای سرمایه گذاری در حوزه بوم گردی قزوین

از هرگونه سرمایه گذاری در زمینه بوم گردی ها در قزوین چه در سطح کلان و چه خرد حمایت به عمل می آید و استعلام ها و مجوزهای لازم در کم ترین زمان از سوی دستگاه های مسوول صادر خواهد شد

با توجه به استعدادهای قزوین در زمینه گردشگری بوم گردی، مسوولان استانی درصدد جذب سرمایه گذاران مطرح در این حوزه هستند، در کنار این موضوع تسهیل در صدور مجوزها و استعلام ها نیز می تواند در جذب سرمایه گذار و رشد امکانات در این بخش از گردشگری موثر واقع شود.

علی رحمانی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به نقش بوم گردی در جذب گردشگر و توسعه اقتصادی روستاها و اشتغالزایی برای جوانان، گفت: سیاست مدیریت ارشد استان حمایت از توسعه و تقویت گردشگری و سرمایه گذاران این حوزه است.

این مسوول گفت: براین اساس از هرگونه سرمایه گذاری در زمینه بوم گردی ها چه در سطح کلان و چه خرد حمایت به عمل می آید و استعلام ها و مجوزهای لازم در کم ترین زمان از سوی دستگاه های مسوول صادر خواهد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین اضافه کرد: بخشی از منابع مالی مورد نیاز سرمایه گذاران حوزه بوم گردی نیز از طریق تسهیلات بانکی در اختیار آنان قرار می گیرد.

رحمانی با بیان اینکه با چند سرمایه گذار مطرح و برند در حوزه گردشگری برای سرمایه گذاری در استان قزوین وارد مذاکره شده ایم و چند مکان از جمله زیاران آبیک در این رابطه مورد بازدید قرار گرفته است،افزود: در هفته جاری نیز منطقه الموت مورد بازدید قرار می گیرد.

وی اظهار کرد: برخی دستگاه های اجرایی از جمله آب منطقه ای تاسیسات مناسبی برای سرمایه گذاری در زمینه بوم گردی دارند که تلاش داریم از آنها برای ایجاد مکان های اقامتگاهی و رفاهی و پذیرایی به منظور جذب گردشگر در مناطق روستایی و خوش آب و هوا و خوش منظر استفاده کنیم.

رهاورد:

در کنار جذب سرمایه گذاران برای توسعه اقامتگاه های بوم گردی باید خدمات و زیرساخت های اولیه نظیر راه دسترسی مناسب و برنامه های تفریحی نظیر برگزاری جشن ها و جشنواره ها نیز در دستور کار قرار بگیرد تا شاهد رونق بوم گردی در مناطق روستایی قزوین باشیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha