۱۷ شهر در استان اردبیل دچار تنش آبی است

اردبیل-ایرنا- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل گفت: هم اکنون از ۳۱ شهر استان اردبیل ۱۷ شهر دچار تنش آبی هستند و ضروری است شهروندان در مصرف بهینه آب اهتمام جدی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، علیرضا نعمت سلطانی روز شنبه در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: از ۹۹۱ روستای استان ۲۷۰ روستا دچار تنش آبی هست که رفع این مشکلات نیازمند همکاری دستگاه‌های اجرایی، فرمانداران و نمایندگان استان در مجلس و شهروندان است.

وی اضافه کرد: اغلب شهرها و روستاهای استان اردبیل به دلیل تداوم خشکسالی و گرمای بیش از حد هوا، با خشک شدن رودخانه‌ها، چشمه‌ها و چاه‌ها در فصل بهار و تابستان با کمبود منابع آب روبه‌رو هستند و برای جلوگیری از بحران آب در این استان لازم است شهروندان از مصرف بی رویه آب خودداری کنند تا در تابستان با کمبود آب مواجه نشوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل با اشاره به اقدامات دستگاه متبوع خود برای گذر از تنش آبی تابستان افزود: برگزاری مانور دیزل ژنراتور، مانور تانکرهای آبرسانی، شناسایی روستاهای مواجهه با تنش آبی، رصد تماس‌های مردمی از سامانه ۱۲۲ و برقراری کشیک در ستاد و شهرستان‌ها تا پایان تابستان از اقداماتی است که با هدف مدیرت تنش آبی و تامین آب در این شرکت انجام شده است.

۱۰ درصد صرفه جویی کنیم با مشکل مواجه نخواهیم شد/هدررفت آب در اردبیل ۲۶ درصد است

نعمت سلطانی ادامه داد: کمبود بارش در استان منجر به کاهش ذخیره آب در سد ها، مخازن و آب‌‍‌های زیر زمینی شده و اگر ۱۰ درصد مصرف آب در استان کاهش یابد دچار بحران آب در استان نخواهیم شد.

وی همچنین درباره میزان هدررفت آب در اردبیل افزود: هدر رفت آب ناشی از فرسودگی لوله در اردبیل ۲۶ درصد برآورد شده که ۱۰ درصد آن واقعی و ۱۶ درصد دیگر هم ظاهری است که برای برطرف شدن آن نیازمند اصلاح و مرمت لوله‌های فرسوده با تامین اعتبارات لازم است .

نعمت سلطانی اظهار کرد: برای جلوگیری از هدر رفت آب در روستاها، اصلاح لوله‌های آب مورد توجه قرار گرفته و از محل اعتبارات ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱هم برای اصلاح و نوسازی لوله‌ها به میزان ۳۷ کیلومتر با پیمانکار قرارداد منعقد شده است.

این مقام مسئول اصلاح شبکه آبرسانی در روستاها را یادآور شد و گفت: در تمامی روستاها اصلاح شبکه با تامین اعتبارات لازم انجام می‌شود ولی برای اصلاح شبکه داخل شهرها اعتباراتی از محل استانی و ملی اختصاص داده نشده است.

آبرسانی به ۱۸۰ روستا با تفاهم‌نامه قرارگاه امام حسن مجتبی(ع)

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل با بیان اینکه طرح آبرسانی ۴۵۴ روستای محروم این استان طبق تفاهم‌نامه محرومیت‌زدایی و توسط قرارگاه محرومیت‌زدایی امام حسن المجتبی(ع) در دست اجرا است، افزود: برای آبرسانی به این روستاها در مجموع چهار هزار و ۷۶۰ میلیارد ریال توسط دولت هزینه می‌شود که تاکنون آبرسانی ۱۸۰ روستا در استان شروع شده است.

وی ادامه داد: برای آبرسانی به شهرها و روستاهای دیگر هم در سال ۱۴۰۱ پنج هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال مصوب شده که تا کنون چهار هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.

نعمت سلطانی افزود: هم اینک ۳۰ شهر و ۹۹۱ روستای استان اردبیل تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل قرار دارد و ۴۰۱ هزار نفر جمعیت در مناطق روستایی از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی بهره‌مند هستند.

به گزارش ایرنا استان اردبیل در مجموع یک هزار و ۸۵۶ روستا و آبادی دارد که نیمی از آنها فاقد شبکه آبرسانی از منبع مطمئن و دائمی هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha