۳ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۳۱
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85149939
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تنش‌های مرزی میان رقبای سنتی شبه‌قاره/پاکستان به هند اعتراض کرد

اسلام‌آباد - ایرنا - آرامش نسبی حدود دو سال و نیم در مرزهای مشترک و متخلخل پاکستان و هند، امروز با تبادل آتش میان نیروهای دو کشور وارد فاز جدیدی از تنش شد و پاکستان مدعی هدف قرارگرفتن غیرنظامیان این کشور از سوی نیروهای هندی است.

به گزارش روز شنبه ایرنا از رسانه‌های پاکستانی، خط کنترل مرزی در منطقه کشمیر تحت کنترل این کشور شاهد حادثه جدید ناشی از تبادل آتش میان نیروهای پاکستان و هند بود. این تازه ترین تنش‌های مرزی میان دو کشور اتمی جنوب آسیا طی دو سال و نیم اخیر محسوب می‌شود.

ارتش پاکستان طی بیانیه‌ای هند را مهتم به نقض آتش‌بس کرد و گفت که ۲ غیرنظامی پاکستان در حادثه امروز کشته شدند و اعتراض شدید اسلام‌آباد نیز به دهلی‌نو منتقل شده است.

هفتم اسفند ۱۳۹۹ فرماندهان عملیات نظامی ارتش‌های پاکستان و هند طی تماس تلفنی بی سابقه، متعهد به پایبندی دقیق به همه توافق ها، تفاهم و قرارداد آتش بس مرزی در امتداد خط کنترل و سایر بخش های مرزی شدند.

براساس این گزارش، روابط عمومی ارتش پاکستان ساعاتی پیش با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای هندی اقدام به آتشباری بی دلیل به سمت خاک پاکستان کرده اند و درپی آن دو غیرنظامی پاکستان کشته و یک نفر دیگر به شدت زخمی شد.

فاز جدید تنش‌های مرزی میان رقبای اتمی شبه قاره درحالی است که نخست وزیر هند روزهای اخیر سفر رسمی به آمریکا انجام داد و سران دو کشور در بیانیه‌ مشترکی خواستار اقدام موثر اسلام‌آباد علیه تروریسم و جلوگیری از حملات شبه نظامیان در مرزها شد، موضعی که خشم دولتمردان پاکستانی را برانگیخت و این کشور بیانیه مشترک آمریکا و هند را رد کرد.

روابط عمومی ارتش پاکستان در بیانیه امروز خود مدعی شد که هند از یک حمایت جدید ژئوپلیتیکی برای هدف قرار دادن جان بی‌گناهان و طرح اتهامات ساختگی خود استفاده می‌کند.

پیشینه اختلافات قدیمی رقبای شبه قاره

پاکستان و هند پس از استقلال در سال ۱۹۴۷ درگیر مناقشه‌ای به نام کشمیر هستند. این مناقشه تاکنون موجب سه جنگ میان دو کشور شامل جنگ ۱۹۶۵، نبرد کارگیل و نبرد سیاچن شده است.

هند مدعی مالکیت کل ایالت جامو و کشمیر است و تا سال ۲۰۱۰، ۴۳ درصد این منطقه را اداره می‌ کرد. هند مناطق جامو، لاداخ، دره کشمیر و یخچال سیاچن را تحت کنترل دارد.

دهلی‌نو اواسط مردادماه ۱۳۹۸ اقدام به لغو امتیازات ویژه منطقه جامو و کشمیر کرد و این موضوع، موجب خشم دولتمردان در اسلام‌آباد شد.

کمیته امنیت ملی پاکستان نیز در واکنش به این طرح دولت هند، ضمن کاهش بی سابقه سطح روابط دیپلماتیک، تمامی روابط تجاری و فعالیت‌های اقتصادی میان دو کشور را متوقف کرده بود.

از آن زمان به بعد پاکستان و هند به عنوان رقبای سنتی در جنوب آسیا فاقد سفیر در پایتخت‌های یکدیگر هستند و سفارتخانه‌های دو کشور نیز با کاهش سطح دیپلمات‌ها کار می‌کنند.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha