دف‌نوازی و مولودی‌خوانی جایگاه ویژه‌ای در بین هنرمندان مهابادی دارد

مهاباد - ایرنا - سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهاباد گفت: دف‌نوازی و مولودی‌خوانی بخشی از موسیقی کُردی است و جایگاه ویژه‌ای در بین هنرمندان این شهرستان دارد.

یه گزارش خبرنگار ایرنا، کریم رحیمی روز شنبه در آیین افتتاحیه دومین جشنواره ملی دف‌نوازی و مولودی‌خوانی «نوای وحدت» در تالار وحدت مهاباد اظهار کرد: در این جشنواره که برای دومین بار است برگزار می‌شود، هنرمندانی از ۱۳ استان کشور حضور دارند.

وی افزود: آثار ارسال شده به این جشنواره که به مناسبت عید قربان و گرامیداشت شهدای بمباران شیمیایی سردشت روزهای سوم و چهارم تیر ماه برگزار می‌شود، پیشتر توسط هیات داوران بازبینی شده و ۴۱ اثر به بخش رقابتی و پایانی راه یافتند.

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهاباد اضافه کرد: پس از اعلام فراخوان دومین جشنواره ملی دف‌نوازی و مولودی‌خوانی نوای وحدت در ۲۵ مرداد سال گذشته، ۸۵ اثر ارسال به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود.

رحیمی گفت: آثار ارسالی در چهار بخش گروه نوازی، مولودی خوانی، تک نوازی کمتر از ۱۹ سال و تک نوازی بالای ۱۹ سال توسط هیات داوران بازبین این جشنواره که شامل مجید شمس الدینی، محمد نقشبندی، رضا دزائی پور و هاوری شاهین پور بودند، بررسی شد.

دبیر اجرایی دومین جشنواره ملی دف‌نوازی و مولودی‌خوانی «نوای وحدت» مهاباد نیز افزود: در طول برگزاری جشنواره پنج گروه دف‌نوازی شامل گروه آوین به سرپرستی مریم گلسرخی زاده از یزد، گروه هیوا به سرپرستی امیر حسین کرامت از کرمان، گروه طیار به سرپرستی اجلال رحیمی از سنندج، گروه نجما به سرپرستی رضا دزائی پور از مازندران و گروه آیریا به سرپرستی لیلی شیرازی از اصفهان اجرا گروهی دارند.

امید ابراهیمیان تاکید کرد: در بخش مولودی‌خوانی نیز چهار گروه شامل گروه بیدل به سرپرستی علی اصغر ظاهر گرجی از تربت جام، گروه سماء به سرپرستی ماهان یاسینی از سنندج، گروه شور عاشقان به سرپرستی محمدقهرمان نژاد از بوکان و گروه محبان سیدنامحمد به سرپرستی عبدالقادر حریری از اشنویه مولودی خوانی می‌کنند.

ابراهیمیان یادآور شد: در بخش تک‌نوازی گروه الف (کمتر از ۱۹ سال) نیز ۱۶ اثر شامل آثار غزل بهرامی، مهشاد حیدری، نیایش ذاکری مهر، نهال کمانی، دینا زعفرانی، نسترن خان احمد، نازنین مهربانیان، محمدنوروزی، سینا نقشبندی، ساره وحدت، بهاره سادات مدنی، نازنین زهرا آتش پیکر، زینب علیزاده، کیمیادلاوری، آراز شیخی و ساغر حیدری انتخاب شدند.

وی اضافه کرد: در بخش تک‌نوازی رده سنی ب (بالای ۱۹ سال) ۱۳ اثر شامل آثار بهنوش سیدی، مائده محمدی، متین محمدی، کامران محمودی، کیمیا اکبرپور، مبین حسینی نژاد، سلام داوردان، دنیا رستمی، فاطمه جوکار علی‌رضا فدایی، مهدی نخعی، علی غفورپور و سامان قادرپور اجرا دارند.

ابراهیمیان افزود: در بخش ویژه جشنواره (بخش دونوازی) سه اثر در بخش پایانی شامل دونوازی دف و دیوان - دف و شمشال از شهرستان سردشت به سرپرستی سامان قادر پور و دو نوازی دف و دوتار از خراسان شمالی شهرستان بجنورد به سرپرستی شایان آدینه زاده اجرا خواهند داشت.

آیین افتتاح دومین جشنواره ملی دف‌نوازی و مولودی‌خوانی «نوای وحدت» در تالار وحدت مهاباد کمی با تاخیر آغاز شد و همین امر مایه ناراحتی و رنجش حاضران و برخی گروه‌های شرکت کننده شده بود.

ساز دف در بین مردم مناطق کُردنشین استان‌های آذربایجان‌غربی و کردستان و هنگام برگزاری آیین‌های مذهبی از جمله آیین‌های مولودی‌خوانی استفاده می‌شود.

دف یکی از سازهای کوبه‌ای در موسیقی ایرانی است که شامل حلقه‌ای چوبی است که پوست نازکی بر آن کشیده‌اند و با ضربه‌های انگشت می‌نوازند؛ این ساز از سازهای ضربی ایرانی شبیه به دایره ولی بزرگ‌تر از آن و با صدای بم‌تر است و در دوره اسلامی ایران، این ساز برای پشتیبانی از ساز و حفظ وزن به‌کار می‌رفته و رکن اصلی مجالس محافل اهل ذوق و عرفان بوده و برای آنکه طنین بهتری داشته باشد، روی دف پوست آهو می‌کشیدند.

مهاباد در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha