هنوز مصوبه‌ای بیرون نیامده/فعالیت پلتفرم‌های خانگی محدود نمی‌شود

تهران- ایرنا- دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در واکنش به واگذاری مجوز سریال‌های نمایش خانگی به صدا و سیما گفت: این مصوبه، اصلاً معنایش این نیست صداوسیما می‌خواهد دست و پای پلتفرم‌های نمایش‌خانگی را ببندد یا اجازه فعالیت ندهد؛ به هیچ وجه این طور نیست.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا،‌ در پی انتشار موضوعات بررسی شده در جلسه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و مشخصا موضوع «تعیین الزامات ساماندهی حوزه صوت و تصویر فراگیر»، مطالبی در برخی رسانه ها منتشر و نسبت به آن موضع‌گیری هایی انجام شد؛ در برخی از این مطالب آمده است که اعطای مجوز سریال های نمایش خانگی به سازمان صدا و سیما واگذار شده است و این مساله سبب محدودیت در فعالیت سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا) و تولید برنامه ها در شبکه نمایش خانگی می شود. 

این درحالی است که حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی روز شنبه به این اخبار واکنش نشان داد و با رد این شبهات اظهار داشت: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای تقویت پلتفرم‌ها و شبکه نمایش‌خانگی است. این جوّسازی‌ها در حالی اتفاق می‌افتد که این مصوبه هنوز بیرون نیامده که دوستان بخوانند ببینند به نفع‌شان است یا نفع‌شان نیست.

وی افزود: این جوّسازی‌ و فضاسازی یک نوع عوام‌زدگی است. هنوز برخی مصوبه را ندیده‌اند؛ این مصوبه ۶ بند دارد و در بند ششم سیاست‌ها و اصول نمایش‌خانگی مدون شده و ما میدان وسیعی را براساس این سیاست‌ها به پلتفرم‌ها خواهیم داد.

خسروپناه تاکید کرد: این مصوبه در راستای تسهیل‌گری است. البته از طرفی دیگر به طور مثال یک درصد و دو درصد پلتفرم‌ها در برخی از سریال‌ها تخلفی کرده باشند طبیعتاً آیین‌نامه تخلفات هم توسط مجلس شورای اسلامی مصوب خواهد شد.

به گزارش ایرنا، شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در جلسه سه‌شنبه گذشته که به ریاست دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور برگزار شد، به بحث درباره سیاست‌ها و ضوابط حوزه صوت و تصویر فراگیر پرداخت و ماده واحده «تعیین الزامات ساماندهی حوزه صوت و تصویر فراگیر» را به تصویب رساند.

بر اساس این ماده واحده، حیطه اختیارات و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی در این حوزه مشخص و برای فعالان بخش خصوصی به‌ویژه در پلتفرم‌های پخش صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی معین شد که در چه بخش‌هایی باید از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در چه بخش‌های دیگری باید از سازمان صدا و سیما مجوز اخذ کنند.

همچنین بند دیگری از این الزامات که اصول و سیاست‌های ساخت و پخش صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی را به شکلی دقیق‌تر مشخص می‌کند، به تصویب رسید.
در این جلسه مقرر شد در حوزه سیاست‌ها و ضوابط ساخت و پخش صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی، مقررات لازم برای ساماندهی این عرصه با عنایت به سیاست‌ها و اصول تعیین شده از سوی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، از سوی مسئولان مربوط به شکل لایحه تهیه و برای تصویب به عنوان قانون به مجلس شورای اسلامی ارسال شود.

گزارش ایرنا از این جلسه را می توانید در اینجا بخوانید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha