۳ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۵۹
کد خبرنگار: 905
کد خبر: 85149997
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

یک سوم موارد تب کریمه کنگو در خوزستان ابتلای خانگی بودند

اهواز - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: یک سوم موارد شناسایی شده بیماری تب کریمه کنگو در چند سال اخیر استان خوزستان، ابتلای خانگی گزارش شده است بنابراین زنان خانه‌دار باید بیشتر مراقبت کنند.

دکتر پژمان بختیاری‌نیا شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: با وجود اینکه دامداران، چوپانان و قصابان بیشتر در معرض ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو قرار دارند اما در چند سال اخیر یک سوم موارد ابتلا در استان خانگی و دو سوم مشاغل مرتبط با دام گزارش شده است.

وی افزود: امسال در خوزستان مواردی از ابتلا به تب کریمه کنگو بدون فوتی گزارش شده که همگی تحت درمان قرار گرفتند در حالی که هر ساله در کشور موارد فوتی ثبت می‌شود.

بختیاری نیا با تاکید بر اینکه انگل‌زدایی و ضدعفونی کردن محل نگهداری دام‌ها با نظارت اداره کل دامپزشکی خوزستان صورت می‌گیرد گفت: بهتر است مردم از خرید گوشت در مکان‌های کشتار غیرمجاز و غیربهداشتی به ویژه در کنار جاده خودداری کنند تا در نبود تقاضا، اینگونه عرضه گوشت کاهش یابد.

رییس مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه به شهروندان توصیه می شود که گوشت را حتما از مراکز معتبر و بهداشتی خریداری کنند گفت: گوشت می بایست پیش از مصرف ۲۴ ساعت در دمای یخچال نگهداری و سپس کاملا پخته شود.

وی تصریح کرد: درعید قربان ذبح دام در محل‌های تایید شده توسط دامپزشکی انجام شود، وسایل حفاظت شخصی مورد استفاده قرار گیرد و در هنگام استفاده از گوشت نذری اصول بهداشتی مورد توجه قرار گیرد.

بختیاری‌نیا به دامداران تاکید کرد: در صورتی که کنه از دام بر روی قسمتی از پوست بدن قرار گیرد حتما با انبرک نسبت به جداسازی اقدام شود و قسمت گردن و دست را پوشانده یا از مواد دافع حشرات استفاده شود.

تب خونریزی دهنده کریمه کنگو به واسطه گزش کنه‌های آلوده یا به دلیل تماس با آن، به بدن منتقل می‌شود، فرد مبتلا علائم عمومی بیماری‌های عفونی مانند تب، سردرد، بدن درد، حالت تهوع و درد معده را تجربه می‌کند و در موارد شدیدتر ممکن است علائمی چون خونریزی و تشنج بروز پیدا کند.

ویروس در برابر گرما مقاومت زیادی ندارد و در دمای ۵۶ درجه به مدت ۳۰ دقیقه از بین می‌رود، بنابراین پختن گوشت یا پاستوریزه کردن شیر می‌تواند ویروس را از بین ببرد.

ناقل اصلی این بیماری کنه‌ای به نام هیالوما (Hyalomma) است. ویروس ابتدا به واسطه گزش کنه در بدن دام ایجاد و بعد از آن به تدریج پخش می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha