ترافیک معضلی که هر روز در شهر زنجان پیچیده‌تر می‌شود+فیلم

زنجان - ایرنا - امروزه معضل ترافیک در شهرهای بزرگ و پرجمعیت از جمله زنجان، گریبانگیر شهروندان شده است و حل و فصل آن هر روز نسبت به گذشته پیچیده‌تر و سخت‌تر می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، افزوده شدن روزانه چندین دستگاه خودروی شخصی به شمار خودروهای در حال تردد در شهر، کُند بودن عملیات مهندسی معابر و تعریض خیابانها و نقص در سیستم حمل و نقل عمومی از جمله عواملی است که مسایل ترافیکی شهر را پیچیده‌تر کرده است.

این موضوع علاوه بر تحمیل هزینه های مضاعف بر شهرنشینان ناشی از اتلاف سوخت و استهلاک خودرو، آلودگی هوا و افزایش شمار تصادفات داخل شهری را به دنبال دارد.

نبود رغبت به استفاده از وسایل نقلیه عمومی، فقدان پارکینگ های عمومی و هدایت خودروها به هسته مرکزی شهر، گره های ترافیکی را در زنجان پیچیده کرده است. نبود سیستم مدیریت شده حمل و نقل عمومی موجب رغبت نداشتن شهروندان برای استفاده از این ناوگان شده و در نتیجه افزایش خودروهای تک سرنشین را در هسته مرکزی شهر در پی داشته است.

از سوی دیگر فقدان پارکینگ های عمومی در محل های پرتردد، مزید بر علت گره های ترافیکی شده است که در بسیاری از موارد گشودن این گره ها اتلاف وقت و هزینه زیادی را در پی دارد.

زنجان از جمله شهرهایی است که از قافله ترافیک های آزار دهنده سایر شهرها عقب نمانده است و گره های ترافیکی که شاید تا همین یک سال گذشته تنها در مقاطعی از سال از جمله نزدیکی های عید نوروز و مناسبت های خاص در سطح شهر ایجاد می شد در حال حاضر به معضل روزانه این شهر تبدیل شده است و تقریبا در تمامی ساعات روز و شب به خصوص در هسته مرکزی شهر شهروندان را ساعت ها در ترافیک معطل می کند.

ترافیک معضلی که هر روز در شهر زنجان پیچیده‌تر می‌شود

خبرنگار ایرنا زنجان برای اطلاع از برنامه های پلیس زنجان برای رفع این معضل با سرهنگ مجید باقری، رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک فرماندهی انتظامی استان زنجان گفت و گو کرده است.

ایرنا: چه دلایلی موجب گره های ترافیکی به خصوص در هسته مرکزی شهر زنجان شده است؟

سرهنگ باقری: برای رفع این گره ها ابتدا باید عوامل آن بررسی شود که از جمله مهمترین این علل وجود مطب اغلب پزشکان در مرکز شهر و نبود زیرساختهای لازم برای تسهیل تردد به این نقطه است.

ناوگان حمل و نقل عمومی هیچ جذابیتی برای استفاده شهروندان ندارد و از سویی نبود پارکینگ عمومی به اندازه لازم موجب جذب سفر خودروهای شخصی به این نقطه از شهر و ترافیک های شدید و گاه پیچیده می شود.

تعدادی از پارکینگ هایی که در مرکز شهر زنجان فعال هستند به افراد حقیقی فروخته شده اند و در واقع این پارکینگ ها عمومی محسوب نمی شوند تا افراد بتوانند خودروهای خود را با رغبت، دقایقی در آن محل پارک و به امور خود رسیدگی کنند به همین جهت دارندگان خودروهای شخصی از آن استقبال نمی کنند و این امر موجب سرازیر شدن خودروها به مرکز شهر می شود.

ترافیک معضلی که هر روز در شهر زنجان پیچیده‌تر می‌شود

ایرنا: چرا از ناوگان حمل و نقل عمومی در شهر زنجان استفاده حداکثری نمی شود؟

اتوبوس هایی که با سرعت کمتر از ۲۰ کیلومتر در ساعت حرکت و در هر نقطه ای برای مسافرگیری توقف می کنند جذابیتی برای شهروندان ندارند. باقری: متاسفانه ناوگان حمل و نقل عمومی داخل شهر زنجان متولی ندارد.

دلایل استقبال نکردن از این ناوگان باید بررسی و آسیب شناسی شود و این از وظایف شهرداری است و این دستگاه نیز اعلام می کند موضوع از سوی کارشناسان در دست مطالعه قرار دارد اما بیش از سه سال هیچ اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.

وسایل نقلیه عمومی به خصوص اتوبوس ها که وسیله حمل و نقل عمومی هستند باید به روان‌سازی ترافیک شهری کمک کنند در حالیکه خود به معضل ترافیکی تبدیل شده اند.

این اتوبوس ها با سرعت ۱۰ تا ۲۰ کیلومتر بر ساعت در یک خیابان خلوت طی مسیر می کنند که این سرعت هیج توجیهی ندارد.

اتوبوسرانی سامانه ای برای نظارت به این موضوع ندارد تا زمان رسیدن یک اتوبوس از مبدا به مقصد را تعیین کند.

اگر نظارتی به این مساله شود اتوبوس ها با این سرعت پایین حرکت نمی کنند یا در هر نقطه ای که مسافر باشد بدون توجه به محل ایستگاه، توقف و مسافر گیری نمی کنند.

در بسیاری از اوقات خودروهای شخصی در زمان بسیار کمی نسبت به اتوبوسی که از خط ویژه حرکت می کند، به مقصد می رسد و این باعث می شود رغبتی برای حمل و نقل عمومی وجود نداشته باشد در حالیکه اگر مسافران بتوانند زمان رسیدن به اتوبوس و مقصد خود را مدیریت کنند به یقین در این وضعیت ترافیک و هزینه های بالای استهلاک از خودروهای شخصی استفاده نمی کنند.

حمل و نقل عمومی هیچ جذابیتی برای مردم ندارد و از آن استفاده نمی کنند چرا که نمی توانند روی آن حساب باز و زمان سفر خود را مدیریت کنند.

به گفته مسوولان شهرداری ناوگان اتوبوسرانی زنجان نوسازی شده است اما با وجود این امر اتوبوس های جدید نیز با همان سرعت بسیار پایین در حرکت هستند که دردی از ترافیک را دوا نمی کند و به جرات می توان گفت اگر این توبوس ها جمع آوری و غیر فعال شود نیز هیچ فرقی به حال شهروندان نخواهد داشت.

ترافیک معضلی که هر روز در شهر زنجان پیچیده‌تر می‌شود

ایرنا: در شرایط ترافیکی موجود شهروندان چه میزان از حمل و نقل پاک استفاده می کنند؟

باقری: در حالیکه زنجان از قطب های مهم دوچرخه سواری در ورزش همگانی و قهرمانی محسوب می شود و حرف اول را در این زمینه می زند اما متاسفانه بسترهای لازم برای استفاده از این وسیله نقلیه پاک در شهر زنجان وجود ندارد و حمایتی نیز از آن نمی شود.

اگر مسیر دوچرخه سواری ایجاد شود و هر شخصی که کاری دارد بتواند با دوچرخه به خصوص به مرکز شهر و یا هر خیابان و محله ای در کمترین زمان ممکن سفر کند و کارهای خود را انجام دهد به یقین از این وسیله نقلیه بیشترین استفاده را خواهد کرد اما این زمینه ها فراهم نیست و مسیر دوچرخه سواری درخیابانهای شهر پیش بینی نشده است.

ایرنا: پلیس زنجان چه برنامه هایی برای حل معضل ترافیک شهر زنجان دارد؟

باقری: پلیس به تنهایی قادر به حل معضل ترافیکی شهر نیست و در این میان دستگاههای دیگری نیز متولی این امر هستند که نباید تنها از پلیس انتظار داشت.

حل مساله ترافیک نیازمند یک کار جمعی است هم پلیس و هم شهرداری باید وظایف خود را در این خصوص انجام دهند.

مهندسی ترافیک یکی از اقدامات مهم در حل این مشکل است در حال حاضر اغلب تقاطع های شهر قرینه نیستند این موضوع حتی در خصوص تقاطع های جدید ایجاد شده نیز صدق می کند که موجب ترافیک در این مقاطع می شود.

در بحث اتوبوسرانی نیز با وجود اینکه چندین بار با شهرداری برای فراهم کردن بسترهای آموزش به رانندگان مکاتبه شده، اقدامی صورت نگرفته است.

پلیس آماده است تا به رانندگان آموزش لازم را ارایه و بسیاری از موارد را یادآوری کند چون باید برای این رانندگان به صورت دوره‌ای کلاس های آموزشی برگزار شود همانگونه که همه مشاغل آموزش های ضمن خدمت دارند.

نبود آموزش و یادآوری های لازم به رانندگان منجر به رفتارهای غیرقانونی از سوی آنها می شود و این امر نیز به ایجاد گره های ترافیکی دامن می زند و این نشان می دهد آموزش به طور کلی در همه زمینه ها مظلوم واقع شده است.

ترافیک معضلی که هر روز در شهر زنجان پیچیده‌تر می‌شود

ایرنا: پلیس زنجان برای جلوگیری از ترافیک یا رفع آن چه میزان حضور میدانی دارد؟

باقری: گاه به حضور فیزیکی پلیس از سوی شهروندان تاکید می شود در حالی که حضور فیزیکی پلیس در دنیا در حال منسوخ شدن است حتی در تعدادی از شهرستانهای همجوار استان زنجان نیز با هوشمندسازی و مکانیزه شدن امور مربوط به پلیس حضور فیزیکی به کمترین میزان ممکن رسیده است.

در بسیاری از شهرهای کشور به تعداد زنجان مامور پلیس در خیابانها و معابر مشاهده نمی شود چراکه امور مکانیزه و هوشمند و دوربین های مورد نیاز در خیابان ها و معابر نصب شده است که از طریق آنها خودروهای متخلف هم اعمال قانون و هم نظارت می شود.

در تقاطع هایی که ترافیک در همه ساعات وجود دارد اقداماتی از سوی پلیس در دست انجام است که می تواند این مشکل را در آن مناطق رفع کند.

گاه با عوض شدن مدیریت ها بسیاری از مصوبات بر جا می ماند و تیم جدید برنامه های جدید خود را عملی می کند و این امر موجب کند شدن اجرای برخی طرح ها و روانسازی ترافیک می شود.

ایرنا: با توجه به تعطیلی مدارس و افزایش سفرهای درون شهری پلیس چه برنامه هایی را در دست اجرا دارد؟

با اجرای طرح تابستانی حضور پلیس در خیابانهای شهر زنجان و اعمال قانون رانندگان حادثه ساز افزایش می یابد. باقری: برای حل گره های ترافیکی به صورت کوتاه مدت پلیس می تواند با افزایش نیروهای مشغول به کار در خیابانها و محلات اقداماتی را در کاهش ترافیک و تصادفات انجام دهد.

به همین منظور اجرای طرح ویژه تابستان پلیس آغاز شده است که در این طرح نیروهای پلیس برای روانسازی ترافیک افزایش یافته است تا هم تصادفات و هم ترافیک کاهش یابد و هم تردد مردم تسهیل شود.

این طرح همه ساله با شروع تعطیلات تابستانی که میزان ترددها در داخل شهر افزایش می یابد، اجرا می شود.

در این طرح همچنین تعداد نیروهای پلیس در نقاط حادثه خیز و تعداد گشت های شبانه افزایش می یابد و برخورد با تخلفات حادثه ساز شدت می گیرد.

کسانی که حرکات مارپیچ و سرعت و سبقت های غیرمجاز انجام می هند اعمال قانون می شوند.

با آغاز اجرای این طرح از اول تیرماه جاری، روزانه ۱۵ تا ۲۰ دستگاه خودروی متخلف در زنجان متوقف و به پارکینگ منتقل می شود.

بر اساس دستور قضایی که اخذ شده است در داخل شهر نیز خودروهایی که به صورت دوبله پارک شده اند توسط جرثقیل به پارکینگ نیروی انتظامی منتقل می شود.

ترافیک معضلی که هر روز در شهر زنجان پیچیده‌تر می‌شود

ایرنا: اعمال قانون چه میزان در کاهش تخلفات تاثیرگذار است؟

باقری: میزان جریمه ها بازدارند نیست، بر اساس قانون هر سه سال یکبار طبق میزان تورم باید جریمه ها نیز افزایش یا کاهش یابد که به دلایل مختلفی این امر عملی نمی‌شود به همین دلیل میزان جرایم نیز بازدارنده نیست و متخلف نگرانی از بابت اعمال قانون ندارد.

در شهر زنجان روزانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ مورد اعمال قانون برای خودروها انجام می شود در حالیکه بسیاری از رفتارها از جمله پارک در محل های ممنوعه و پیاده روها مربوط به فرهنگ افراد است که یک سوی این فرهنگ سازی پلیس است و بیش از ۳۰ دستگاه وظیفه فرهنگ سازی را برعهده دارند که متاسفانه هیچ یک از این دستگاهها به وظایف خود در این خصوص عمل نمی کنند.

نباید توقع داشت که به تعداد رانندگان، یک پلیس در سطح شهر باشد به باور پلیس هر کسی که گواهینامه دریافت کرده است با تمامی قوانین و مقررات رانندگی آشنا است و باید به آن عمل کند و جهل بر قوانین هیچ مسوولیتی را از او سلب نمی کند.

ایرنا: پلیس چه راهکارهایی برای گره گشایی از ترافیک در دستور کار دارد؟

روزانه ۲۵۰ خودروی جدید به جمع خودروهای درحال تردد در زنجان افزوده می شود. باقری: روزانه بیش از ۲۵۰ دستگاه خودروی جدید در زنجان شماره گذاری شده و به جمع خودروهای در حال تردد در خیابانها افزوده می شود و خیابانهای شهر به پارکینگ تبدیل شده است.

برخی از خیابانها که سالهای قبل خلوت بود هم اکنون به پر ترافیک‌ترین خیابانهای شهر تبدیل شده است.

پلیس برنامه هایی برای رفع بخشی از معضل ترافیک دارد که زوج و فرد کردن تردد خودروها در خیابانهای پر مراجعه در دستور کار پلیس است تا باری از دوش مردم برداشته شود.

ایرنا: چه توصیه هایی برای رانندگان در فصل تابستان دارید؟

باقری: در فصل تابستان که مدارس تعطیل شده است مراجعه مردم به پارکها و مراکز تفریحی و بازیگاه کودکان در خیابان و محلات افزایش یافته است در این شرایط رانندگان باید در رعایت سرعت مطمئن بیش از زمان های دیگر مقید باشند.

رانندگان زمانیکه از کنار یک پارک عبور می کنند باید احتمال ورود ناگهانی کودکان به خیابان را بدهند و با سرعت مطمئن حرکت کنند تا بتوانند خودروی خود را کنترل و از برخورد جلوگیری کنند.

با توجه به اینکه دوچرخه سواری نیز در این فصل افزایش یافته است رانندگان باید هوشیار باشند که بتوانند عکس العمل مناسبی را در صورت ورود ناگهانی کودکان دوچرخه سوار به خیابان ها داشته باشند تا از حوادث دلخراش جلوگیری کنند.

ترافیک معضلی که هر روز در شهر زنجان پیچیده‌تر می‌شود

ایرنا: چه توصیه ای به موتور سواران دارید؟

باقری: با مسوولان شهرداری نامه نگاری شده است تا در ورودی پارک ها تابلوی" ورود موتورسیکلت ممنوع " نصب شود.

گاه مردم در هیچ مکانی از آسیب موتورسواران در امان نیستند، خانواده ها باید در این خصوص به پلیس کمک کنند.

سن موتورسواری به شدت کاهش یافته و گاه این سن به کمتر از ۱۲ سال رسیده است که مشاهده می شود کودکی با سن بسیار کم شخصی را نیز در ترک خود سوار کرده و در حال حرکت است.

این افراد حتی بدون کلاه ایمنی هستند و به دلیل وزن کمی که دارند توانایی کنترل موتورسیکلت را ندارند و سرعت خود را نمی توانند کنترل کنند و به همین جهت هم خود و هم دیگران به را دردسر می اندازند.

این افراد اغلب نسبت به علایم راهنمایی و رانندگی به خصوص چراغ های راهنما بی تفاوت هستند، خانواده ها باید نظارت بیشتری بر این موضوع داشته باشند.

حتی رانندگی بدون گواهینامه نیز در شهر افزایش یافته است که این قابل قبول نیست و نشان دهنده کافی نبودن نظارت از سوی والدین است.

بیشترین علت و فراوانی تصادفات درون شهری در زنجان بی توجهی به جلو، تغییر مسیر ناگهانی و رعایت نکردن حق تقدم است.

در خصوص بی توجهی به جلو مکالمه با تلفن همراه حادثه سازترین است چراکه تمرکز رانندگانی که با تلفن همراه صحبت می کنند به کمترین میزان می رسد.

ایرنا: از ابتدای امسال تاکنون چه تعداد حوادث رانندگی منجر به فوت در زنجان ثبت شده است؟

باقری: از اول امسال تاکنون هفت مورد فوتی ناشی از حوادث رانندگی داخل شهرهای استان ثبت شده است که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش دارد.

بیشترین فوتی ها نیز مربوط به عابران پیاده بوده که ورود ناگهانی به معابر عمده دلیل این حوادث است.

در این خصوص به عابران پیاده توصیه می شود از پل های عابر پیاده و خطوط مخصوص عبور عابران از عرض خیابانها استفاده کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha