۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۱۱:۰۶
کد خبرنگار: 1287
کد خبر: 85150508
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

واکاوی تصادفات جاده‌ای محور بروجن به لردگان چهارمحال و بختیاری

شهرکرد- ایرنا- برخورد سه دستگاه خودرو و فوت چهار نفر و سه مصدوم، برخورد ۲ دستگاه خودرو دیگر و فوت یک نفر و یک مصدوم از حوادث تلخی است که در چند هفته گذشته در محور بروجن به لردگان رخ داد و تعدادی خانواده را داغدار کرد.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری دارای ۲۷۰ کیلومتر بزرگراه، ۷۵۸ کیلومتر راه اصلی، ۲۹۱ کیلومتر راه فرعی و ۲ هزار و ۳۷۱ کیلومتر راه روستایی است که جاده ترانزیت شهرکرد به خوزستان (بروجن به لردگان) به‌ عنوان یکی از محورهای شریانی و ترانزیت کشور در مسیر ارتباطی استان‌های فلات مرکزی ایران به بنادر جنوب‌غرب و جنوب کشور است که روزانه بیش از ۳۸ هزار تردد در این محور انجام می‌شود.

براساس اعلام پلیس راه، بیشترین آمار تصادفات رانندگی و فوتی تصادفات نیز در این جاده اتفاق می‌افتد.

براساس اعلام آمار مرکز بهداشت استان، تعداد فوتی تصادفات رانندگی در سال گذشته در شهرستان لردگان ۳۲ نفر و بروجن ۲۳ نفر بود و در این مدت ۲ هزار و ۷۴ نفر در بروجن و یک‌هزار و ۹۲۱ نفردر لردگان مصدوم شدند.

به گزارش پزشکی قانونی چهارمحال و بختیاری، پارسال تعداد مصدومان ناشی از تصادفات در استان ۱۵ درصدی نسبت به سال قبل آن افزایش داشت و چهار هزار و ۷۳۷ نفر مدعی تصادفات به مراکز پزشکی قانونی استان مراجعه کردند که این آمار در مدت مشابه در سال ۱۴۰۰ چهار هزار و ۱۱۰ نفر بود و فوتی ناشی از تصادفات نیز در سال گذشته هفت درصد رشد داشت و ۲۳۹ مورد فوتی ناشی از تصادفات به پزشکی قانونی استان ارجاع شد.

فوت ۱۱ نفر در تصادفات جاده‌های استان

واکاوی تصادفات جاده‌ای محور بروجن به لردگان چهارمحال و بختیاری

در سالجاری ۱۱ نفر در محور بروجن به لردگان در شهرستان بروجن بر اثر حوادث راننگی فوت کردند

فرماندار شهرستان بروجن با اشاره آمار تصادفات رانندگی در سالجاری نسبت به مدت مشابه پارسال گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون ۱۱ نفر در این شهرستان به دلیل وقوع تصادفات رانندگی فوت کردند که از این تعداد ۱۰ نفر در تصادفات محور بروجن به لردگان جان خود را از دست دادند.

فتاح کرمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: محور بروجن به لردگان یکی از محورهای ترانزیت استان است که روزانه بیش از ۳۸ هزار تردد در این محور انجام می‌شود و در روز طبیعت امسال نیز بیش از ۹۰ هزار تردد در این محور انجام شد.

به گفته وی، تصادفات زیادی در این محور اتفاق می‌افتد و در فروردین‌ماه امسال ۶ نفر جان باخته انسانی در محورهای شهرستان ثبت شد که پنج مورد فوتی‌ها در محور ترانزیتی لردگان به بروجن است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین آمار تصادفات به دلیل خطای انسانی رخ داده است، گفت: برای مدیریت ایمنی حمل و نقل بیشتر در این محور، تقویت علائم راهنمایی و رانندگی، افزایش تعداد مجتمع‌های بین‌راهی و نصب نیوجرسی بین باندهای نیاز است که این مهم در جاده شهرکرد به بروجن به لردگان به ایذه به‌ویژه در قسمت گردنه گوشنگلی شهرستان بروجن مورد توجه قرار گرفته است.

کرمی افزود: با توجه به اینکه این جاده چهارخطه است و تردد خودرو به خصوص خودروی سنگین و شوتی در این محوربالاست نصب جداکننده و نیوجرسی در این محور ضروری است.

وی با اشاره به برخورد خودرو شوتی با ۲ دستگاه خودرو پژو و پراید در هفته گذشته و فوت چهار نفر افزود: در صورت وجود نیوجرسی و جداکننده در این محور، تعداد تلفات این حادثه کمتر خواهد بود و در صورت برخورد خودرو شوتی با نیوجرسی، تنها یک نفر فوتی به همراه داشت در صورتی‌که به دلیل نبود نیوجرسی و خواب آلودگی راننده شوتی و برخورد با ۲ خودروی مقابل،باعث فوتن چهار نفر شد.

فرماندار شهرستان بروجن به بازدید سال گذشته استاندار چهارمحال و بختیاری از این محور اشاره کرد و گفت: استاندار در بازدید از این محور دستورات لازم را به دستگاه‌های مجری برای نصب نیوجرسی صادر کرد و عملیات نصب نیوجرسی از اواخر اردیبهشت‌ماه سالجاری آغاز شده است.

وی اظهار داشت: ۳۰ کیلومتر جداکننده در این محور، در محدوده شهرستان بروجن نیاز است و از اواخر اردیبهشت‌ماه تاکنون سه کیلومتر نیوجرسی نصب شده است.

کرمی گفت:هم‌اکنون تولید نیوجرسی در شهرستان بروجن ۱۲۰ متر در روز است که برای نصب این میزان نیوجرسی در سطح شهرستان ۷۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

روزانه ۷۰۰ تا یک‌هزار خودور شوتی در این محور تردد دارد

فرماندار شهرستان بروجن با اشاره به اینکه روزانه ۷۰۰ تا یک‌هزار دستگاه خودرو شوتی در این محور تردد دارد، گفت: ۴۰ تا ۵۰ درصد تلفات جاده‌ای در این محور خودروهای شوتی است.

وی گفت: احداث ایست و بازرسی در محدوده روستای کُردشامی بخش گندمان تصویب شده است و اجرای این طرح که اعتبارات سفر رییس‌جمهور به استان را نیز دارد، آغاز شده و قسمتی از کار نیز انجام شده است.

کرمی با اشاره به تاکید استاندار چهارمحال و بختیاری در خصوص راه‌اندازی و فعال ساختن این ایستگاه تا یک ماه آینده گفت: طبق دستور استاندار در صورتی که ساختمان این طرح به اتمام نرسیده باشد، با نصب کانکس نیروهای انتظامی در محل مستقر شوند تا علاوه بر کنترل محور با رانندگان خودروهای شوتی که با سرعت بالا در این محور تردد دارند، برخورد شود.

فرماندار شهرستان بروجن اظهار داشت: سرعت بالا و بی‌اختیاطی رانندگان خودروهای شوتی مهمترین عامل تصادفات جاده‌ای در این محور مواصلاتی است.

ساختمان پلیس راه بروجن به گندمان ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

فرماندار شهرستان بروجن از راه‌اندازی ساختمان پلیس راه محور بروجن به گندمان خبر داد و گفت: عملیات اجرای این طرح بالای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و راه‌اندازی این پلیس راه در کنترل سرعت، تردد و ارائه خدمات به رانندگان و مسافران اثرگذار است.

وی بر نصب علائم و ارتقاء فرهنگ رانندگی در نزد مردم و رانندگان تاکید کرد و گفت: این عوامل در کاهش حوادث و تلفات جاده‌ای اثرگذار است.

کرمی با اشاره به اینکه در این جاده بیشترین عامل تلفات و تصادفات خطای انسانی است، گفت: نبود جداکننده و وجود نقاط پرخطر و حادثه خیز و گردنه‌ها از دیگر دلایل افزایش تصادفات در این محور است.

به گفته وی،هم‌اکنون در محور بروجن به لردگان ۱۰ نقطه حادثه‌خیز وجود دارد که یکی از نقاط حادثه خیز گردنه مروارید گندمان است که برای اصلاح آن پنج میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده است.

امسال ۱۴نفر در تصادفات رانندگی لردگان فوت کردند

واکاوی تصادفات جاده‌ای محور بروجن به لردگان چهارمحال و بختیاری

فرماندار لردگان نیز گفت: در سالجاری در سطح شهرستان ۱۱ تصادف فوتی رخ داد که در این تصادفات رانندگی ۱۴ نفر جان خود را از دست دادند.

منصور کریم‌زاده افزود: در این مدت در شهرستان لردگان ۶۴ تصادف جرحی رخ داد که ۷۵ نفر مصدوم داشت.

به گفته وی، طول جاده چهارخطه جاده شهرکرد به لردگان تا میدان شهید ارجمند ۱۷۱ کیلومتر است که شروع عملیات مگاپروژه لردگان به ایذه در قالب سه قطعه در دست اجراست.

کریم‌زاده اظهار داشت: قطعه اول و دوم این مگاپروژه به طول ۳۰ کیلومتر توسط قرارگاه خاتم الانبیاء و شرکت استراتوس در حال اجراست و قطعه سوم به طول ۱۰کیلومتر در حال طراحی است.

کریم‌زاده با اشاره به اینکه کل طول مسیر از شهرکرد تا آخرین نقطه مرزی چهارمحال و بختیاری تا استان خوزستان ۲۱۱کیلومتر است، گفت: نقطه حادثه‌خیز مصوبی در طول محور وجود ندارد، در حالی‌که در چند موقعیت محور، نقطه مستعد حادثه وجود دارد و تمهیدات لازم برای اجرای تقاطع غیرهمسطح شهید ارجمند تامین اعتبار شده تا مشکلات هندسی میدان، رفع شود.

وی اظهار داشت: برای جداسازی این جاده ۹۰ کیلومتر نیوجرسی نصب خواهد شد و روکش آسفالت و خط‌کشی محور و احداث تونل و جاده دسترسی بین مسیر گردبیشه تا گوشکی پیش بینی شده است.

فرماندار شهرستان لردگان به احداث ۹زیرگذر در طول محور، نصب دوربین کنترل سرعت از دیگر برنامه‌های در دست اجرا برای این جاده در راستای کاهش تصادفات اشاره کرد و گفت: تردد خودروهای شوتی، سرعت غیرمجاز و نداشتن دقت در رانندگی از مهمترین عوامل افزایش تصادفات در این محور است.

کریم‌زاده اظهار داشت:برای مناسب‌سازی و ایمن‌سازی این جاده در قالب اعتبارات سفر رییس‌جمهور، اعتبار تخصیص داده شده که از محل تهاتر و فروش نفت و اعتبارات سفر رییس‌جمهور این اعتبارات تامین شود.

وی افزود:هم‌اکنون عملیات اجرای کار در ۳۰ کیلومتر اول این جاده بین هشت تا ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

تردد روزانه ۳۸ هزار خودرو در یک محور

واکاوی تصادفات جاده‌ای محور بروجن به لردگان چهارمحال و بختیاری

روزانه ۳۸ هزار تردد در محور شهرکرد به خوزستان انجام می‌شود و این محور ترانزیتی بالاترین آمار تصادف در استان را دارد

رییس پلیس راه چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه محور شهرکرد به خوزستان از محورهای ترانزیت استان و راه ارتباطی استان‌های فلات مرکزی ایران به بنادر جنوب‌غرب و جنوب کشور است، افزود: روزانه بیش از ۳۸ هزار تردد در این محور انجام می‌شود و این محور ترانیتی بالاترین آمار تصادفات جاده‌ای و بار ترافیکی استان را دارد.

سرهنگ غلامعلی نوربخش با اشاره به آغاز فصل تابستان و افزایش ترددها افزود: برای حفظ ایمنی این محور باید تابلوهای علائم راهنمایی و رانندگی نصب و یا مرمت و بازسازی شوند و خط‌کشی وسط و کنار جاده انجام شود.

وی نبود نیوجرسی و جداکننده جاده را به عنوان یکی از مهمترین عوامل خطر و بروز تصادفات جاده‌ای و افزایش تلفات جاده‌ای عنوان کرد و گفت: نصب نیوجرسی، ایمن‌سازی مسیر، لکه‌گیری آسفالت و رفع چاله‌ها از سوی مسوولان راهداری در این محور اجرا شود.

نوربخش به کمبود استراحتگاه بین راهی در این مسیر اشاره کرد و گفت: ایجاد این استراحتگاه‌ها و همچنین استقرار نیروی انتظامی، اورژانس و هلال‌احمر یک ظرفیت برای استراحت رانندگان و کاهش خستگی آنها برای ادامه مسیر است.

نوربخش اظهار داشت:هم‌اکنون چهار گروه پلیس راه در این محور فعال هستند که با آغاز طرح تابستانه این تعداد افزایش پیدا می‌کند.

وی گفت: در راستای افزایش ضریب ایمنی و بخشندگی جاده، عملیات ایمن‌سازی محور بروجن لردگان در حال اجرا است و اداره راهداری و حمل نقل جاده‌ای استان عملیات خط‌کشی، اصلاح تابلو و علائم عمودی و افقی، نصب حفاظ در دهانه پل‌ها و اصلاح شیب شیروانی حاشیه راه این محور را آغاز کرده است.

رییس پلیس راه چهارمحال و بختیاری به رانندگان توصیه کرد، در هنگام رانندگی توجه کافی به جلو را داشته باشند و از هر گونه عجله و شتاب‌زدگی در رانندگی خودداری و با سرعت مطمئنه حرکت کنند.

نوربخش با بیان اینکه ۶۰ درصد حوادث رانندگی مربوط به واژگونی خودروها در ۳۰ کیلومتری شهرها رخ می‌دهد، افزود: انحراف به چپ و خستگی راننده مهمترین عامل تصادفات رانندگی بوده است.

وی به راه‌اندازی ایستگاه سلامت، استراحت و یا اقامتگاه بین راهی در ۳۰ کیلومتری شهرها به عنوان یک راهکار در کاهش حوادث رانندگی اشاره کرد و گفت: رعایت نکات ایمنی، توجه به جلو، رعایت فاصله با خودرو جلویی، پرهیز از سبقت‌های غیرقانونی، رعایت سرعت مطمئنه و توجه به نکات ایمنی و علائم راهنمایی و رانندگی در کاهش تصادف‌های جاده‌ای تاثیر مستقیم دارد.

رفع۱۳ نقطه حادثه‌خیز چهارمحال و بختیاری در دستور کار

واکاوی تصادفات جاده‌ای محور بروجن به لردگان چهارمحال و بختیاری

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه رفع نقاظ حادثه‌خیز یکی از عوامل مهم در کاهش تصادفات است، گفت: رفع ۱۳ نقطه حادثه‌خیز در استان در دستور کار این اداره کل در سالجاری قرار دارد.

روح الله غلامی افزود: در سالجاری آمار تصادفات رانندگی و همچنین فوتی تصافات در استان روند صعودی داشته است و این مساله نگران‌کننده است در حالی‌ که پارسال استان در زمینه کاهش تصادفات جز پنج استان اول قرار داشت.

وی با اشاره به اینکه سازمان حمل و نقل جاده‌ای در راستای ایمن‌سازی و ارتقا جاده برنامه‌ها و طرح‌های مختلف را از سال گذشته آغاز کرده است، گفت: اجرای طرح مبلمان جاده‌ای، خط‌کشی مسیر، تهیه ونصب نیوجرسی و جداکننده میانی، نصب تابلوو علایم جدید و تابلوهای اطلاعاتی و انتظامی، تعویض تابلوهای مخدوش و از بین رفته، ایجاده سازهای خاکی در حاشیه جاده و دهانه ورودی پل‌ها، نصب گاردریل در نقاط پرتگاهی، ایجاد شیب شیروانی در جهت افزایش بخشندگی جاده در پرتگاه‌ها، برای کاهش حوادث و همچنین کاهش تلفات در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری گفت: اجرای طرح روشنایی نقاط پرحادثه به خصوص در ورودی و خروجی جاده، امتداد تونل‌ها، نصب چراغ‌های چشمک زن در نقاط پرحادثه از دیگر برنامه‌های در دست اجراست.

غلامی افزود: اجرای طرح توسعه جاده و تکمیل چهار خطه از برنامه‌های اداره کل راه و شهرسازی است و حفظ و نگهداری جاده بر عهده اداره کل حمل و نقل جاده‌ای‌ست که با توجه به بالابودن تردد و همچنین تلفات جاده‌ای در محور بروجن به لردگان رفع نقاط حادثه‌خیز و همچنین نصب نیوجرسی با همکاری بخش خصوصی توسط این اداره کل آغاز شده است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: برای اجرای این طرح قرادادی با اعتباری بیش از ۱۰ میلیارد ریال با بخش خصوصی منعقد شده و در حال تهیه و نصب هستیم.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۱۲محل‌ اقامتی و بین راهی با همکاری بخش خصوصی در حاشیه این محور فعال و در دست احداث است، گفت: بیشترین مجتمع‌های رفاهی فعال استان در این محور قرار دارد.

به گفته وی،هم‌اکنون ارائه خدمت به رانندگان و مسافران در ۲ راهدارخانه گوشکی و گوشنگلی نیز وجود دارد.

وی افزود: برای رفع نقطه حادثه خیز گردنه مروارید با بخش خصوصی قرارداد منعقد شده که اجرای این طرح مصوبه کشوری دارد.

غلامی اظهار داشت: سرعت بالا که به دلیل تردد خوردهای شوتی مهمترین بیشترین تلفات با تصادف با خوردهای شوتی است که تخطی از سرعت مهمترین عامل تصادفات است و بی‌توجهی به جلو از دیگر دلایل افزایش تصادفات است.

۳۹ حادثه رانندگی درمحور بروجن به لردگان توسط امدادگران هلال احمر امدادرسانی شد

واکاوی تصادفات جاده‌ای محور بروجن به لردگان چهارمحال و بختیاری

مدیرعامل جمعیت هلال احمر چهارمحال و بختیاری گفت: در سالجاری ۳۹ حادثه رانندگی در محور بروجن به لردگان توسط امدادگران جمعیت هلال احمر امدادرسانی شد که این حوادث شامل انحراف و برخورد با مانع یک مورد، تصادف ۲۱ مورد، نقص فنی یک مورد و واژگونی ۱۶ مورد بود.

مسعود مثنوی افزود: مجموع این حوادث رانندگی ۱۰۴ نفر مصدوم و ۱۹ نفر فوتی در صحنه حادثه برجای گذاشت.

به گفته وی، هشت نفر از مصدومان در صحنه حادثه سرپایی درمان شدند و ۲۲ نفر به مراکز دمانی اعزام شدند.

مثنوی اظهار داشت: برای امدادرسانی به مصدومان و حادثه‌دیدگان در این حوادث ۵۲ تیم عملیاتی به محل حوادث اعزام شدند که شامل ۱۴۴ نفر امداگر و نجاتگر بودند و ۳۸ دستگاه آمبولانس و ۱۶ خودروی نجات به محلهای حادثه اعزام شدند.

به گزارش ایرنا، محور بروجن به لردگان در یک دهه اخیر به عنوان یکی از محورهای ترانزیتی فلات مرکزی ایران به جنوب کشور مورد استفاده رانندگان به ویژه رانندگان حمل و نقل جاده‌ای قرار گرفته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha