دومین روز جشنواره دف‌نوازی و مولودی‌خوانی مهاباد با ۱۲ اجرا پیگیری شد

مهاباد - ایرنا - دبیر اجرایی دومین جشنواره ملی دف‌نوازی و مولودی‌خوانی «نوای وحدت» گفت: دومین روز این جشنواره با ۱۲ اجرا شامل ۱۱ تک‌نوازی و یک گروه مولودی‌خوانی پیگیری شد.

امید ابراهیمیان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در دومین روز این جشنواره ۱۱ دف‌نواز گروه سنی الف (کمتر از ۱۹ سال) به اجرای برنامه پرداختند.

وی افزود: پس از هر اجرا نیز هیات داوران جشنواره سوالاتی را از شرکت کنندگان می‌پرسیدند و دف‌نوازان علاوه بر اجرای اصلی خود، قطعاتی را بنا به درخواست داوران نیز اجرا می‌کردند.

وی اضافه کرد: اجراهای تک‌نوازی رده سنی ب (بالای ۱۹ سال) نیز عصر دیروز برگزار شده بود و هیات داوران جشنواره چگونگی اجرای دف‌نوازان را بررسی می‌کنند

دومین روز جشنواره دف‌نوازی و مولودی‌خوانی مهاباد با ۱۲ اجرا پیگیری شد

دبیر اجرایی دومین جشنواره ملی دف‌نوازی و مولودی‌خوانی «نوای وحدت» مهاباد گفت: آیین اختتامیه این جشنواره نیز امشب با اجرای چهار گروه دف‌نوازی و مولودی خوانی و اعلام اسامی گروه‌ها و دف‌نوازان برتر برگزار می‌شود.

وی از هنرمندان و شهروندان مهابادی و جنوب آذربایجان‌غربی خواست در آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی دف‌نوازی و مولودی‌خوانی «نوای وحدت» مهاباد حضور پرشوری داشته باشند.

ابراهیمیان یادآور شد: در این بخش جشنواره هیات داوران شامل «ئاسو نادری»، «علی پورعطایی»، «شهباز شاهین‌پور» و «امید ابراهیمیان» اجرای تک‌نوازی و گروه‌نوازی هنرمندان را بررسی کرده و سپس نفرات برتر هر بخش را اعلام می‌کنند.

به گزارش ایرنا، دومین جشنواره دف‌نوازی و مولودی‌خوانی «نوای رحمت» که به مناسبت عید قربان و گرامیداشت شهدای بمباران شیمیایی سردشت سوم و چهارم تیر ماه در تالار وحدت شهرداری مهاباد در حال برگزاری است.

دومین روز جشنواره دف‌نوازی و مولودی‌خوانی مهاباد با ۱۲ اجرا پیگیری شد

در این جشنواره ۴۱ اثر از ۱۳ استان کشور در چهار بخش گروه‌نوازی، مولودی‌خوانی و تک نوازی و ۲ نوازی با هم رقابت دارند.

ساز دف در بین مردم مناطق کُردنشین استان‌های آذربایجان‌غربی و کردستان و هنگام برگزاری آیین‌های مذهبی از جمله آیین‌های مولودی‌خوانی استفاده می‌شود.

دف یکی از سازهای کوبه‌ای در موسیقی ایرانی است که شامل حلقه‌ای چوبی است که پوست نازکی بر آن کشیده‌اند و با ضربه‌های انگشت می‌نوازند؛ این ساز از سازهای ضربی ایرانی شبیه به دایره ولی بزرگ‌تر از آن و با صدای بم‌تر است و در دوره اسلامی ایران، این ساز برای پشتیبانی از ساز و حفظ وزن به‌کار می‌رفته و رکن اصلی مجالس محافل اهل ذوق و عرفان بوده و برای آنکه طنین بهتری داشته باشد، روی دف پوست آهو می‌کشیدند.

مهاباد در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha