۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۰۷
کد خبرنگار: 1452
کد خبر: 85151531
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پیست چمن تاریک دره، مرگ خاموش طلای سبز گردشگری

همدان- ایرنا- این روزها در حالی مسوولان استانی تاکید بر محوریت توسعه گردشگری در برنامه‌های اجرایی دارند که پیست اسکی بخش چمنی 'تاریک دره' همدان به عنوان طلای سبز گردشگری که فصل بهار و تابستان، می‌توانست بهترین موقعیت را برای رشد این صنعت داشته باشد همچنان مورد غفلت قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا ورزش یکی از فرصت‌های مهم گردشگری در بسیاری از مناطق جهان بوده و امروزه کشورهای بسیاری از طریق افزایش امکانات ورزشی در رشته‌های مختلف و نیز برگزاری رقابت‌های ورزشی بین المللی در تلاش برای جذب جهانگردان هستند.

امروزه رقابت بین کشورهای مختلف جهان برای برگزاری رقابت‌های جهانی از یک سو و نیز استفاده از جاذبه‌های طبیعی و اقلیمی خود جهت رونق ورزش‌های توریست پذیر از کوهستان‌های پربرف گرفته تا رودخانه‌های خروشان افزایش یافته و هر دولتی در تلاش برای افزایش میزان گردشگران ورزشی و کسب درآمدهای ارزی با حداقل هزینه‌ها هستند.

با شنیدن اصطلاح گردشگری ورزشی، تمام حوادث مهم از جمله المپیک، جام‌های جهانی و رقابت‌های منطقه‌ای و قاره‌ای جلب توجه می‌کند و این رویدادهای بزرگ ورزشی امروزه بسیار مورد علاقه و استفاده مردم سراسر جهان می‌باشد.

برگزاری انواع مسابقات ورزشی جهانی، منطقه‌ای و ملی به انگیزه‌ای بسیار قوی برای حضور و شرکت مردم در محل برگزاری رقابت‌های جهانی تبدیل شده و این خود دلیلی موجه برای اقدام دولت‌ها به برنامه ریزی جامع و کلان برای ساخت تاسیسات زیربنایی و روبنایی در کشور خود در زمینه توسعه توریسم ورزشی است.

جای جای سرزمین پهناور ایران نیز در زمینه گردشگری ورزشی دارای قابلیت و استعدادهای غنی بوده و می‌توان با برنامه ریزی و مدیریت مناسب گردشگران بسیاری را از اقصی نقاط جهان جذب کرد.

استان همدان برغم دارا بودن ظرفیت‌های ورزشی فراوان و همچنین تنوع اقلیمی میزان کمتری از گردشگران ورزشی را به خود اختصاص داده و ناشناخته بودن بسیاری از این ظرفیت‌ها برای ورزشکاران و گردشگران حرفه‌ای ورزشی شاید یکی از دلایل آن می‌باشد.

پیست چمن تاریک دره، مرگ خاموش طلای سبز گردشگری

تاریکدره؛ ظرفیت بکر گردشگری ورزشی
در این میان پیست تاریکدره دارای جاذبه‌های منحصر بفرد کوهستانی و طبیعی از جذابیت‌های فوق العاده‌ای برخوردار بوده و همه ساله می‌تواند بسیاری از گردشگران را بسوی خود جلب کند.

این پیست در منطقه ‌ای کوهستانی و با ارتفاع ۱۷۰۰ متر از سطح دریا قرار دارد، دارای آب و هوایی معتدل و تابستان‌هایی بسیار ملایم و خنک بوده و بخاطر داشتن جاذبه‌های منحصر بفرد کوهستانی - مرتعی از جذابیت‌های فوق العاده‌ای برای ورزشکاران برخوردار می‌باشد.

پیست اسکی موجود در این منطقه بکر از جمله مواهبی است که می‌تواند آینده خوشی در زمینه توسعه گردشگری ورزشی فراهم سازد، این پیست اسکی می‌تواند همانند گذشته دو منظوره باشد و با ایجاد زیرساخت‌های بخش چمنی، آماده استفاده ورزشکاران و علاقه مندان به صورت حرفه‌ای خواهد بود.

پیست تاریکدره همدان از جمله مواهبی است که می‌تواند آینده خوشی در زمینه توسعه گردشگری ورزشی فراهم سازد، این پیست اسکی می‌تواند همانند گذشته دو منظوره باشد و با ایجاد زیرساخت‌های بخش چمنی، آماده استفاده ورزشکاران و علاقه مندان به صورت حرفه‌ای خواهد بود.

پیست اسکی تاریک دره همدان این روزها تفرجگاه صدها همدانی است که با پیمودن مسیر ۱۰ کیلومتری شهر همدان تا پیست، ساعاتی را در طبیعت بکر این منطقه می‌پردازند.

تاریک دره همدان در بین پیست‌های اسکی کشور کمترین مسافت را تا مرکز شهر دارد و راه دسترسی آن از دره عباس آباد و گنجنامه می‌گذرد و همین موقعیت سبب شده تا مردم همدان از این مکان برای تفریحات آخر هفته خود به خصوص روزهای تعطیل استفاده کنند.

پیست اسکی تاریک دره همدان به عنوان یکی از زیرساخت‌های اصلی در توسعه ورزش همدان منطقه‌ای مستعد تقویت این رشته به شمار می‌رود به طوری که با مهیا کردن زیرساخت‌ها، می‌تواند در طول سال پذیرای گردشگران و ورزشکاران بسیاری باشد.

این پیست مکانی مناسب برای تفریح سالم جوانان محسوب می‌شود و در شش کیلومتری جنوب غربی جاده گنجنامه همدان و در دامنه‌های کوه‌های الوند قرار گرفته ‌است.

همدان با موقعیت آب و هوایی کوهستانی زمینه پیشرفت رشته‌های ورزشی نظیر کوهنوردی و اسکی را بوجود آورده و اسکی به عنوان یکی از محبوب‌ترین ورزش‌ها در بهبود و ارتقای سیستم قلبی و عروقی بدن بسیار موثر است.


فواید منحصربه فرد اسکی
پیشکسوت اسکی همدان درباره فواید این ورزش می‌گوید: انجام این ورزش میزان هوشیاری فرد را افزایش می‌بخشد و ورزشکار می‌تواند تا واکنش سریعی را نسبت به هر محرک خارجی از خود نشان دهد. همچنین فرد می‌تواند به راحتی و بدون هیچگونه استرسی به فعالیت‌های روزانه خود بپردازد.

یوسف آزادیان افزود: ورزش‌های هوازی مانند اسکی، گردش خون را تنظیم کرده و موجب می‌شود که تمامی بافت‌های بدن در بهترین حالت خود قرار بگیرند.

وی بیان کرد: افرادی که بدن آن‌ها از سلامتی بالایی برخوردار باشد، قادر هستند تا علایم کهولت سن مانند کم شدن قدرت جسمانی، کاهش توده ماهیچه‌ای، انعطاف‌پذیری و متابولیسم را به تعویق بیندازند.

آزادیان اظهار داشت: فواید اسکی به‌اندازه‌ای بالا است که به راحتی می‌تواند اعتماد به نفس و قدرت را در فرد افزایش دهد. این افراد به راحتی می‌توانند با دیگران ارتباط برقرار کرده و قاطعانه با چالش‌های زندگی برخورد کنند.

پیست چمن تاریک دره، مرگ خاموش طلای سبز گردشگری


در حسرت جهانی شدن
همدان به موجب داشتن آب و هوای کوهستانی و ظرفیت‌های منحصر به فردی همچون پیست اسکی تاریک دره، شرایط لازم برای تبدیل شدن به قطب اسکی کشور را دارد و اگر چه با تلاش و پیگیری مدیریت وقت اداره کل ورزش استان همدان در سال ۹۲ موفق به اخذ مدرک استاندارد جهانی شد اما از آن سالها تاکنون توجه چندانی به این ظرفیت نشده و در حسرت جهانی شدن مانده است.

این پیست سال ۱۳۹۲ در بازدید 'روبرتو پاریزی' ناظر ایتالیایی فدراسیون جهانی اسکی موفق به اخذ مدرک استاندارد بین المللی شد تا بتواند مجوز برگزاری مسابقات مختلف آسیایی و جهانی را به دست آورد.

این پیست سال ۱۳۹۲ در بازدید 'روبرتو پاریزی' ناظر ایتالیایی فدراسیون جهانی اسکی موفق به اخذ مدرک استاندارد بین المللی شد تا بتواند مجوز برگزاری مسابقات مختلف آسیایی و جهانی را به دست آورد.

خردادماه سال ۹۳ پیست چمن تاریک دره با وسعت حدود چهار هکتار و به طول ۶۰۰ متر راه‌اندازی شد اما طولی نکشید که با رفتن افتخاری از مدیریت ورزش استان که البته به ریاست او در فدراسیون اسکی نیز منتهی شد، روشنایی از پیست تاریک دره رخت بست و با گذر زمان مشکلات آن به فراموشی سپرده شد.

جاده محلی بلای جان پیست بین المللی
پیست اسکی تاریک دره با یک هزار و ۶۰۰ متر طول قابلیت برگزاری مسابقات اسکی روی چمن و برف را در تمام فصول سال دارد و تله ‌سی‌یژ این مجموعه با ۱۰۰ صندلی و یک هزار و ۶۰۰ متر طول خط فعال شده و با راه‌اندازی این دستگاه وسعت پیست به ۵۰ هکتار رسیده است.

نزدیکی تهران به همدان و قرار گرفتن موقعیت جغرافیایی پیست تاریک دره در نزدیک‌ترین مسیر تردد تا مرکز شهر همدان باعث شده تا اسکی بازان شرایط آن را ایده آل بدانند.

اما با وجود برخورداری از این امتیازها، مسیر منتهی به پیست تاریک دره جاده‌ای محلی است و این امر به دغدغه‌ای برای اسکی بازان تبدیل شده است.

سالهاست که همزمان با فصل بارش برف در همدان به‌ویژه در دامنه‌های الوند و در مسیر گنج نامه، ابتکار همیشگی راهداران مسدود کردن مسیر پیست تاریک دره است و در مابقی فصول سال هم نیازمند ایمنی لازم برای تردد خودروها دارد به خصوص فصل تابستان که تردد وسایل نقلیه این این مسیر اوج می‌گیرد.

همان پیست بین‌المللی که حتی رئیس فدراسیون اسکی نیز موقعیت راهبردی آن را در کشور بی‌نظیر می‌داند اما مسیرش را همچنان محلی و بدون ایمنی و استاندارد قلمداد می‌کند که امروزه به یک معضل بزرگ تبدیل شده است.

جاده پر پیچ و خم این پیست از میان کوه و دره، مسیری هر چند با جاذبه طبیعی و نمایی زیبا از طبیعت بکر کوهستان به تصویر می‌کشد، اما خطر در هر قدم کمین می‌کند.

این مسیر هر چند در دوره‌های مختلف با بیل مکانیکی و در حد چند متر، خاک‌برداری و عریضه‌سازی شده است اما همچنان استانداردها و ایمنی لازم را ندارد.

در این سال‌ها نیز مسئولان اجرایی و اهل فن نتوانسته‌اند چاره‌ای به جز مسدود کردن فصلی جاده پیست، اقدام نو و کارگشایی انجام دهند.

بهشت گمشده گردشگری همدان
این پیست در ظاهر محور توسعه گردشگری استان نامیده شده و این پیست بین‌المللی می‌تواند ظرفیتی بالقوه در رونق صنعت گردشگری به‌ویژه در حوزه برف و چمن در ۲ نیمه متفاوت سال در همدان تبدیل شود.

پیست تاریک دره علاوه بر زیرساخت‌های لازم برای انجام اسکی، با داشتن امکاناتی نظیر رستوران، کمپ اقامت، تله سی یژ، طبیعت رودخانه و فضای سبز و سایر امکانات تفریحی، قابلیت‌های متنوع را برای استفاده گردشگران مهیا ساخته است.

در صورت حمایت‌های همه جانبه و بودجه مناسب، می‌توان همانند اوایل دهه ۹۰، این پیست را در ۲ فصل گرم و سرد سال فعال کرد.

چمن خودروی این پیست با کمی ترمیم و بازسازی لازم می‌تواند تبدیل به پیست اسکی روی چمن شود که انتظار می‌رود مورد توجه جدی مسوولان قرار بگیرد چرا که بهترین فصل گردشگری سال را در همدان سپری می‌کنیم.

آنچه مسلم است؛ بهشت پنهان ایران زمین مشتاقانه در انتظار گردشگران و دوستداران طبیعت است تا همچنان حیات خود را تداوم ببخشد.

انتظار می‌رود مدیریت دستگاه ورزش در وهله نخست ضمن برگزاری مجمع انتخابات ریاست هیات اسکی استان همدان، ساماندهی این ورزش را در ابعاد مختلف اجرایی کند.

هر چند این روزها پیگیری‌های علی حقیقی مدیرکل ورزش و جوانان همدان در تکمیل ساخت و سازهای عمرانی در پیست اسکی تاریکدره را شاهد هستیم اما انتظار می‌رود دستگاه ورزش برنامه مدون برای این سه ماه فصل تابستان در راستای جذب گردشگر ورزشی را در این منطقه بکر داشته باشد.

منطقه‌ای که به بهشت گمشده گردشگری همدان شهرت یافته و نیاز به احیا و بازگشت به چرخه فعالیت گردشگری ورزشی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha