۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۶:۴۷
کد خبرنگار: 860
کد خبر: 85151623
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

صنعت بروجرد در مسیر پویایی و احیا

۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۶:۴۷
کد خبر: 85151623
صنعت بروجرد در مسیر پویایی و احیا

بروجرد - ایرنا - بروجرد همواره به عنوان قطب صنعت لرستان شهرت دارد که احیای صنایع راکد در دولت سیزدهم شتاب بیشتری به خود گرفته است بطوری که بنا بر گفته مسوولان هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای رونق واحدهای صنعتی بروجرد تزریق شده و از مجموع ۶۵۰ واحد صنعتی بروجرد ۴۵۰ واحد در حال فعالیت و تولید است.

به گزارش ایرنا، تمرکز بر احیای واحدهای صنعتی راکد از جمله برنامه‌های محوری بوده است که از همان ابتدای استقرار دولت سیزدهم در بازه‌های زمانی مختلف مورد توجه قرار گرفت، تمرکزی که اینک می‌توان نتایج آن را در به چرخش درآمدن چرخ صنایع راکد مشاهده کرد.

۴۰ درصد واحدهای صنعتی لرستان در بروجرد متمرکز است هر چند مانند برخی شهرهای دیگر در سراسر کشور طی سال‌های گذشته این واحدها راکد و نیمه فعال شده اما عزم دولت سیزدهم برای احیا و رونق صنعت، تولید و اشتغال به ثمر نشسته و بروجرد اکنون در مسیر پویایی تولید و ثروت است.
در استان لرستان بنا بر گفته مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان برنامه‌ریزی شده‌ است که امسال ۳۶ واحد صنعتی از ۱۲۷ واحد تولیدی غیرفعال و راکد لرستان احیا و راه‌اندازی شود و ۴۰ واحد تولیدی را نیز افزایش ظرفیت دهیم.
فرزاد محمدی با اشاره به ارتقای ظرفیت ۴۱ واحد صنعتی لرستان در سال گذشته، افزود: ۳۱ واحد صنعتی راکد و غیرفعال این استان را سال گذشته با استفاده از ظرفیت ستاد تسهیل و کمیته احیای واحدهای راکد توانستیم با اشتغال‌زایی ۵۰۰ نفر احیا شد که پنج واحد آن مختص بروجرد بوده است.
به گفته مدیرعامل شرکت شهرک‌های لرستان، شناسایی سرمایه‌گذاران جدید و جایگزینی آن‌ها با صاحبان قبلی، تزریق نقدینگی از محل تبصره ۱۸ و فعال‌سازی واحدهای تحت تملک بانک از طریق ستاد تسهیل از روش‌های احیا و بازفعالی واحدهای راکد در این استان خواهد بود.
براساس اعلام شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان تاکنون هزار و ۲۰۰ پروانه بهره‌برداری در این استان صادر شده که ۹۷ درصد آن‌ها مربوط به صنایع کوچک و متوسط است و حدود ۷۰ درصد این واحدها نیز بین ۲۰ تا ۱۰۰ درصد فعال‌ هستند.
۳۰ درصد واحدهای صنعتی لرستان راکد و ۲۰ درصد نیز با تولید کمتر از ظرفیت فعال هستند که ارتقای واحدهای نیمه‌فعال نیازمند تخصیص تسهیلات سرمایه در گردش است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان نهم اردیبهشت امسال از رکود ۲۱۶ واحد صنعتی در این استان خبر داده و گفته بود که ۱۲ واحد از این تعداد سال گذشته در شهرستان خرم‌آباد، پنج واحد در بروجرد، سه واحد در شهرستان دورود، ۲ واحد در الیگودرز و یک واحد در شهرستان دلفان احیا شده‌است.
به گفته بهمن جعفری اشتغال موجود واحدهای احیاشده لرستان تا اردیبهشت امسال۴۸۰ نفر است.


احیای ۲۴ واحد صنعتی بروجرد در دولت سیزدهم
بنا بر گفته رییس اداره صنعت، معدن و تجارت بروجرد ۲۴ واحد صنعتی این شهرستان در دولت سیزدهم احیا شده است و بیش از ۱۹۰ واحد راکد دیگر نیز وجود دارد، شناسایی واحدهای راکد و نیمه فعال در راستای اهداف دولت جهت رونق تولید و اشتغال با تدوین سیاست‌های حمایتی صنعتی از قبیل رفع موانع تولید، ارائه تسهیلات کم بهره، تزریق سرمایه در گردش به واحدها و ثبت سفارش و فراهم نمودن بستر صادرات محصولات رقابت پذیر صورت گرفته است.
"محمد اصل مرزی" اظهار کرد: این اقدام دولت به عنوان مشوق و تکیه گاه تولیدکنندگان گام‌های موثری در مهار تورم و رشد تولید خواهد داشت.
رییس اداره صنعت، معدن و تجارت بروجرد یادآور شد: با تداوم شناسایی واحدهای راکد در راستای تحقق شعار سال و برنامه ریزی‌های مدون جهت احیای واحدهای راکد و غیر فعال، در نظر است با حمایت مدیران ارشد استان و شهرستان و سیاست‌های ابلاغی وزارت متبوع گام مثبتی برداشته شود.
اصل مرزی اضافه کرد: بررسی مشکلات این واحدهای تولیدی و صنعتی در شهرستان توسط کارشناسان در حال انجام است.
وی با بیان اینکه این شهرستان دارای بیش از ۶۵۰ واحد صنعتی بزرگ و کوچک از جمله داروسازی اکسیر، نساجی، کاشی جم و سامان کاشی است، ادامه داد: به دلیل آنکه حدود ۴۰ درصد صنعت لرستان در بروجرد واقع شده این شهرستان قطب صنعت استان محسوب می‌شود.
رییس اداره صنعت، معدن و تجارت بروجرد بیان کرد: از مجموع ۶۵۰ واحد صنعتی بروجرد ۴۵۰ واحد در حال فعالیت و تولید است.


تزریق یک هزار و ۵۰۰ میلیارد برای رونق واحدهای صنعتی بروجرد
بنا بر گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای رونق واحدهای صنعتی بروجرد تزریق شده است.
سیروس ابراهیمی اظهار کرد: در دولت سیزدهم یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در حوزه تبصره ماده ۱۸، ۱۶، منابع داخلی بانکی و برای رونق تولید واحدهای صنعتی شهرستان بروجرد تزریق شده است.
وی با بیان اینکه همه واحدهای شهرستان بروجرد مورد بازدید و بررسی قرار گرفته است، افزود: بیش از ۳۵ درصد صنایع لرستان در بروجرد است و بروجرد یک شهرستان با ظرفیت کشاورزی خوب محسوب می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان خاطرنشان کرد: زمینه کار برای افراد جویای کار در واحدهای تولیدی و صنعتی در شهرستان بروجرد وجود دارد.
ابراهیمی با بیان اینکه بروجرد برای تکمیل بسیار جای کار دارد، اضافه کرد: در حوزه شهرک‌های صنعتی مشکلاتی وجود دارد زیرا فضای برای شهرک صنعتی کم است.
وی بیان کرد: برای احداث شهرک صنعتی شماره ۳ بروجرد با مشکل روبرو شده که باید کمک کرد این مهم مرتفع شود و برای کارهای بزرگ باید پیگیری‌های لازم انجام شود.
معاون استاندار لرستان با بیان اینکه غیر از شرکت سامان کاشی همه صنایع بروجرد در چرخه تولید هستند، افزود: با تلاش و کار جهادی نام محرومیت باید از استان لرستان و شهرستان بروجرد حذف شود.


شناسایی ۱۹۰ واحد صنعتی راکد در بروجرد
بنا بر گفته، فرماندار بروجرد ۱۹۰ واحد صنعتی راکد و غیرفعال در این شهرستان شناسایی شده است که در راستای تحقق شعار سال و برنامه‌ریزی‌های مدون جهت احیای واحدهای راکد و غیرفعال در نظر است با حمایت مدیران ارشد استان و شهرستان و سیاست‌های ابلاغی وزارت متبوع گام مثبتی برداشته شود.
مسلم مرادی افزود: بدین منظور توسط اداره صمت شهرستان بیش از ۱۹۰ واحد تولیدی راکد شناسایی شده و عارضه‌یابی آن‌ها توسط کارشناسان ذی‌ربط در حال انجام است.
فرماندار بروجرد اضافه کرد: دولت خدمتگزار به جهت رونق تولید و اشتغال با تدوین سیاست‌های حمایتی صنعتی از قبیل رفع موانع تولید، ارائه تسهیلات کم‌بهره، تزریق سرمایه در گردش به واحدها و ثبت سفارش و فراهم کردن بستر صادرات محصولات رقابت‌پذیر، به‌عنوان مشوق و تکیه‌گاه تولیدکنندگان گام‌های مؤثری در مهار تورم و رشد تولید برداشته است.

در مجموع راه اندازی واحدهای تولیدی صنعتی تعطیل شده یا نیمه تعطیل از جمله محورهای راهبردی و محوری دولت طی ۲ سال اخیر بوده است و شهرستان بروجرد نیز اکنون بعد از حدود یک دهه رکود در بخش تولید و اشتغال واحدهای صنعتی در ادامه برنامه های دولت در تحقق وعده احیای تولید اکنون در مسیر پویای و تولید و احیای کارخانجات خود قرار گرفته است می تواند نوید بخش آینده ای روشن در بخش صنعت لرستان و بروجرد باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha