ادعای بورل در مورد قدرت نظامی روسیه/تاکید اروپا بر تداوم حمایت تسلیحاتی از اوکراین

لندن – ایرنا – مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به تحولات اخیر روسیه ادعا کرد که قدرت نظامی مسکو در نتیجه جنگ اوکراین تضعیف شده و اکنون بیش از هر زمان دیگری، حمایت تسلیحاتی از جبهه کی‌یف ضروری است.

به گزارش ایرنا، جوسپ بورل روز دوشنبه در آستانه نشست وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ، به خبرنگاران گفت: امروز بسته حمایت تسلیحاتی جدیدی از اوکراین را به ارزش ۳.۵ میلیارد یورو وضع خواهیم کرد.

وی مدعی شد: آنچه طی چند روز گذشته در روسیه رخ داد نشان داد که جنگ علیه اوکراین باعث شکاف در قدرت نظامی روسیه شده و نظام سیاسی آن را نیز تحت تاثیر قرار داده است. بورل با بیان اینکه اتحادیه اروپا اوضاع روسیه را از نزدیک زیر نظر دارد افزود: اکنون حمایت از اوکراین، بیش از هر زمان دیگری مهم‌تر است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شد: بی‌ثباتی برای یک قدرت اتمی مانند روسیه خوشایند نیست و ما باید این مساله را مد نظر قرار دهیم. بورل گروه شبه نظامی وانگر روسیه را یک هیولا نامید که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه برای جنگ با اوکراین به‌کار گرفت اما در نهایت، در برابر او قد علم کرد.

سخنان بورل پس از آن بیان می‌شود که یوگنی پریگوژین رهبر گروه شبه نظامی واگنر در اعتراض به ادعای وی مبنی بر بمباران اردوگاه این گروه در اوکراین توسط ارتش روسیه، نیروهای خود را به سوی مسکو روانه کرد.

گروه واگنر، جمعه شب، در بیانیه‌ای مدعی شد نیروهای ارتش روسیه به مواضع این گروه حمله کرده‌اند.

یوگنی پریگوژین، رئیس‌ واگنر در اظهاراتی که در کانال تلگرامی این گروه منتشر شد، گفت: «یک حمله موشکی به مواضع گروه واگنر انجام شد و قربانیان زیادی وجود دارد.»

واگنر یک سازمان شبه‌نظامی روسی است که نیروهای آن در بسیاری از جنگ‌ها از جمله در نبرد دونباس برای مقابله با نیروهای اوکراینی حضور داشته‌اند.

به دنبال بیانیه واگنر، کاخ کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد رئیس‌جمهور روسیه از وضعیت گروه واگنر مطلع است و اقدامات لازم اتخاذ خواهد شد.

پوتین روز گذشته در نطقی تلویزیونی این شورش را خنجری از پشت بر پیکر روسیه، عنوان کرد و کنار گذاشتن اختلافاتی را که موجب سوء استفاده دشمنان می شود، خواستار شد.

وی در این سخنرانی کوتاه خود «شورش» گروه واگنر را خیانت به آرمان نیروهایی معرفی کرد که در نبرد اوکراین جان خود را از دست داده اند. رئیس جمهوری روسیه افزود: مسئولان اجازه نمی دهند که شکاف در روسیه رخ دهد و از مردم محافظت خواهد شد.

رئیس گروه واگنر سرانجام شنبه شب اعلام کرد که نیروهای خود را به عقب برمی‌گرداند و به اردوگاه‌های خود می‌روند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha