چرا خادمان قرآنی فراموش می‌شوند؟

تهران- ایرنا- یک سینماگر خادم قرآن گفت: هر سال تعدادی از قهرمانان قرآنی انتخاب می‌شوند و بعد از معرفی و اهدای نشان ملی توسط رئیس جمهور، همه چیز تا سال آینده به فراموشی سپرده می‌شود.

ماه مبارک رمضان امسال بود که هم زمان با آغاز به کار سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن، مروری بر بیست و هفتمین دوره تجلیل از خادمان قرآن داشتیم و گفتیم که شیرینی خاطره آن تا برگزاری بیست و هشتمین دوره در دل های عاشقان و فعالان قرآنی باقی بود و گفتیم که تجلیل از خادمان قرآن در سال‌های گذشته با چه فراز و نشیب‌هایی همراه بوده و هر بار به بهانه وقت نداشتن رئیس جمهور وقت، یا طفره رفتن وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، این مراسم به بعد موکول می شد یا در موعد خود برگزار نمی شد.

تاکنون طی ۲۸ دوره ۳۱۲ خادم قرآنی معرفی شدند که برخی از آنان نقاب در رخ خاک کشیده‌اند، برخی همچنان به صورت گمنام و چراغ خاموش، مشغول فعالیت‌های قرآنی هستند و برخی هم با افتخار در صحنه‌های قرآنی حضور می‌یابند و مخلصانه فعالیت دارند، هر چند برای برخی چهره شوند و همواره در خوف و رجا هستند تا مبادا این چهره شدنشان در میزان اجر و پاداششان در درگاه الهی بکاهد.

خبردار شدیم هفته پیش کارگروه تخصصی هنرمندان و پژوهشگران انجمن خادمان قرآن کریم تشکیل شد و با انتخاب هیات اجرایی کارگروه‌های پژوهشگران و هنرمندان و همچنین انتخاب رییس و هیات اجرایی این کارگروه‌ها، اعضای شورای مرکزی انجمن خادمان قرآن کریم تعیین شدند.

کارگروه هنرمندان به عنوان یکی از مجامع تخصصی انجمن خادمان قرآنی در قالب هنرمندان سینمایی و تجسمی تشکیل شد. اعضای شرکت کننده در مجمع تخصصیِ هنرمندان متشکل از هنرمندان سینمایی و تجسمی همچون عباس صالح مدرسه‌ای، عبدالحمید قدیریان، امیرعباس قلیچ‌لو، محمدعلی باشه آهنگر، محمد داوودی، احمد عبدالرضایی، سید کمال حاج سید جوادی، سلیمان سعید آبادی، محمدرضا افشاری، مجید سعید کافی، ابوالفضل خزایی، مقصود پاشایی، محمدعلی قربانی، حسین آیات، رضا ولی زاده و عبدالکاظم صادقا بودند که پس از رای گیری حضوری و برخط، اعضای هیات اجرایی کار گروه هنرمندان انتخاب شدند که شامل امیرعباس قلیچ لو، عبدالحمید قدیریان، عباس صالح مدرسه ای، محمدرضا افشاری، احمدعبدالرضایی و ابوالفضل خزاعی بود و بدین ترتیب با انتخاب هیات اجرایی کارگروه‌ هنرمندان و هم چنین انتخاب رییس و دبیر کارگروه‌ فوق، اعضای شورای مرکزی انجمن خادمان قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران تعیین شدند.

در سال های اخیر با تلاش های کارگروه هنرمندانِ سینمایی در انجمن خادمانِ قرآن کریم، جریانِ تولید و عرضه فیلم های قرآنی مورد توجه قرار گرفته و با وجود همه مشکلات، نوعی فرهنگ سازی برای نهادینه شدنِ این حرکت مثبت شکل گرفته است. فعالیت های این کارگروه پرتلاش، سال هاست که در رسانه ها انعکاس دارد و می توان گفت اعضای این کارگروه متفاوت از سایر کارگروه ها عمل می کنند.

چرا خادمان قرآنی فراموش می‌شوند؟

صالح مدرسه ای که از آغاز تشکیل انجمن خادمان قرآن، مسئولیت نمایندگی کارگروه هنرمندان سینمایی را عهده دار است در گفت و گو با خبرنگار معارف ایرنا اظهار داشت: یک سنت حسنه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سه دهه گذشته برای انتخاب خادمان قرآن در حوزه های مختلف با حضور تعدادی از متخصصین در کارگروه‌های متعدد شکل گرفته که با بررسی های کارشناسی و دقیق، چهره های جدید را معرفی می کنند ولی بعد از این انتخاب، موضوع توجه به جایگاه و ارزش خادمان قرآنی در همین وزارت خانه مغفول مانده است.

وی افزود: البته حدود یک سال اخیر با حضور علیرضا معاف معاون قرآن و عترت (ع) و محمدمهدی عزیززاده قائم مقام و مشاور اجرایی وی در این معاونتِ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شاهد اقدامات موثر و مهمی هستیم و برگزاری انتخابات کارگروه ها و تشکیل مجمع عمومی یکی از این اقدامات در گام اول بود.

نماینده کارگروه هنرمندان با انتقاد از روند قبلی در انتخاب خادمان قرآن گفت: متأسفانه در گذشته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی انتخاب خادمان قرآن برای اهدای نشان ملی از سوی ریاست جمهوری قدم های تکمیلی را بر نداشته و همواره نصف و نیمه رها کرده است، در حالی که نشان های ملی در کشور، تعریف خود را دارد اما اغلب وزرای قبلی ارشاد اهتمامی برای به سرانجام رساندن این مهم در دولت نداشتند و امیدواریم گروه جدید وزارت ارشاد در دولت سیزدهم بتواند حرکت های مثبت و ماندگاری را از خود برجای گذارد.

این خادم قرآن با اشاره به آسیب شناسی این حوزه گفت: همه اساتید کارگروه هنرمندان و سایر کارگروه‌های دیگر از گنجینه ها و ذخایر فرهنگی و هنری کشور هستند اما وزارت ارشاد طی ۳۰ سال گذشته نتوانسته از این ظرفیت و تخصص و توان استفاده بهینه را داشته باشد.همیشه صحبت بوده که انجمن خادمان قرآن کریم بتواند برای تحقق این خواسته ها و استفاده از ظرفیت بالای خادمان قرآن راهکارهایی را ارائه دهد که از شعار و تعارف و مسائل حاشیه‌ای به دور باشد و در عمل بتوانیم به توفیقات عالی برسیم.

چرا خادمان قرآنی فراموش می‌شوند؟

وی ادامه داد: مسائلی که بارها در مورد بی مهری نسبت به خادمان قرآن گفته ایم، عمدتا به دوره‌های گذشته برمی گردد و آن کسانی که باید به این موضوع اهمیت می دادند، متاسفانه به وظایفشان عمل نکردند و کوتاه های مکرر و عامدانه داشته اند. ما به بیشتر مدیرانی که در این زمینه غفلت می کردند، در دوران مسئولیت شان تذکر می دادیم و بعدها هم که با آن ها صحبت می کردیم، اعتراف به کوتاهی های خود می کردند و می گفتند شما ما را ببخشید و حلال کنید که در واقع این پاسخ، عذر بدتر از گناه است! علت دلسردیِ تعدادی از خادمان قرآن که تعدادشان حدود ۳۰۰ نفر است، برخورد منفی و سرد متولیانِ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال‌های گذشته است.

کار قرآنی در حوزه هنر بدون متولی است

وی تاکید کرد: کار قرآنی به خصوص در حوزه هنر، در تعریف، همه پای آن هستند. الان علاوه بر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجموعه های گوناگونی که در این زمینه مدعی خدمت‌رسانی به قرآن هستند، در عمل کاری انجام نمی دهند. چون هر کس منتظر است تا دیگری کاری انجام دهد. برخی می‌گویند ما کارهای ضروری و واجب‌تر داریم و قرآن هم متولی دارد اما باید اعتراف کرد در حوزه هنر، کار قرآنی متولی ندارد و اگر خود خادمان برای به کرسی نشاندن آن اهدافی که بلند هست، تلاشی نکنند، هیچکس پای کار نمی‌آید.

کارگردان فیلم های قرآنی افزود: این کار مستلزم وقت و حوصله و پیگیری است و نباید انتظار داشت که فرش قرمزی پهن کنند و بگویند ما منتظر هنرمند قرآنی بودیم تا شما بیایید و ما این بودجه را برای آفرینش اثر هنری بدهیم.

صالح مدرسه ای افزود: علاوه بر مباحث مالی که از ضروریات تولیدات هنری است، به علت عدم فرهنگسازی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هنرمند قرآنی از آن جایگاه معنوی و اجتماعی لازم برخوردار نیست و البته پیش خدا عزیز است و اجر و مزدش با صاحب قرآن است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha