۴۰ اولویت تحقیقاتی سازمان جهانی بهداشت در زمینه مقاومت دارویی

تهران- ایرنا- سازمان جهانی بهداشت اولین دستور کار تحقیقاتی جهانی خود را برای دانشمندان منتشر کرده است تا به فوری‌ترین اولویت‌های سلامت انسان برای مقابله با مقاومت بدن نسبت به داروهای ضدمیکروبی (AMR) بپردازند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از سازمان جهانی بهداشت، این نهاد اولین دستور کار تحقیقاتی جهانی خود را برای دانشمندان جهان منتشر کرده است تا به اولویت های مبرم سلامت انسان برای مبارزه با مقاومت ضد میکروبی (AMR) بپردازند.

این ۴۰ موضوع تحقیقاتی در مورد باکتری‌ها، قارچ‌ها و مایکوباکتریوم توبرکلوزیس مقاوم به دارو است که در راستای اهداف توسعه پایدار باید تا سال ۲۰۳۰ به آنها پاسخ داده شود.

دستورکار جهانی تحقیقاتی سازمان جهانی بهداشت برای مقاومت میکروبی در سلامت انسان، باعث تسریع نوآوری و مطالعات پیاده سازی خواهد شد که شامل همه گیرشناسی، محرک‌ها و بار AMR، راهبردهای کم هزینه برای پیشگیری از عفونت‌ها و ظهور مقاومت میکروبی است.

دستورکار تحقیقاتی همچنین شامل کشف آزمایش‌های جدید تشخیصی و اصلاح برنامه های درمانی، شناسایی روش‌های کم هزینه برای جمع‌آوری داده‌ها و تبدیل آنها به سیاست و همچنین نحوه پیاده سازی مؤثرتر مداخلات فعلی در محیط‌های دارای منابع محدود است. در نهایت شواهد تولید شده، مداخلات برای تقویت پاسخ به مقاومت ضدمیکروبی، به‌ ویژه در کشورهای با درآمد کم و متوسط را مشخص می‌کند.

دکتر حنان بلخی، دستیار مدیر کل سازمان جهانی بهداشت در زمینه AMR، گفت: مقاومت ضد میکروبی یک چالش فوری بهداشت عمومی و اقتصادی است و تحقیقات کیفی بخش مهمی از پاسخ است. برای کمک به حفظ مواد ضد میکروبی و نجات جان افراد و حفظ معیشت، این دستور کار تحقیقاتی ابزاری حیاتی برای محققان و سرمایه‌گذاران است تا تحقیقات را اولویت‌بندی و به فوریت شواهدی تولید کنند.

۴۰ اولویت تحقیقاتی سازمان جهانی بهداشت در زمینه مقاومت دارویی

دکتر سیلویا برتانولیو، از مسئولان بخش AMR سازمان جهانی بهداشت نیز اظهار داشت: اولین دستور کار تحقیقاتی سازمان جهانی بهداشت به محققان و حامیان مالی AMR، مهم‌ترین موضوعات را برای تمرکز روی آنها معرفی می کند و بهترین فرصت را برای مبارزه با AMR برای جهان فراهم می کند.

این دستور کار تحقیقاتی بر اساس بررسی بیش از ۳ هزار سند مرتبط که دهه گذشته منتشر شد، تهیه شده است. این بررسی ۲ هزار سؤال یا شکاف دانشی بی پاسخ را شناسایی کرده است که توسط گروه بزرگی از کارشناسان AMR برای تعیین ۴۰ موضوع مهم تحقیقاتی، اولویت بندی شده اند.

یک خلاصه گزارش حاوی اولویت‌های پژوهشی در اینجا موجود است.

AMR زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها در طول زمان تغییر می‌کنند و دیگر به داروهای ضدمیکروبی پاسخ نمی‌دهند که این امر درمان عفونت‌ها را دشوارتر می‌کند و خطر گسترش بیماری، بروز بیماری شدید و مرگ را افزایش می‌دهد.

در نتیجه، داروهای ضدمیکروبی بی اثر می شوند و عفونت ها در بدن ماندگار می شوند که خطر انتقال بیماری را به دیگران افزایش می یابد. AMR یکی از بزرگترین تهدیدهای جهانی بهداشت عمومی است که انسان ها با آن روبرو هستند و با مرگ نزدیک به ۵ میلیون نفر در سراسر جهان در سال ۲۰۱۹ همراه بود.

این عفونت ها تهدیدی برای اقتصاد جهانی هم محسوب می شود و بر تجارت بین‌المللی، مراقبت‌های بهداشتی و بهره‌وری تأثیر می‌گذارد. AMR در صورتی اقدامی نشود، ممکن است تا سال ۲۰۵۰، حدود ۱۰۰ تریلیون دلار برای اقتصاد جهان هزینه داشته باشد.