ارزش اقتصادی آب در ایران، کمتر از متوسط جهانی است

اصفهان - ایرنا - معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب اصفهان گفت: ارزش اقتصادی آب در ایران از متوسط جهانی آن کمتر است به همین دلیل هم بسیاری از مردم، مایه حیات را کم ارزش تلقی می‌کنند و به صرفه‌جویی در مصرف آن توجهی ندارند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محسن صالح، روز دوشنبه در نخستین گردهمایی مدیران روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی استان اصفهان با موضوع مصرف بهینه آب افزود: ارزش اقتصادی آب بطور متوسط در سایر نقاط جهان حدود ۱.۵ دلار به ازای هر مترمکعب و تقریبا مشابه ارزش بنزین است اما در کشورمان، قیمت بسیار کمتری دارد.

وی تصریح کرد: مشترکان استان در مقایسه با مردم سایر مناطق کشور کمترین میزان سرانه مصرف آب را دارند، البته از سال ۹۸ با ادغام شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی، این شاخص افزایش یافت که البته طبیعی است.

صالح یادآور شد: اصفهان همچنین در موضوع آب بدون درآمد(هدررفت آب) نیز نسبت به دیگر استان‌ها، بهترین وضعیت را دارد.

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آبفا اظهار داشت: بخش قابل توجهی از آب در دستگاه‌های اجرایی و زیرمجموعه‌های آنها مصرف می‌شود اما برخی اوقات شاهد بی‌ملاحظگی آنان در مصرف برای مثال استفاده از آب آشامیدنی برای آبیاری فضای سبز هستیم که نیاز است این موضوع با نظارت و کنترل مناسب، اصلاح شود.

صالح با اشاره به بدهی ۳۰۰ میلیارد تومانی مشترکان خانگی و غیرخانگی استان به شرکت آبفا تصریح کرد: ادارات اصفهان از بزرگترین بدهکاران به شرکت آبفا هستند بطوریکه حدود ۱۲ میلیارد تومان از آتها طلب داریم.

وی ادامه داد: آبیاری ۷۰ تا ۸۰ درصد از فضای سبز شرکت آب و فاضلاب استان بوسیله آب غیرآشامیدنی است و بر همین اساس آمادگی داریم تجربه و تجهیزات مورد نیاز این امر را در اختیار دستگاه‌های اداری قرار دهیم.

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آبفا با بیان‌اینکه بهره‌گیری از سرمایه گذاران در پروژه‌های آبی ضروریست، گفت: برای مثال وقتی سرمایه‌گذاری برای اصلاح شبکه آب هزینه می‌کند، می‌توان آب ذخیره شده و هدر نرفته را به او اختصاص داد.

مدیرکل روابط عمومی و ارتباطات بین‌الملل استانداری اصفهان نیز در این گردهمایی از لزوم فعالیت ماموریت محور روابط عمومی های نهادها و دستگاه‌های اداری سخن گفت.

مجید شمس ادامه داد: همکاری تمام نهادها برای اطلاع رسانی و فرهنگ‌سازی در باره مصرف بهینه آب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید بیش از گذشته به آن توجه شود.

مجید مختاری سخنگو و مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب اصفهان نیز هدف از برگزاری این گردهمایی را همکاری متقابل سازمان‌ها و نهادها برای افزایش توجه به صرفه‌جویی در مصرف آب عنوان کرد.

به گزارش ایرنا، شرکت شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان، یک میلیون و چهارصد هزار مشترک آب دارد.

کاهش منابع آبی و خشکی زاینده‌رود مهمترین چالش دهه‌های اخیر استان اصفهان به شمار می‌رود، چرا که این منبع آبی مهم برای مصارف مختلف از جمله محیط زیست، آشامیدنی، کشاورزی، صنعت، گردشگری و امور شهری اهمیت حیاتی دارد اما بدلایل مختلف از جمله بی‌تدبیری در سال‌های گذشته، خشکی آن سال به سال افزایش یافته، بطوری که این پدیده مشکلات مُتعددی از جمله انتشار ریزگردها، فرونشست زمین، مشکلات اجتماعی و محیط زیستی، از بین رفتن منابع طبیعی و مشقت در کشت و کار کشاورزی منطقه را رقم زده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha