۹ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۵۴
کد خبرنگار: 5333
کد خبر: 85152220
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

شاعرانی برجسته شدند که به نیازهای مردم پاسخ دادند

تهران- ایرنا- یک شاعر با بیان اینکه برای کم کردن فاصله شعر و دانشگاه باید اقدامات جدی انجام شود، ادامه داد: برای اینکه اثر شعر در جامعه بیشتر و فاصله شعر، دانشگاه و مردم کم شود، باید به نیازهای مخاطبان نیز توجه شود.

مینا آقاخانی درباره کنگره‌هایی که در حوزه فرهنگ و ادب برگزار می‌شود و میزان مشارکت شاعران در آن‌ها به خبرنگار کتاب ایرنا گفت: دبیرخانه بیشتر کنگره‌ها مقاله دریافت می‌کنند، همچنین می‌دانیم که مقاله را بیشتر قشر دانشگاهی می‌نویسند؛ اما تفکیک و مرز خاصی میان شاعر و دانشگاهی نیست اگر شاعر دغدغه مقاله‌نویسی داشته باشد، می‌نویسد.

این شاعر با بیان اینکه برای کم کردن فاصله شعر و دانشگاه باید اقدامات جدی انجام شود، ادامه داد: برای اینکه اثر شعر در جامعه بیشتر شود و فاصله شعر، دانشگاه و مردم کم شود، باید به نیازهای مخاطبان نیز توجه شود. زیرا می‌بینیم چیزی از شعر مانده که مردم از آن استفاده کردند و شاعرانی برجسته شدند که به نیازهایی پاسخ دادند.

به گفته او، در شبکه‌های اجتماعی تک بیت و شعر کوتاه بیش از سایر گونه‌های شعری اثرگذار است. اگر شاعران شعر را با صدای خود بخوانند و تصویر هم وجود داشته باشد، از تک بیت و شعر کوتاه هم تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.

شاعرانی برجسته شدند که به نیازهای مردم پاسخ دادند

محیط زیست شاعر بر شعر او تاثیر می‌گذارد

آقاخانی با اشاره به اینکه کودکی شاعر، محیط زندگی و دغدغه‌های شاعر بر شعر تاثیر می‌گذارد، ادامه داد: دغدغه‌های یک شاعر و تجربه‌های زیسته توسط معلم‌ها، اساتید و شاعران ساخته می‌شود. ممکن است که شاعری دغدغه اجتماعی داشته باشد و همه اینها در شعر او تاثیر داشته باشد. همچنین میزان دست به قلم بودن افراد روی مقاله و شعر نوشتن موثر است.

اینکه شاعری کدام شعر را منتشر کند، فقط به خودش ربط دارد

این شاعر با تاکید بر تاثیر شاعر بر جامعه و همچنین تاثیرپذیری شاعر از جامعه، ادامه داد: رده سنی شاعر، محیط زیست او در شعری که منتشر می‌کند، تاثیر دارد. برای مثال اینکه شاعری در پایتخت یا دیگر شهرها زندگی کند، بر شعر او اثر دارد. اینکه شاعر از زندگی چه بخواهد و چه دیدگاهی داشته باشد؛ همه این چیزها روی شعر تاثیر دارد.

به گفته او، اینکه شاعری کدام شعر را منتشر کند، فقط به خودش ربط دارد. ممکن است شاعر شعری را فردی و خصوصی بداند و منتشر نکند. این دیدگاه ممکن است در شعر اجتماعی، سیاسی یا شعر عاشقانه برای شاعر شکل بگیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha