طرح کشت نشائی گیاهان دارویی در کهگیلویه وبویراحمد اجرا شد

یاسوج - ایرنا - مدیر پروژه گیاهان دارویی کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح کشت نشائی گیاهان داروئی در سطح ۲۰ هکتار از اراضی کشاورزی این استان انجام شده است.

به گزارش ایرنا، استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن بیش از ۴۰۰ گونه گیاه دارویی با توجه به وجود مناطق سردسیری و گرمسیری یکی از متنوع‌ترین استان‌های کشور در زمینه تولید و رشد گیاهان دارویی است به گونه ای که به گفته کارشناسان به اندازه ۶۰ کشور دنیا در آن گیاه دارویی می روید.

این استان دارای ۴۶ گونه گیاهی بومی و سه گیاه دارویی کمیاب دنیا شامل باریجه، آنغوزه و گزانگبین است که به وفور در ارتفاعات استان یافت می‌شود.

بر اساس سند جامع گیاهان دارویی ۲۰۰ هزار هکتار از مراتع ،جنگل ها و اراضی کشاورزی کم بازده استان زیرکشت گیاهان دارویی خواهد رفت که در صورت اجرایی شدن این طرح سالیانه ۱۵۶هزار و ۶۷۰ تن گیاه دارویی شامل شیرابه آنغوزه ، برگ مورد، آلورئه ورا و گل محمدی در کهگیلویه و بویراحمد تولید می شود.

کهگیلویه و بویراحمد رویشگاه بیش از ۲ هزار گونه گیاهی است که از این تعداد ۴۵۰ گونه آن دارویی است. این استان دارای ۵۵۲ هزار هکتار مرتع است.

مصدق رضایی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: این طرح در راستای توسعه زیست بوم گیاهان داروئی در مناطق مختلف استان اجرا شد.

وی بیان کرد: این استان با داشتن تنوع اقلیمی خاص سردسیری و گرمسیری بهترین زیستگاه برای پرورش و توسعه گیاهان دارویی است.

رضایی اظهار کرد: تلاش می شود این استان با توجه به ظرفیت های مختلف و خاک حاصلخیز به عنوان کشت الگویی گیاهان داروئی معرفی شود.

وی نشا گیاهان دارویی را شامل آنغوزه، موسیر، آویشن، بادرنجبویه، مریم‌گلی، رزماری و چای ترش با مجموع ۳۰ کشاورز اعلام کرد.

رضایی تصریح کرد: برداشت گونه‌های بذری گیاهان نشائی مانند یولاف، کاسنی و گلرنگ در سطح ۷۵ هکتار نیز در حال انجام است.

وی تأمین بذر ونشا استاندارد،آموزش در مزرعه، پرداخت تسهیلات و قرارداد خرید تضمینی محصولات را از مهم‌ترین حمایت‌های پروژه توسعه زنجیره ارزش گیاهان دارویی استان کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد.

رضایی اضافه کرد: توجه به آموزش‌های تخصصی و مردم پایه در جهت مشارکت‌ پذیری آنان برای رسیدن به درآمد پایدار همراه با اشتغال‌زایی از اهداف مهمی است که در برنامه‌های کاری و چشم‌انداز ۱۴۰۲ در سطح استان دنبال می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha