نشانه های مربوط به دوران ساسانی و اشکانی در «قواخ تپه» کرمانشاه یافت شد

کرمانشاه- ایرنا- سرپرست اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کرمانشاه گفت: نتایج کاوش در «قواخ تپه» کرمانشاه نشان دهنده بسیاری از شبهات تاریخی این منطقه کهن است که در این کاوش لایه‌ها و نشانه های مربوط به دوران ساسانی، اشکانی و هزاره اول قبل از میلاد یافت شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «داریوش فرمانی» روز دوشنبه در بازدید از روند کاوش تپه تاریخی قواخ تپه کوزران کرمانشاه افزود: یافته‌ها و داده‌های تاریخی بدست آمده اطلاعات قابل تاملی مربوط به تمدن آشوری در این منطقه را نمایان کرده است.

وی اضافه کرد: شاهد حفاری و کاوش ویژه‌ای از لحاظ حجم حفاری و خاکبرداری هستیم که این حجم حفاری و تعیین در طول یک فصل کاوش در استان کرمانشاه بسیار بی‌سابقه و چشمگیر است.

وی با اشاره به رویکرد جدید اداره‌ کل میراث فرهنگی در خصوص معرفی و پژوهش آثار و محوطه‌های تاریخی استان گفت: امسال ۱۰ برنامه باستان‌شناسی شامل کاوش و گمانه‌زنی انجام گرفته که این حجم عملیات که برخی انجام شده و تعدادی نیز در حال انجام است کم سابقه و شایان توجه است.

فرمانی ادامه داد: استان کرمانشاه با توجه به غنای تاریخی و فرهنگی بی‌بدیل و درخشانی که دارد، باید بخوبی و در خور نام استان معرفی شود تا بتوان در کنار این آثار و تلاش برای معرفی و حفظ آن‌ها شاهد رونق صنعت گردشگری استان که اصلی‌ترین راه برون رفت از تنگناهای اقتصادی است، باشیم.

سرپرست اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کرمانشاه افزود: سعی ما بر این است تا با برنامه‌ریزی دقیق ضمن شناسایی آثار و محوطه‌های ارزشمند، اعتبارات لازم برای بررسی، شناسایی و تعیین حرایم این آثار اخذ شود.

او گفت: در صورت تامین اعتبار برای معرفی این محوطه‌های ارزشمند آن‌ها را به سایت موزه تبدیل می‌کنیم که به طور قطع دارای تبعات بسیار خوب و ماندگاری برای استان و مردم با اصالت آن خواهد بود.

به گزارش ایرنا، فصل دوم کاوش‌های قواخ تپه (قباق تپه) کوزران با همکاری اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان کرمانشاه و دانشگاه رازی از محل اعتبارات این اداره‌ کل و با مجوز پژوهشکده باستان‌شناسی و پژوهشگاه وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی از اردیبهشت‌ ماه امسال شروع و در تیر ماه خاتمه یافته است.

وجود چهار هزار و ۲۰۰ اثر ثبت شده ملی، یک اثر ثبت شده جهانی و ده‌ها اثر گردشگری که هنوز به ثبت نرسیده‌اندحاکی از استعداد بالای کرمانشاه در بخش گردشگری است.

بیستون و طاق بستان، معبد آناهیتا، طاق گرا، گور دخمه اسحاق وند، تکایای بیگلربیگی و معاون الملک، بوستان کوهستان، بازار سنتی، سراب‌های نیلوفر، هرسین، صحنه، روانسر، غار قوری قلعه، غار پراو، کاروانسراهای شاه عباسی و ماهیدشت، آبشار پیران و ... از مهم‌ترین آثار تاریخی و طبیعی گردشگری در استان کرمانشاه است.

در استان کرمانشاه ۲۶ هتل، پنج هتل آپارتمان، ۲۰ میهمانپذیر، ۱۸ مجتمع خدمات رفاهی و ۴۴ اقامتگاه بوم گردی فعالیت می‌کند.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در دو هزار و ۵۹۵ روستا و ۳۵ شهر دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha