۵ تیر ۱۴۰۲، ۲۲:۴۴
کد خبرنگار: 882
کد خبر: 85152545
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

جنگ اوکراین و روسیه؛ کی یف از آب گل آلود ماهی نگرفت

مسکو- ایرنا- بررسی ناظران میدان نبرد در جنگ اوکراین و روسیه طی روزهای اخیر به ویژه با شورش ۲۴ ساعته گروه واگنر نشان می دهد که کی یف از این رخداد نتوانسته است که برای بازپس گیری سرزمین های خود بهره گیرد.

خبرگزاری تاس دوشنبه به نقل از روزنامه نیویورک تایمز نوشت: اوکراین نتوانست از شورش پریگوژین رئیس گروه واگنر در میدان جنگ استفاده کند.
بر این اساس، این روزنامه نوشت: در زمان شورش گروه واگنر، هیچ شکافی در دفاع نیروهای روس وجود نداشت که بتوان از آن بهره برداری کرد و هیچ واحد روسی مواضع خود را در ۲۳ یا ۲۴ ژوئن ۲۰۲۳ ( دوم و سوم تیرماه ۱۴۰۲) ترک نکرد.
شامگاه جمعه دوم تیرماه گروه شبه نظامی واگنر در اعتراض به عملکرد وزارت دفاع روسیه و عملیاتی که آن را حمله به اردوگاه نیروهای خود دانسته، کنترل شهر روستوف را به دست گرفت و در قالب یک شورش نظامی به سمت مسکو حرکت کرد که با دفاع نیروهای ارتش روسیه و وساطت رییس جمهور بلاروس، این اقدام ناکام ماند.

جنگ اوکراین و روسیه؛ کی یف از آب گل آلود ماهی نگرفت
شویگو وزیر دفاع روسیه

شویگو در میدان خالی از پریگوژین
وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه اعلام کرد: سرگئی شویگو وزیر دفاع این کشور در بازدید از مقر فرماندهی خط مقدم نیروهای مسلح غرب روسیه در منطقه عملیات ویژه نظامی در اوکراین، به فرماندهان دستور داده است که به شناسایی برای کشف و سرکوب نقشه‌های دشمن ادامه دهند.
پیش‌تر ، پریگوژین رئیس گروه شبه نظامی واگنر یکی از مطالبات خود برای پایان شورش مسلحانه، برکناری وزیر دفاع این کشور اعلام کرده بود. پریگوژین بعد از میانجیگیری رئیس جمهوری بلاروس، نیروهای تحت امر خود را به اردوگاه های قبلی هدایت کرد و خود، راهی بلاروس شد.

تداوم ضد حمله اوکراین از چند جهت
وزارت دفاع روسیه همچنین دوشنبه در گزارش روزانه خود از عملیات نظامی در اوکراین اعلام کرد که نیروهای مسلح فدراسیون روسیه یک حمله گروهی با تسلیحات دقیق دوربرد مستقر در دریا به انبارهای مهمات توپخانه از جمله مواردی که از کشورهای غربی به اوکراین تحویل داده شده بودند، انجام دادند که به اهداف تعیین شده اصابت کردند.
بنا بر این گزارش، نیروهای مسلح اوکراین به ضدحمله خود در مسیرهای دونتسک، کراسنولیمان، دونتسک جنوبی، لوهانسک، خرسون و زاپوریژیا ادامه دادند.
گزارش وزارت دفاع روسیه همچنین حاکی از آن است که پدافند هوایی این کشور ۱۹ هواپیمای بدون سرنشین اوکراین را در شبانه روز گذشته منهدم کردند.
از سوی دیگر، به گزارش خبرگزاری تاس، ولودیمیر سالدو فرماندار موقت منطقه خرسون که از سوی روسیه منصوب شده است، ادعای کی‌یف مبنی بر اینکه نیروهای مسلح اوکراین خود را در ساحل چپ رودخانه دنیپر زیر پل آنتونوفسکی مستقر کرده‌اند را تکذیب کرد.
وی خاطرنشان کرد: گروه‌های کوچک جداگانه‌ای از نیروهای مسلح اوکراین در سه روز گذشته چندین بار تلاش کردند با قایق از دنیپر عبور کنند، نیروهای روسی آنها را منهدم کردند.

حملات اوکراین به منطقه مرزی روسیه
یکی از مقامات ارشد محلی بلگورود، منطقه دیگر روسیه که با اوکراین هم مرز است، اعلام کرد که اوکراین حدود ۸۰ حمله طی شبانه روز گذشته به این منطقه داشته است. به گفته ویاچسلاو گلادکوف، هواپیماهای بدون سرنشین اوکراین حملاتی را به این منطقه داشتند که طی آن، به تأسیسات کشاورزی و خطوط انتقال برق منطقه آسیب وارد شد.
مسئولان آموزش و پرورش این منطقه نیز اعلام کردند که سال تحصیلی جدید در مدارس مناطق مرزی این منطقه با توجه به گلوله باران این مناطق در قالب آموزش از راه دور آغاز خواهد شد.

جنگ اوکراین و روسیه؛ کی یف از آب گل آلود ماهی نگرفت
نقشه انتشار یافته در شبکه های اجتماعی اوکراین درباره آزادسازی یک روستا

اوکراین: یک روستا را آزاد کردیم
از سوی دیگر، هانا مالیار معاون وزیر دفاع اوکراین گزارشی از آخرین وضعیت ضدحمله این کشور را در کانال تلگرامی خود منتشر کرد و از آزادسازی یک روستا خبر داد.
وی در این باره نوشت: "نیروهای ما، روستای ریونوپیل را به کنترل ما بازگرداندند. بیایید ادامه دهیم."
معاون وزیر دفاع اوکراین در مطلب دیگری از شدت گرفتن آتش جنگ در جبهه شرقی این کشور سخن گفته و افزوده است: در این محور، نیروهای مسلح اوکراین در طول هفته عملیات های دفاعی و تهاجمی انجام دادند و موفقیت تاکتیکی داشتند.
وی اظهار کرد که نیروهای اوکراین در ضد حمله خود در هر جهت بین یک تا دو کیلومتر پیشروی داشته و اکنون در موقعیت های جدید استقرار یافته اند.
به گفته مالیار، وضعیت میدان نبرد در جنوب اوکراین طی هفته گذشته تغییر چندانی نداشته است اما با تداوم ضد حمله در محورهای ملیتوپل و بردیانسک و برتری تاکتیکی، ۱۷ کیلومتر مربع به مناطق آزادشده افزوده شد تا از ابتدای ضدحمله، وسعت منطقه آزادشده از تصرف روسیه به ۱۳۰ کیلومتر مربع برسد.

ادعای کی یف: تلفات نیروهای روسیه، هشت برابر اوکراین است
وی مدعی شد که تلفات نیروهای روسیه در هفته گذشته هشت برابر تلفات نیروهای اوکراین بوده است.
معاون وزیر دفاع اوکراین همچنین اظهار داشت: نیروهای مسلح این کشور طی هفته گذشته بیش از ۱۱۰ حمله به مناطق تمرکز نیروهای نظامی روسیه انجام داده و ۱۷ سامانه موشکی ضد هوایی را هدف قرار داده است، به گونه ای که توانایی روسیه را برای هدف قراردادن هواپیماها و پهپادها کاهش داده است. به گفته وی، پدافند هوایی اوکراین، طی یک هفته اخیر سه فروند بالگرد و ۵۱ پهپاد طرف مقابل را منهدم کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha