فرش قرمز میراث فرهنگی برای سرمایه‌گذاران؛ کشتی کروز به سواحل مکران می‌آید؟

زاهدان- ایرنا- توسعه گردشگری دریایی علاوه بر ارائه تجربه متفاوت زندگی روی دریا، صنایعی مانند شناورسازی، لنج‌سازی و صنایع‌دستی دریایی را رونق می‌بخشد و اقتصاد جوامع محلی ساحل‌نشین را تقویت می‌کند که در این زمینه جاذبه‌های طبیعی و گردشگری بکر و دست نخورده سواحل مَکُران فرصتی برای توسعه گردشگری دریایی به شمار می رود.

به گزارش ایرنا، رونق و شکوفایی گردشگری دریایی یکی از اولویت‌های اعلام شده دولت و وزارت میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی است؛ در سند تحول دولت هم در ۲ بخش به موضوع تحول دریامحور و تحول گردشگری دریایی اشاره شده اما توسعه گردشگری دریایی نیازمند نقشه راه و احصای محورهای اصلی همکاری در راستای برنامه محور شدن آن است که همکاری مستمر ۲ بخش خصوصی و دولتی را می‌طلبد.

تعامل و هماهنگی سطوح مختلف دولت مهمترین رهیافت توسعه گردشگری دریایی است به طوریکه همزمان که اسناد بالادستی تدوین می‌شود، اقدامات عملیاتی و اجرایی با رویکرد افزایش انگیزه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی تقویت و همزمان پویایی گردشگری دریایی به جریان بیافتد.

گردشگری دریایی در دنیای امروز از جذاب ترین و هیجان انگیزترین صنعت‌های درآمدزا و اشتغال آفرین رو به رشد است و کشورهای بسیاری دنبال توسعه و بهبود آن هستند در این زمینه ایران با برخورداری از مرزهای آبی در دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان یکی از کشورهای با ظرفیت قابل توجه در گردشگری دریایی محسوب می‌شود که می‌تواند از آن برای جذب گردشگر داخلی و خارجی بهره ببرد.

گردشگری دریایی تنها به تورهای آبی محدود نمی‌شود بلکه ورزش‌ها و تفریح‌های آبی، غواصی و سایر سرگرمی‌های مرتبط با ساحل و فراساحل همگی در این بسته اقتصادی باید با هم دیده شود و زیرساخت‌های لازم برای توسعه این صنعت پردرآمد و اشتغالزا ایجاد تا جاذبه‌های لازم برای گردشگرانی که به دنبال تنوع، آرامش، سرگرمی و نشاط و شادی هستند، فراهم آید.

سیستان و بلوچستان با دارا بودن ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی در امتداد سواحل مَکُران از استعداد بالقوه‌ای برای گسترش توریسم و گردشگری دریایی برخوردار است که بهره‌گیری از این ظرفیت خود عاملی مهم برای رشد اقتصادی این استان محسوب می‌شودبسیاری از کشورهایی که از ظرفیت دریا برخوردار هستند با ایجاد زمینه های تفریح و سرگرمی در سواحل همچون راه‌اندازی آکواریوم دریایی، مسابقات مجسمه‌سازی با شن و ماسه و همچنین راه‌اندازی زیردریایی کوچک ویژه توریسم زمینه آشنایی مردم با جانداران دریایی را فراهم کرده‌اند که با این کار به ایجاد فرصت‌های شغلی و درآمدزایی خوبی رسیده‌اند؛ موردی که هنوز در کشور ما آن‌طور که باید و شاید نسبت به آن توجه نشده و در سیستان و بلوچستان هنوز شکل نگرفته است.

صنعت گردشگری و توریسم جزو صنایع سودآور به شمار می‌آید، به طوریکه منبع درآمد اصلی برخی کشورها، فعالیت‌های گردشگری و توریسم است، از سویی چند دهه‌ای است که شاهد رشد صنعت گردشگری در همه جای دنیا هستیم.

پتانسیل‌های جدید و نوآورانه گردشگری، موضوعی است که ساکنان بومی و محلی هر منطقه بهتر از هر کس دیگری می‌شناسند، همین ساکنان هستند که با معرفی جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و تفریحی مناطق زندگی اطراف خود، مسوولان محلی را برای سرمایه‌گذاری گردشگری تشویق و ترغیب می‌کنند.

صنعت گردشگری کشور با همه مزیت‌هایی که دارد سال‌هاست افتان و خیزان در کنار سایر بخش‌های اقتصادی کشور به حرکت خود ادامه داده، اما هرگز حرفی برای گفتن نداشته است. این در حالیست که جاذبه‌های گردشگری ایران در دنیا منحصر بفرد، بی‌نظیر و زبانزد خاص و عام است.

از سویی در کارزار گردشگری، آب‌های بسیار تمیز و سواحل طولانی دریای عمان، به عنوان بهترین و بیشترین پتانسیل سرمایه‌گذاری صنعت گردشگری در اختیار کشورمان قرار گرفته که می‌توان با کمی دقت و مدیریت در جهت آماده‌سازی زیرساخت‌های گردشگری از هر متر مربع آن درآمد کسب کرد و بازار اشتغال منطقه را رونقی دو چندان داد. اما متاسفانه سهم اقتصادی صنعت گردشگری ایران که طولانی‌ترین سواحل را به خود اختصاص داده بسیار کمتر از دیگر همسایگان جنوبی خود بوده که هرکدام شاید کوچکتر از یک استان ایران باشند.

ایران در کنار سایر جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی و تاریخی با داشتن بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر خط ساحلی که حدود ۳۰۰ کیلومتر آن سهم استان پهناور سیستان و بلوچستان است، از استعداد بالقوه‌ای برای گسترش توریسم و گردشگری دریایی برخوردار هست، اما متاسفانه رشد چندانی نداشته است.

در این میان از گردشگری دریایی، به دلیل نیاز به ایجاد زیرساخت‌ها و امکانات بیشتر و همچنین تا حدودی ناشناخته بودن آن برای مردم و مسوولان، بیشتر غفلت شده است.

سواحل کشورمان به تنهایی بویژه دریای عمان و خاصه آن بخشی که در سواحل سیستان و بلوچستان واقع شده دارای جاذبه‌های گردشگری طبیعی متعددی است

فرش قرمز میراث فرهنگی برای سرمایه‌گذاران؛ کشتی کروز به سواحل مکران می‌آید؟

جاذبه‌های طبیعی و گردشگری سواحل مَکُران فرصتی برای توسعه گردشگری دریایی

با این تفاسیر اما سیستان و بلوچستان با دارا بودن ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی در امتداد سواحل مَکُران از استعداد بالقوه‌ای برای گسترش توریسم و گردشگری دریایی برخوردار است که بهره‌گیری از این ظرفیت خود عاملی مهم برای رشد اقتصادی این استان محسوب می‌شود.

سواحل مکران یکی از مناطقی است که با دیدنی‌های فوق‌العاده خود، سالانه تعداد زیادی گردشگر را از همه جای دنیا جذب خود می‌کند این سواحل به قدری پر از جاذبه‌های عجیب و جذاب است که آن را به نام بهشت گم شده ایران می‌شناسند.

این سواحل به علت نزدیکی به سواحل اقیانوس هند و آب‌های آزاد نیز مورد توجه گردشگران قرار گرفته است؛ مهمتر آن که سواحل جنوب سیستان و بلوچستان تعداد زیادی از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری را در خود جای داده که در دنیا هیچ نظیری ندارد.

سیستان و بلوچستان با داشتن سواحل صخره‌ای، ماسه‌ای و مرجانی بی‌نظیر، همچنین آثار تاریخی و باستانی در کنار دریا می‌تواند یکی از فرصت‌های مناسب برای توسعه گردشگری دریایی در این منطقه باشد

موقعیت جغرافیایی سواحل مَکُران در کنار خلیج فارس دیده شده و با یک خط ساحلی که جزیره تنب کوچک و تنب بزرگ در بین آن‌ها قرار گرفته، به یکدیگر وصل شده‌اند این ویژگی چشم‌گیرتر موجب می‌شود کشتی‌های گردشگری از سرتاسر جهان به‌راحتی به آن دسترسی داشته باشند.

گردشگری دریایی یکی از مهمترین فاکتورها در جذب گردشگر است که با رشد و توسعه آن می توان شاهد بهبود اقتصاد بود.

اغلب گردشگران خارجی ایران را با آثار باستانی و تاریخی آن می شناسند و از وجود زیبایی‌های نهفته در دریای عمان و خلیج فارس اطلاع ندارند.

بدون شک با فراهم شدن شرایط مناسب برای سفرهای دریایی با کشتی‌های تفریحی کروز بر روی آب های ایران، قسمت عظیمی از ثروت ایران برای جذب گردشگران برای همگان آشکار می شود و هر روز شاهد ورود گردشگر بیشتر به کشورمان خواهیم بود، اضافه بر این، توسعه گردشگری دریایی نیاز به افراد متخصص و امکانات تفریحی متنوع بر روی کشتی های دریانوردی دارد و در نتیجه شاهد اشتغال زایی زیادی در این زمینه خواهیم بود.

ایجاد اسکله‌های دریایی در مناطق چابهار، کنارک و زرآباد به عنوان نزدیکترین نقطه سیستان و بلوچستان به تنگه هرمز و خلیج فارس، تفریحات سالم ساحلی، رستوران‌های دریایی، ایجاد مناطق حفاظت شده در دریا به منظور حفظ زیستگاه آبزیان و غیره می‌تواند جذابیت خاصی به این سواحل دهد، چیزی که متاسفانه هنوز مورد توجه بخش خصوصی قرار نگرفته است.

از طرفی راه‌اندازی موزه دریایی، رستوران‌های دریایی، آموزش راهنمایان تخصصی گردشگری دریایی و ایجاد غواصی در سواحل می‌تواند رونق بسیار ویژه‌ای به صنعت گردشگری دریایی دهد امکاناتی که هنوز در استان‌مان یا وجود ندارد و یا بسیار کمرنگ است.

از سویی صنعت لنج‌سازی کشور که اتفاقا بخش مهمی از آن در کنارک فعال هست، میراث بزرگی است اما این صنعت امروزه با تکنولوژی‌های روز دنیا مطابقت ندارد. از طرفی ساخت اسکله‌های ویژه گردشگری نیز ضرورتی است که باید به آن توجه ویژه شود.

مناطق گوردیم کنارک و درک شهرستان زرآباد و گالک زرآباد در کنار مناطقی از چابهار از جمله مناطقی است که از جنبه‌های گوناگون دارای پتانسیل ایجاد اسکله‌های گردشگری هستند.

در چابهار، کنارک و زرآباد پدیده‌ای وجود دارد با عنوان «فیورت» یا شکستگی ساحل، وقتی در طول ساحل پیش می‌روید، در ابتدا دسترسی راحت به ساحلی ماسه‌ای و تمیز را دارید و بعد از آن و با فاصله‌ای بسیار اندک شکستگی‌های ساحلی با ارتفاع گاه تا صد متر می‌رسد که قابل شیرجه، سقوط آزاد یا پرواز با کایت است.

ما برای استفاده از این پتانسیل‌ها نیازمند مدیریتی هماهنگ هستیم و در واقع گردشگری یک سازمان هماهنگ است و می‌توانیم در حوزه‌های پژوهشی، شناسایی و هماهنگی متمرکز یا مناطق مناسب اکوتوریستی را معرفی کنیم.

در سیستان و بلوچستان و بویژه جنوب این استان باید روی «ترین‌های» منطقه تکیه کرد و با بیان کردن امتیازات این «ترین‌ها» آن‌ها را به برندی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی معرفی کرد؛ تنها بندر اقیانوسی، زیباترین و امن‌ترین سواحل کشور و پاکیزه‌ترین سواحل کشور

فرش قرمز برای سرمایه گذاران

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه توسعه سواحل مکران دستور رهبر معظم انقلاب است که از آن به عنوان گنج پنهان یاد می‌کنند، اظهارکرد: به دنبال آن هستیم در کناره‌های سواحل مکران بتوانیم بومگردی‌هایی را با حضور سرمایه‌گذارن راه‌اندازی کنیم.

علیرضا جلالزایی در گفت و گو با ایرنا افزود: سرمایه‌گذارن برای بهره مندی از این ظرفیت می‌توانند در هر یک از زیرساخت های گردشگری مانند مجتمع ها و تفریحگاه های گردشگری، بوم گردی‌ها، رستوران ها و تالارهای پذیرایی فعالیت کنند و ما هم برای آنها فرش قرمز پهن می‌کنیم و در این فرش قرمز حتما آنها را همراهی خواهیم کرد که بخشی از این حمایت ها در قالب ارائه تسهیلات است. توسط شناورهای سنتی شروع بکار کند.

وی افزود: این حرکت تفریحی، فرهنگی و دریایی با هدف اشاعه فرهنگ ایمنی و زیست محیطی دریایی و معرفی ظرفیت‌های موجود چابهار که مدت ها مورد غفلت قرار گرفته بود نوروز امسال با راه‌اندازی گردشگری دریایی با شناورهای سنتی صورت گرفت که مورد استقبال بسیار خوب گردشگران و شهروندان چابهاری قرار گرفت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان ادامه داد: در این راستا شرکت هواپیمایی ماهان با هدف رونق زیرساخت‌های گردشگری به صورت اصولی، علمی و فنی ورود کرده و برنامه‌هایی را به صورت پژوهشی در دستور کار دارد که آینده منطقه را قطعا تغییر می دهد و تحول ساختاری و بنیادین به دنبال داشته و منطقه را به سمت توسعه پیش خواهد برد.

وی تصریح کرد: در زمینه گردشگری دریایی اداره‌کل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان آماده است از سرمایه‌گذارانی که علاقه‌مند هستند در زمینه سرمایه‌گذاری در گردشگری دریایی ورود کنند حمایت کند؛ یکی دیگر از این حمایت ها فراهم کردن مجوزهای لازم و تسهیل در امور است تا سرمایه گذاران بتوانند با این مجوزها کارکرد و زیرساخت‌های گردشگری را توسعه دهند.

در زمینه گردشگری دریایی اداره‌کل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان آماده است از سرمایه‌گذارانی که علاقمند هستند در زمینه سرمایه‌گذاری در گردشگری دریایی ورود کنند در زمینه فراهم کردن مجوزهای لازم و تسهیل در امور حمایت می‌کندجلالزایی گفت: به دنبال آن هستیم تا کشتی که قبلا بین کشور ایران و عمان در حال رفت و آمد بود و مسافران را جابجا می‌کرد دوباره راه اندازی شود در این زمینه مشکلاتی بر سر راه قرار داشت که این مشکلات با درایت وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی رفع و رجوع شد.

وی بیان کرد: شرکت هواپیمایی ماهان به دنبال خرید یک کروز است که بتواند بین بندر چابهار و جزایر کیش و قشم اقدام به فعالیت کند، در این زمینه ساختارهای اقامتی نیز در جزیره هولدینگی در دستور کار دارند تا بتواند ماندگاری و اقامت شبانه را در کروز برای گردشگران فراهم کنند که این اتفاق خوب طی ۲ سال آینده عملی خواهد شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: اگر به دنبال آن هستیم که اقتصاد کشور و به تبع آن این استان فعال‌تر و پویاتر شود باید چراغ گردشگری را از دریا روشن کنیم.

وی ادامه داد: باید فانوس گردشگری دریایی را به گونه‌ای روشن کنیم که این فانوس دید بسیار خوب و همگانی برای همه باشندگان ایران زمین فراهم کند تا سرمایه‌گذاران ورود کنند.

جلالزایی گفت: بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران دارای جذابیت‌ها و جاذبه‌های بسیار خوبی است که باید آنها را قدر بدانیم و سرمایه گذاران واقعی را جذب کنیم.

وی اظهارکرد: در زمینه حمایت از سرمایه گذاران تسهیلگری می کنیم تا مبادا بروکراسی‌های اداری باعث خستگی و فرار سرمایه گذاران شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان افزود: امروز نگاه ما نگاه گردشگری دریایی است، به مرور زمان گردشگری دریایی در این استان و در کشور جایگاه خود را پیدا خواهد کرد و چه خوب که چراغ گردشگری دریایی از این استان روشن شود.

بیشتر بخوانید:

گردشگری دریایی عاملی مهم برای رشد اقتصادی سیستان و بلوچستان

گردشگری "خلاق" ظرفیتی ایده آل برای توسعه چابهار

تحول اقتصادی با توسعه زیرساخت‌های گردشگری سواحل مکران

راه‌اندازی نخستین شناور گردشگری در چابهار

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: برای توسعه گردشگری دریایی و حمایت از فعالان این حوزه، این اداره کل آمادگی خود را جهت حمایت از متقاضیان سرمایه گذاری در بخش دریایی و تامین شناورهای مسافری و گردشگری برای استفاده از تسهیلات کم بهره از وجوه سازمان بنادر و دریانوردی اعلام می‌کند.

قاسم عسکری در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا از راه‌اندازی شناور گردشگری دریایی برای اولین بار در بندر چابهار در نوروز امسال خبر داد و افزود: این اداره کل از متقاضیان سرمایه گذار در بخش دریایی و تامین شناورهای مسافری و گردشگری دریایی استقبال می‌کند.

وی در خصوص راه‌اندازی شناور گردشگری دریایی اظهارکرد: با توجه به ظرفیت بسیار عظیم و خدادادی در این استان، سواحل بکر و دریای اقیانوسی سواحل مکران در بندرچابهار که رهبر فرزانه انقلاب آن را به گنج پنهان تعبیر فرمودند ما را بر آن داشت تا بخش کوچکی از این گنج عظیم که موهبت دریا و گردشگری دریایی است را به گردشگران و شهروندان چابهاری عرضه کنیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: ظرفیت‌های دریایی موجود از جمله وجود پایانه استاندارد مسافری دریایی و شناورهای ایمن سنتی در بندر شهید کلانتری چابهار و وجود متخصصان حوزه دریایی ما را مصمم کرد تا گردشگران نوروزی که مقصد سفر گردشگری خود را بندر چابهار انتخاب می‌کنند از موهبت تفریحات دریایی بهره‌مند سازیم.

وی خاطرنشان کرد: پس از اخذ مجوزهای قانونی دریایی و ارگان های نظارتی توسط متولیان امر و متقاضیان برگزاری تورهای گردشگری دریایی و با استفاده از توان بومی محلی و افزایش ضریب ایمنی دریانوردی از جمله تامین جلیقه نجات به تعداد گردشگران دریایی، تامین حلقه های نجات، تامین مسیر ایمن تردد به شناور، نرده کشی و ایمن سازی دیوارهای اطراف، تهیه بروشورهای نکات حفاظت ایمنی سفر و حفظ محیط زیست و گماردن راهنمایان و تورگردانان، تلاش کردیم تا برای اولین بار در تاریخ بندر چابهار گردشگری دریایی توسط شناورهای سنتی شروع بکار کند.

عسکری افزود: این حرکت تفریحی، فرهنگی دریایی با هدف اشاعه فرهنگ ایمنی و زیست محیطی دریایی و معرفی ظرفیت‌های موجود چابهار که مدت ها مورد غفلت قرار گرفته بود نوروز امسال با راه‌اندازی گردشگری دریایی با شناورهای سنتی صورت گرفت که مورد استقبال بسیار خوب گردشگران و شهروندان چابهاری قرار گرفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha