اروپا ناگزیر به رفاقت با اژدهای زرد

تهران- ایرنا - اروپا که عملا ضرر و زیان های فراوان ناشی از همراهی و حرف شنوی از آمریکا را از تبعات جنگ افغانستان گرفته تا جنگ اوکراین، به خوبی لمس کرده است، حالا خسته از هم پیمانی یکسویه با واشنگتن، درحال طی کردن مسیر استقلال از آمریکا و در عین حال، کم کردن فاصله هایش با ابرقدرت شرق یعنی چین و نزدیک شدن به این ابرقدرت اقتصادی جهان است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از گلوبال تایمز، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه بار دیگر خواستار ایجاد اروپایی مستقل با تلاشی مداوم در راستای بهبود اروپای متزلزل و اثبات این موضوع که این قاره برده هیچ ابرقدرتی نیست شد.

اظهارات رئیس جمهوری فرانسه نشانگر سازنده بودن برای حرکت رو به جلو در جهت ایجاد جهانی چندقطبی و ثبات جهانی بیشتر بود. وی در مصاحبه با شبکه خبری سی ان ان که روز یکشنبه در پی سفر هفته گذشته لی چیانگ نخست وزیر چین به فرانسه و آلمان انجام شد همچنین افزود دستورکار جهانی بدون همکاری چین و آمریکا غیرممکن است. وی در ادامه گفت : « ما به همکاری به ویژه میان چین و آمریکا نیاز داریم و در سطح جهانی اولویت اولیه اشاره به بحران های کنونی و مبارزه با نابرابری، فقر و تغییرات اقلیمی است.»

مکرون همچنین بر امیدواری خود برای ایجاد روابطی خوب و بهبود همکاری با چین تاکید کرد.

براساس تحلیل کوئی هونگجیان رئیس دفتر مطالعات اروپایی در موسسه مطالعات بین الملل چین از اظهارات اخیر امانوئل مکرون مشخص است که رئیس جمهوری فرانسه موضع پیشین خود مبنی بر دو دیدگاه را حفظ کرده است. نخست این که توسعه چندقطبی گرایی اجتناب ناپذیر است و ثانیا اروپا باید پلی به سوی چندقطبی شدن با توجه به استقلال و برای منافع خود باشد و نمی تواند برده دیگر قدرت ها شود.

در ماه آوریل و پس از سفر مکرون به چین ، وی اروپا را به کم کردن وابستگی به آمریکا و احتیاط درباره کشیده شدن به مناقشه میان پکن و واشنگتن پیرامون مسئله تایوان ترغیب کرد.

کوئی هونگجیان کارشناس چینی در مصاحبه با گلوبال تایمز گفت بدین ترتیب تلاش های سیاستمداران کلیدی اروپا و چین نشانگر کاهش فاصله ها میان چین و اروپاست. وی در ادامه سخنانش تصریح کرد امانوئل مکرون و اولاف شولتز صدراعظم آلمان درکی عملگرایانه و منطقی از سیاست چین را به پیش بردند که می تواند به عنوان نقطه آغازی برای تقویت ارتباطات و تبادل دیدگاه ها میان چین و کشورهای مهم اروپایی باشد.

از زمان آغاز جنگ اوکراین اروپا در تلاش برای دستیابی به استقلال راهبردی بود.یکی از مشکلات اصلی اروپا چگونگی مدیریت روابط فراآتلانتیکی و در این مورد مشخص رابطه با آمریکاست. درحالی که اروپا با مشکلات روابط با آمریکا دست و پنجه نرم می کند، این امیدواری وجود دارد که اروپا بتواند از منافع کلیدی خود محافظت کند و از تزلزلی که امریکا در زمینه های مختلف از جمله اقتصاد، تجارت، ایدئولوژی و حتی امنیت برایش بوجود آورده خلاص شود.

همزمان آمریکا فشار خود بر اروپا را درباره مسائل مرتبط به چین از جمله تلاش برای جداکردن چین و اروپا افزایش داده است که بر همکاری آنها تاثیرگذار است. به همین دلیل رئیس جمهوری فرانسه خواستار تبادل نظر سازنده میان چین و آمریکا شد.

علاوه بر این باوجود اینکه مکرون در پاسخ به خبرنگاران درباره مسئله تایوان تاکید کرد که به شرایط موجود و اصل چین واحد پایبند است و تایوان را مسئله داخلی چین می داند، کارشناسان چینی معتقدند نباید به چنین اظهارنظرهایی از سوی اروپایی ها توجه زیادی کرد چرا که آنها با آگاهی به اینکه نفوذی بر مسائل آسیا و اقیانوسیه نمی گذارند و تاثیر محدودی دارند، از چنین اظهارنظرهایی تنها به عنوان ژست سیاسی استفاده می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha