۷ تیر ۱۴۰۲، ۷:۱۵
کد خبرنگار: 1278
کد خبر: 85152815
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گذر بی‌دغدغه از تابستان گرم با همکاری بخش کشاورزی و صنعت

زنجان - ایرنا - مصرف بهینه انرژی برق راهکاری مهم در پایداری شبکه و عبور بی دغدغه از زمان اوج بار و ناترازی بین تولید و مصرف است که با همکاری بخش کشاورزی و صنعت به عنوان بیشترین مصرف کنندگان این انرژی رقم می‌خورد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، صرفه جویی در مصرف انرژی در عصر حاضر که با افزایش روز افزون جمعیت و توسعه زندگی مدرن و ماشینی مواجه هستیم از ضروریات اجتناب ناپذیر و از دغدغه های مهم مسوولان است.

امروزه علاوه بر محدود بودن این منابع و لزوم حفظ آن برای نسل های آینده، بهینه سازی مصرف انرژی به خصوص برق می تواند گامی مهم در جهت کاهش آلودگی های زیست محیطی و هزینه های تحمیل شده ناشی از این امر باشد.

مصرف نادرست این انرژی می تواند معضلاتی را برای نسل حاضر و آینده در پی داشته باشد بنابراین مصرف بهینه و صحیح از این انرژی از الزامات و وظایف همه مشترکان است.

اعمال روش های کنترلی و تشویقی راهکاری مهم در مدیریت مصرف انرژی برق است. روشهای مختلفی برای کاهش مصرف انرژی برق در بخشهای مختلف وجود دارد که یکی از این موارد توجه به ساعات اوج مصرف و تغییر زمان استفاده از این انرژی به ساعات غیر اوج است.

ساعات اوج مصرف در کشور ما در ایام تابستان بین ساعات ۱۹ تا ۲۳ و در زمستان بین ساعات ۱۸ تا ۲۲ است.

اطلاع رسانی در این خصوص برای مشترکان خانگی، صنعتی، تجاری و کشاورزی برای همکاری جهت کاستن از میزان مصرف و استفاده نکردن از وسایل برقی پرمصرف در این ساعات یکی از موثرترین راهکارهای مصرف بهینه و عبور با کمترین میزان ناترازی بین مصرف و تولید است.

گذر بی‌دغدغه از تابستان گرم با همکاری بخش کشاورزی و صنعت

بر این مبنا شرکتهای توزیع نیروی برق با اعمال روش های ترغیبی و تشویقی به مشترکان برق، آنها را برای همکاری در مصرف بهینه جلب می کنند که یکی از این راهها رایگان کردن برق بخش کشاورزی در صورت خاموشی چاهها در زمان اوج مصرف است.

طبق مصوبه هیات دولت دستورالعمل مشترکی برای کاهش مصرف برق بخش کشاورزی داده شده است که بر این اساس به دلیل کمبود برق باید کشاورزان از ابتدای خرداد ماه، برق چاههای آب را در ساعات اوج مصرف از ۱۲ ظهر تا پنج بعدازظهر قطع کنند تا از پرداخت هزینه برق مصرفی در دیگر ساعات شبانه روز معاف شوند.

۹۰ درصد از ۶ هزار و ۵۰۰ حلقه چاه کشاورزی در زنجان هوشمندسازی شده است

در استان زنجان ۶ هزار و ۵۰۰ حلقه چاه کشاورزی فعال است و ۹۰ درصد این چاهها هوشمند هستند که برای پایداری شبکه برق چهار ساعت در شبانه روز خاموشی دارند.

کشاورزان با خاموشی پنج ساعته موتور برق چاهها، ۱۹ ساعت از برق رایگان استفاده می کنند. مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق زنجان در این خصوص گفت: بر اساس تفاهمنامه منعقد شده دارندگان چاههای آب کشاورزی در صورت همکاری با این شرکت و استفاده نکردن از برق در ساعات ۱۱ تا ۱۶ و ۱۳ تا ۱۸ که راندمان آبیاری نیز در این زمان پایین است، می توانند بقیه ۱۹ ساعت شبانه روز را از برق رایگان استفاده کنند.

پیام جوادی افزود: همکاری کشاورزان با شرکت توزیع نیروی برق زنجان موجب پایداری شبکه و کاهش قابل توجه میزان مصرف در زمان اوج بار خواهد شد.

وی با بیان اینکه ساعات اوج بار در ۲ مقطع زمانی در تابستان و زمستان هر سال رخ می دهد، به برنامه های پیش بینی شده برای مدیریت مصرف انرژی برق در استان اشاره کرد و اظهار داشت: امسال نیز برنامه های متعددی برای تحقق اهداف مدیریت مصرف انرژی پیش بینی شده است تا برق مطمئنی را برای مشترکان تامین کنیم.

جوادی یادآور شد: هوشمندسازی توزیع انرژی برق، پایش و نگهداشت شبکه های توزیع با هدف افزایش قابلیت اطمینان، افزایش بهره وری، مشتری مداری و ارتباط مستمر با مشترکان از محورهای اصلی فعالیت های این شرکت است.

وی تصریح کرد: در بخش کشاورزی مدیریت مصرف تلفیقی بوده که هم بازدارنده و هم تشویقی است به این گونه که چاه‌های کشاورزی اگر در شبانه روز در زمان اوج مصرف، پنج ساعت برق مصرف نکنند بقیه ۱۹ ساعت را برق مجانی خواهند داشت.

جوادی تاکید کرد: خوشبختانه توانستیم اکثریت قریب به اتفاق مشترکان کشاورزی را به سیستم های پایش و کنترل مجهز کنیم به طوریکه هم اکنون کلیه چاههای کشاورزی دارای برق سه فاز در استان به این سیستم مجهز هستند و بر تعداد محدودی چاه کوچک تک فاز که کمتر از ۱۵ درصد چاهها است و کمتر از پنج درصد انرژی برق را در این بخش مصرف می کند فعلا کنترل دقیقی نمی شود که اقداماتی نیز در این خصوص در دست انجام است.

گذر بی‌دغدغه از تابستان گرم با همکاری بخش کشاورزی و صنعت

۲ درصد مشترکان و ۱۹ درصد انرژی مصرفی برق در زنجان مربوط به بخش کشاورزی است

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق زنجان نیز با بیان اینکه بخش کشاورزی ۲ درصد مشترکان این شرکت را به خود اختصاص داده است، گفت: ۱۹ درصد انرژی مصرفی برق در این استان مربوط به مشترکان بخش کشاورزی است.

اکبر بیات تصریح کرد: تعداد مشترکان برق مصرفی در بخش صنعت استان با یک درصد، بیش از ۵۲ درصد برق را مصرف می کنند و مشترکان خانگی نیز ۱۸ درصد برق مصرفی را به خود اختصاص می دهند.

وی با بیان اینکه ناترازی بین تولید و مصرف برق در کشور ما در چهار درصد مجموع سال اتفاق می افتد، اظهار داشت: برای پیک زایی در این ایام باید از برنامه های کارآمد و موثر استفاده کرد.

بیات با بیان اینکه بحث پیک زایی و ناترازی در همه کشورها حتی کشورهای پیشرفته وجود دارد، افزود: به لحاظ شرایط کشور و خشکسالی هایی که با آن مواجه بودیم و ارزان بودن تعرفه برق مصرفی و مشکلات ناشی از آن، مدیریت مصرف در کشور ما پررنگتر شده است که اقدامات بیشتری را می طلبد.

بیات اظهار داشت: سال گذشته اوج بار در ۲۵ مرداد ماه ۱۴۰۱ اتفاق افتاد که با ۱۳ برنامه اجرا شده ۶۹ هزار و ۱۰۴ مگاوات ساعت انرژی در بخش های مختلف صرفه جویی شد که ۳.۱۷ درصد میان شرکتهای توزیع برق کل کشور بود.

وی یادآور شد: از برنامه های اجرا شده برای پاسخگویی بار، سه برنامه برای بخش کشاورزی اجرا شد که با زمانبندی خاموشی پنج ساعته، چهار ساعته و سه ساعته چاههای کشاورزی ۷۳ مگاوات صرفه جویی در زمان اوج مصرف روی داد.

همکاری کشاورزان زنجانی با صنعت برق در سال گذشته، بالغ بر سه میلیارد و ۳۹۰ میلیون تومان پاداش را عاید آنان کرد. بیات، پاداش اختصاص یافته به بخش کشاورزی استان زنجان به جهت همکاری با شرکت برق و صرفه جویی در مصرف را بیش از سه میلیارد و ۳۹۴ میلیون تومان ذکر کرد و افزود: پاداش همکاری مشترکان شرکت های توزیع برق ۲۵ میلیارد و ۷۵۶ میلیون تومان بود که ۳.۱ درصد از پاداشهایی که به شرکتهای توزیع اختصاص یافت مربوط به شرکت زنجان بود و بیشترین پاداش در حوزه صنعتی با ۲۰ میلیارد و ۱۴۵ میلیون تومان و سهم بخش اداری ۱۲۱ میلیون تومان بود.

گذر بی‌دغدغه از تابستان گرم با همکاری بخش کشاورزی و صنعت

وی تصریح کرد: در سال جاری حداکثر ۶ درصد افزایش مصرف انرژی برق پیش بینی شده است که برای مدیریت مصرف امسال نیز برنامه های سال گذشته اجرا خواهد شد و برخی اقدامات تشویقی نیز برای مشترکان در نظر گرفته شده است.

این مسوول گفت: بر همین اساس هوشمندسازی و کنترل پذیری کنتورهای اداری و کشاورزی به جد پیگیری می شود و مشارکت چاههای کشاورزی در کاهش مصرف از ساعات ۱۱ تا ۱۸، ۱۱ تا ۱۶ و ۱۳ تا ۱۸ نیز اجرا خواهد شد.

جلب اعتماد و عمل به وعده ها مهمترین عامل همکاری مردم و مسوولان است

یکی از باغداران زنجانی نیز با مثبت ارزیابی کردن اقدامات تشویقی برای کاهش مصرف برق در حوزه کشاورزی، گفت: سال قبل با همکاری که برای خاموشی چاههای کشاورزی در زمان اوج مصرف انجام دادیم نه تنها هزینه ای بابت استفاده از این انرژی در دیگر ساعات روز پرداخت نکردیم بلکه مشمول دریافت پاداش نیز شدیم.

علی کریمخانلویی تصریح کرد: برای کشاورزان زمان آبیاری باغها و درختان چندان تفاوتی ندارد، این درحالی است که خاموشی برق چاههای کشاورزی در زمان اوج مصرف برای جبران ناترازی بسیار با اهمیت و حتی اجتناب ناپذیر است.

وی هوشمند سازی چاههای کشاورزی را نیز اقدامی مهم در راستای جلوگیری از اضافه برداشت و مدیریت صحیح مصرف انرژی عنوان و تاکید کرد: همراهی مردم و مسوولان در همه بخش ها نیازمند حمایت از سوی دولتمردان به خصوص عمل به وعده ها است تا با جلب اعتماد این تعامل روز افزون و منافع آن عاید کل کشور شود.

برآیند:

امروزه با افزایش روز افزون جمعیت و توسعه زندگی مدرن و ماشینی، صرفه جویی در مصرف انرژی راهکاری موثر برای جلوگیری از ناترازی در مصرف و تولید است.

خوشبختانه با برنامه ریزی های صورت گرفته و اختصاص برق رایگان برای مشترکان خوش مصرف می توان امیدوار بود که روزهای گرم سال را به دور از خاموشی ها و ناترازی های گسترده سپری کرد و گامی بزرگ در جهت کاهش آلودگی های زیست محیطی و هزینه های تحمیل شده ناشی از آن برداشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha