قزاقستان در ماجرای واگنر از پوتین حمایت کرد

تهران - ایرنا قاسم ژومارت توکایف رئیس جمهوری قزاقستان گفت که در گفت و گوی تلفنی اخیر با ولادیمیر پوتین، در خصوص سفر آتی رئیس جمهوری روسیه به قزاقستان حمایت کامل خود از اقداماتش در راستای حفظ و تقویت نظم و قانون اساسی را به وی اعلام کردم.

به گزارش ایرنا، به نقل از رسانه های محلی، رئیس جمهوری قزاقستان روز سه شنبه در مراسم اهدای جوایز روزنامه نگاران با یادآوری رویدادهای نگران کننده اخیر در روسیه افزود: «شهروندان ما، به درستی، تلاش برای شورش را با اضطراب فراوان پذیرفتند. این قابل درک است، زیرا بین قزاقستان و روسیه طولانی ترین مرز دولتی در جهان وجود دارد، ما در یک فضای اقتصادی واحد هستیم، ما با هزاران پیوند و تماس بشردوستانه متحد شده ایم. از همان ابتدا طی گفتگوی تلفنی با رئیس جمهور فدراسیون روسیه، حمایت کامل خود را از اقدامات وی در راستای حفظ و تقویت نظم و قانون اساسی قانون اساسی اعلام کردم.»

رئیس جمهوری قزاقستان تاکید کرد که با در نظر گرفتن ظرفیت دولت روسیه و شخصیت رهبر ملی آن در این مورد تردیدی وجود ندارد. توکایف همچنین افزود که سران دو کشور طی یک گفتگوی تلفنی در مورد سفر پاییز امسال پوتین به قزاقستان گفتگو کردند.

من از این فرصت استفاده می‌کنم و موضع اصولی قزاقستان را در مورد تقویت بیشتر همکاری‌های چندجانبه با روسیه در قالب یک مشارکت راهبردی بلندمدت و پایدار تأیید می‌کنم. من مطمئن هستم که چنین موضعی کاملاً منافع مردم ما را تامین می کند.»

روسیه ۲۴ ژوئن، در شوک شورش ناموفق یوگنی پریگوژین که برای مدت کوتاهی کنترل مرکز فرماندهی نظامی را در دست گرفته بود و کاروان مزدورانش را به سمت مسکو هدایت کرده، به سر می‌برد.

پریگوژین رئیس گروه شبه نظامی واگنر، یکی از مطالبات خود برای پایان شورش مسلحانه را برکناری وزیر دفاع این کشور اعلام کرده بود. پریگوژین بعد از میانجیگیری رئیس جمهوری بلاروس، نیروهای تحت امر خود را به اردوگاه های قبلی هدایت کرد و خود، راهی بلاروس شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha