۶ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۳۲
کد خبر: 85153032
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سفر احتمالی نتانیاهو به پکن؛ افزایش نقش‌آفرینی چینی‌ها در غرب آسیا

تهران - ایرنا - سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشست خبری روز سه شنبه خود در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال سفر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به پکن در ماه آینده میلادی(ژوئیه) بدون تکذیب یا تایید این موضوع گفت: اطلاعاتی برای ارائه در این خصوص ندارم.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از رسانه های رسمی چین، خانم مائو نینگ در عین حال در خصوص روابط پکن - تل آویو گفت: چین روابط دوستانه با اسرائیل دارد و خواستار تقویت شراکت جامع خود با اسرائیل است.

اخبار سفر احتمالی نتانیاهو به پکن در حالی در رسانه های مختلف مطرح است که روزهای ۲۳ تا ۲۶ خرداد ماه امسال نیز محمود عباس رئیس تشکیلات خودگران فلسطین سفری خبرساز و مهم به پکن داشت و با شی جینپینگ رئیس جمهوری چین هم ملاقات کرد. محمود عباس در این سفر از تلاش های چین در حوزه میانجی گری برای کاهش اختلافات و تنش ها و تقویت صلح در منطقه خاورمیانه قدردانی کرد و عادی سازی روابط میان ایران و عربستان را به عنوان یکی از دستاوردهای چین در غرب آسیا مورد ستایش قرار داد.

نتانیاهو در راه پکن؛ افزایش نقش‌آفرینی چینی‌ها در غرب آسیا

سفر احتمالی نخست وزیر اسرائیل به پکن، صرف نظر از روابط دوجانبه پکن-تل آویو، از دو منظر حائز اهمیت فراوان است"

نخست، اکنون که احتمالا قرار است نتانیاهو کمتر از یک ماه بعد از سفر محمود عباس به چین، راهی پکن شود، این فرضیه تقویت می شود که چینی ها به تلاش های دیپلماتیک خود برای کاهش تنش در خاورمیانه، صرفا به آشتی میان ایران و عربستان و کمک به بازگشت دوباره سوریه به جمع کشورهای اتحادیه عرب بسنده نکرده و قصد ورود به اصلی ترین بحران خاورمیانه ، یعنی زخم کهنه مسئله فلسطین دارند با هدف کاهش این تنش قدیمی دارند.

دوم اینکه سفر نتانیاهو به چین به عنوان اصلی ترین رقیب آمریکا در جهان، بدون تردید به مذاق کاخ سفید خوش نخواهد آمد. این سفر یکی دیگر از نشانه ها افزایش نفوذ دیپلماتیک چین در منطقه خاورمیانه به شمار می رود و عرصه را برای آمریکا در این منطقه راهبردی تنگ تر خواهد کرد.

چینی ها با هدف اصلی گسترش بیش از پیش مناسبات تجاری خود با سراسر جهان، به دنبال کاهش تنش ها و بحران ها در مناطق مختلف جهان هستند زیرا اعتقاد دارند با سرد شدن آتش جنگ ها، اختلافات و بحران ها، زمینه های مساعدتری برای رونق فعالیت های اقتصادی و تجاری میان کشورها ایجاد می شود و این موضوع اگرچه در درجه اول به نفع چین خواهد بود، اما یک بازی برد-برد محسوب می شود و هر کشور به سهم خود از منافع آن بهره مند خواهد شد.

برخی رسانه‌های صهیونیستی از جمله تایمز اسرائل گزارش دادند در حال حاضر رایزنی‌هایی بین دفتر بنیامین نتانیاهو و دفتر شی جینپینگ رئیس جمهور چین برای سفر نتانیاهو به پکن پس از حدود ۶ سال در حال انجام است.

مقامات ارشد سیاسی رژیم صهیونیستی به تارنمای تایمز اسرائیل گفتند که نتانیاهو ماه آینده به چین سفر می‌کند و هدف از این سفر ارسال این پیام به واشنگتن است که نخست وزیر رژیم اسرائیل، غیر آمریکا گزینه ها و فرصت های دیپلماتیک دیگری نیز دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha