تبیین و تشریح شاخص‌های خدمت‌رسانی مطلوب به مردم در دستگاه قضایی

 تهران - ایرنا - رئیس قوه قضائیه درباره شاخصه‌های خدمت‌رسانی مطلوب گفت: خدماتی که در مراکز و مراجع مختلف قضائی به مردم ارائه می‌شود باید دارای چهار شاخص «به موقع بودن»،«ارزان بودن»، «زمان برنبودن» و «محترمانه بودن» باشد.

به گزارش ایرنا از مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در ششمین روز از هفته قوه قضاییه و همزمان با آیین افتتاح ۱۲ طرح عمرانی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سازمان ثبت را مجموعی پرتحرک و فعال دانست و اظهار داشت: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از جمله مجموعه‌های قضایی است که به طور مستمر در حال تحول و پیشرفت و ابتکار است و مجموعه‌ای پویا و عاری از ایستایی است؛ گواه این امر، تکمیل و بهره‌برداری از ۵۴ طرح در ۲۰ ماه اخیر در راستای خدمت‌رسانی مطلوب‌تر به مردم است.

وی افزود: چنانچه هر یک از چهار شاخصه‌ یادشده در خدمات‌رسانی به مردم لحاظ و رعایت نشود، رضایتمندی مردم و مراجعان به دستگاه قضایی آنطور که شایسته است حاصل نمی‌شود.

رئیس عدلیه تاکید کرد: همه مسئولان و کارکنان دستگاه قضایی در همه مراکز و مراجع باید تکریم ارباب رجوع و برخورد محترمانه با مردم و مراجعان را سرلوحه کاری خود قرار دهند؛ اگر با مردم و مراجعان خوش‌رفتاری کنیم، حتی درصورت صدور آراء علیه آنها و یا عدم امکان ارائه خدمت به آنها، رضایتمندی‌شان حاصل خواهد شد.

وی به مقوله مهم صیانت از مجموعه قضایی کشور اشاره کرد و گفت: صیانت از همه مجموعه‌ها و بخش‌های قضایی و فرد فرد کارکنان باید پیوسته مورد اهتمام همه ما باشد؛ نباید این صیانت را منحصر به مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه بدانیم بلکه همه باید از حیث شرعی، قانونی و جهات ناظر بر اعتبار دستگاه قضایی، خود را موظف و مکلف بدانیم تا از مجموعه‌مان صیانت کنیم؛ بر همین اساس چنانچه در مجموعه‌تان رفت‌وآمدهای نامتعارف و رفتارهای خارج از قاعده ملاحظه کردید، در راستای صیانت از مجموعه اقدامات مقتضی را ترتیب دهید.

محسنی‌اژه‌ای اظهار داشت: چنانچه خدایی‌ناکرده در یک بخش یا قسمت از هر دستگاهی فسادی رسوخ یافت و یا لغزشی رخ داد، این امر به بخش‌های دیگر آن دستگاه نیز سرایت می‌کند؛ بنابراین باید در برابر کوچکترین فساد و لغزشی، با فوریت و قاطعیت تدابیر لازم را اتخاذ کرد؛ از سویی دیگر باید توجه داشت که فساد و لغزش برای همه دستگاه‌ها مذموم و ناپسند است اما این مذموم بودن و این ناپسند بودن، برای دستگاه قضایی بیشتر است؛ چراکه توقع مردم از قوه قضاییه بعنوان ستاننده حق مردم از متجاسران، نمایش صفحه‌ای زلال و شفاف است، بر همین اساس، کوچکترین لکه سیاه و کدری در عدلیه، خود را به برجستگی تمام نشان خواهد داد؛ باید توجه کنیم که مردم کارهای ما را در دستگاه قضایی زیر ذره‌بین دارند و کوچکترین لغزشی از ناحیه ما به وضوح به چشمشان می‌آید.

رئیس قوه قضائیه خطاب به رئیس و مسئولان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور یادآور شد: لازم نیست که رونمایی و افتتاح همه دستاوردها و طرح‌های عمرانی خود را منحصر به هفته قوه قضائیه کنید، می‌توانید در سراسر ایام سال این طرح‌ها را مورد بهره‌برداری قرار دهید و منافع و عواید این قبیل دستاوردها را برای مردم با روش‌های هنرمندانه تبیین و تشریح کنید.

رئیس دستگاه قضا اضافه کرد: گاهی اقدام یا ابتکاری خوب و نافع از ناحیه یکی از کارکنان دستگاه قضایی در بخش‌های مختلف انجام می‌گیرد، در اینجا مطلوب است که این اقدام و ابتکار به نام خود آن فرد برای مردم بازگو شود.

بهره‌برداری از ۵۴ طرح عمرانی در سراسر کشور

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک اظهار داشت: سازمان ثبت اسناد و املاک در دوره تحول و تعالی قوه قضاییه، ۵۴ طرح عمرانی را در سراسر کشور با زیر بنای مفید بیش از ۵۲ هزار مترمربع به بهره‌برداری رسانده که کار ساخت و احداث ۹۰ درصد این طرح‌ها از سال ۱۴۰۰ شروع شده بود.

حسن بابایی درباره احداث واحدهای ثبتی در شهرهای مختلف کشور دارای چه مزیت‌ها و فوایدی برای مردم آن مناطق است، گفت: محوریت احداث طرح‌های عمرانی سازمان ثبت اسناد و املاک، نقاط محروم و کم‌برخورداری هستند که دسترسی مردم به واحدهای ثبتی در آن مناطق با دشواری همراه است.

وی ارائه خدمات و سرویس‌دهی به مردم مناطق محروم را هدف اصلی اجرای طرح‌های عمرانی سازمان ثبت اسناد و املاک دانست و تصریح کرد: هیچکدام از ۱۲ طرحی که امروز در حضور و با دستور رئیس قوه قضاییه به بهره‌برداری رسیدند، در مرکز استان قرار نداشتند و در شهرستان‌های محرومی بودند که بعضا مردم آن مناطق برای انجام یک کار ثبتی، بالاجبار عازم شهرستان‌های مجاور می‌شدند.

بابایی از افتتاح هشت طرح عمرانی سازمان ثبت اسناد و املاک در شهرستان‌های فاقد واحد ثبتی استان سیستان و بلوچستان در هفته آینده خبر داد و گفت: در سالیان متمادی مردم برخی شهرهای سیستان و بلوچستان برای انجام کار ثبتی خود، ناچار بودند که گاهی ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلومتر را طی کنند و خود را به شهرهایی برسانند که دارای واحد ثبتی هستند؛ با افتتاح این طرح‌های عمرانی، در روند دسترسی مردم این هشت شهر به واحدهای ثبتی، تسهیل و تسریع صورت خواهد گرفت.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک با اشاره به وجود ۱۰۷ واحد ثبتی استیجاری در شهرستان‌های محروم و دورافتاده از مراکز استان‌ها گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در تلاش هستیم که سازمان ثبت اسناد و املاک تا دو سال آینده هیچ واحد ثبتی استیجاری در کشور نداشته باشد.

در این مراسم در راستای خدمت‌رسانی مطلوب‌تر به مردم و تسهیل و تسریع امور مراجعان به سازمان ثبت در سراسر ایران اسلامی، ۱۲ طرح عمرانی در «باغملک» خوزستان، «خرمدره» زنجان، «جویم»، «صدرا»، «مهر»، «سروستان» و «پاسارگاد» فارس، «کهک» قم، «سرپل ذهاب» کرمانشاه، «آق قلا» گلستان، «خمام» و «رودسر» گیلان، در حضور رئیس قوه قضائیه و با دستور وی، افتتاح شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha