کاشت یک میلیارد درخت در چهار بخش کشور تعریف شده است

کرمانشاه- ایرنا- معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: طرح کاشت یک میلیارد درخت در اسفند ۱۴۰۱ آغاز شده و این طرح مردمی در بخش‌های احیا و توسعه، جلوگیری از گسترش بیابان و طوفان‌های شن و ماسه و ریزگردها تعریف شده است.  

به گزارش خبرنگار ایرنا، نقی شعبانیان شامگاه سه‌شنبه در حاشیه گردهمایی مدیران کل منابع طبیعی و روسای مراکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی منطقه ۲ کشور در هتل پارسیان در گفت و گو با خبرنگاران افزود: در این طرح فقط کمیت کار مهم نیست و باید به کیفیت نیز توجه داشت و باید گونه‌هایی کاشته شود که پاسخگوی نیاز هر منطقه باشد.
وی اضافه کرد: خوشبختانه در کشور یافته‌های تحقیقاتی مناسبی وجود دارد که باید از آنها استفاده کنیم و گونه‌هایی را در جایی بکاریم که سازگار با محیط و پاسخگوی نیازهای منطقه باشد،؛ به عنوان مثال اگر به دنبال کنترل ریزگردها هستیم باید گونه بلوط ایرانی که بیش از ۲ برابر بقیه گونه‌های بلوط می‌تواند ریزگردها را جذب کند را بکاریم.
معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور عنوان کرد: در قالب این طرح قرار است سالانه ۲۵۰ میلیون نهال تولید و کاشته شود که از ابتدای این طرح تا به امروز ۲۱۰ میلیون نهال تولید شده است.
وی اظهار داشت: در این طرح ۳۰ درصد درخت‌های کاشته شده برای زراعت چوب درنظر گرفته شده که با توجه به استقبال مردم احتمالا تا ۵۰۰ میلیون اصله نهال افزایش پیدا خواهد کرد.

شعبانیان تاکید کرد: بهره برداری از تمامی جنگل‌های طبیعی کشور ممنوع است و باید بتوانیم چوب تولید کنیم و کاشت یک میلیارد درخت در آینده پاسخگوی نیازهای ما خواهد بود اما این طرح پاسخگوی بخشی از نیازهای چوب کشور است.
وی گفت: باتوجه به وسعت بالای مشکلات زیست محیطی به طور قطع کاشت یک میلیارد درخت کافی نیست و این طرح باید ادامه دار باشد.
معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در ادامه افزود: سرانه فضای سبز کشور بین ۶ تا هفت مربع است اما طبق ماده ۲۲ قانون هوای پاک این عدد باید به ۱۵ متر مربع برای شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر برسد، استاندارهای جهانی این عدد بالای ۲۰ متر مربع است.

وی گفت: در این طرح پیش‌بینی شده که باتوجه به امکانات منابع طبیعی هر نهال حدود ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان هزینه خواهد داشت.
شعبانیان همچنین با بیان اینکه ایران جزء چند کشور اول دنیا از نظر تولید نهال است، افزود: ۱۲۶ نهالستان جنگلی اکنون در کشور وجود دارد که در کمتر کشوری شاهد وجود این تعداد هستیم.

وی اضافه کرد: در دنیا به دنبال توسعه شهرنشینی، منابع طبیعی در حال تخریب است و در ۲۰۰ سال اخیر ۵۰ درصد جنگل‌های دنیا از بین رفته است و سالانه ۱۵ میلیارد درخت در دنیا از بین می‌رود.
معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور یادآور شد: اگر با همین سرعت تخریب محیط زیست ادامه پیدا کند به دنبال تخریب‌های شکل گرفته شاهد افزایش مشکلات زیست محیطی مثل افزایش گازهای گلخانه‌ای و فرسایش خاک و بروز ریزگردها خواهیم بود
وی با بیان اینکه تغییر اقلیم یکی از بزرگترین مشکلاتی است که عواقب بسیار ناگواری برای دنیا خواهد داشت، گفت: ۱۴.۳ میلیون هکتار جنگل در کشورمان وجود دارد و ایران جزء کشورهای کم جنگل به حساب می‌آید و علاوه براین از نظر کیفیت به دلیل شرایط اقلیمی جنگل‌های باکیفیت و خوب نداریم.
شعبانیان عنوان کرد: با نگاه به وضعیت منابع طبیعی کشور می‌توان گفت که ایران در وضعیت مناسبی نیست چون عمده عرصه کشور ما بر روی کمربند خشک و نیمه خشک اقلیمی قرار گرفته است.
وی گفت: به دنبال این تخریب ها در دنیا فعالان زیست محیطی در قالب کنوانسیون‌ها به دولت‌ها برای نجات محیط زیست فشار آوردند و یکی از طرح‌های خوب جهانی کاشت یک تریلیون درخت در دنیا تا سال ۲۰۳۰ شد.
معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اضافه کرد: تمامی کشورها به این نتیجه رسیدند که یکی از راه‌های اصلی از برون رفت مشکلات زیست محیطی کاشت درخت است.
وی گفت: کشورهای منطقه نیز کارهای خوبی در این زمینه انجام داده اند. ترکیه جنگل کاری خوبی را شروع کرده و ۴.۵ میلیارد درخت کاشته است و برای حدود ۶ میلیارد درخت دیگر برنامه‌ریزی کرده است و در پاکستان ۱۰ میلیارد درخت کاشته شده است.
شعبانیان یادآور شد: در سال‌های گذشته درخت کاری خوبی در کشور انجام شد و در برنامه اول توسعه حدود ۷۰۰ میلیون نهال تولید و کاشته شد ولی به مرور این میزان کاهش پیدا کرد که تا سال ۹۹ به ۲۰ میلیون نهال رسید. اگر به دنبال توسعه پایدار صنعت هستیم به این بخش باید توجه ویژه کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha