۷ تیر ۱۴۰۲، ۷:۴۹
کد خبرنگار: 1455
کد خبر: 85153686
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اوقات‌ فراغتی به دور از بطالت

۷ تیر ۱۴۰۲، ۷:۴۹
کد خبر: 85153686
اوقات‌ فراغتی به دور از بطالت

خرم‌آباد - ایرنا - غنی سازی اوقات فراغت در تعطیلات تابستانی مدارس و پربار نمودن این زمان دغدغه ای همیشگی برای والدین و مسوولان است که برنامه ریزی های قبلی می تواند گام موثری در این زمینه باشد.

به گزارش ایرنا موضوع چگونگی گذراندن اوقات فراغت به ویژه در ایام تابستان همواره از دغدغه های جدی والدین و مسوولان به شمار می رود که برنامه ریزی دقیق همراه با کارشناسی و به دور از موازی کاری دستگاه های اجرایی، عامل موثری در پربار نمودن این ایام برای دانش آموزان است تا از تکاپوی یکسال آموزش های مدارس و امتحانات فارغ شوند.

اما آنچه که بدیهی به نظر می رسد مهمترین اهداف این برنامه ریزی ها در سایه اوقاتی خوش و مفرح، همان اصل مهم تعلیم و تربیت است که بی توجهی به این مهم، دور از رسالت اصلی آموزش و پرورش است.

توجه به لزوم تعالی و غنا بخشیدن به اوقات فراغت دانش آموزان، نیازمند در نظر گرفتن ابعاد مختلفی است تا بتوان زمان طلایی آموزش های مورد نیاز و علاقه کودکان و نوجوانان را در اختیار آنان گذاشت.

ضرورت این توجه زمانی بیش از پیش آشکار می شود که تهدیدهای فضای مجازی را به خوبی شناسایی کنیم و با برنامه ریزی مناسب راه را بر خطرات و تهدیدهای فضای دولبه مجازی بست.

به همین دلیل سایر نهادهای فرهنگی در کنار آموزش و پرورش، جهت تحقق این هدف مهم گام بر می دارند و کلاس های آموزشی و مهارتی متفاوتی در این راستا برگزار می کنند تا دانش آموزان به فراخور علایق و استعدادهای خود علاوه بر سپری نمودن ایامی خوش به کسب مهارت و آموزش های مختلف بپردازند.

اکنون در آستانه این ایام و پایان امتحانات تحصیلی، اقدامات تاثیرگذار دستگاه های متولی برای غنی سازی اوقات فراغت، دغدغه و مطالبه تمام والدین و دانش آموزان است که امید می رود این مهم به خوبی محقق شود.

راه اندازی پایگاه های اوقات فراغت دانش آموزان در لرستان
رییس اداره فرهنگی آموزش و پرورش لرستان گفت:۴۳۰ پایگاه برای پرکردن اوقات فراغت دانش آموزان در لرستان پیش‌بینی شد که با استقبال دانش آموزان به ۵۰۰ پایگاه قابل افزایش است.

حامد پارسانژاد بیان کرد: براساس هدف گذاری وزارت آموزش وپرورش برای لرستان ۲۹۰ پایگاه اوقات فراغت پیش بینی شده بود که این اداره کل تاکنون ۴۳۰ پایگاه آماده و تجهیز کرده است.

وی با بیان اینکه ثبت نام دوره های تابستانی اوقات فراغت تا پایان خرداد ماه انجام شده است اظهار کرد: افتتاحیه این دوره ها و فعالیت پایگاهها ششم تیرماه در کانون فرهنگی تربیتی امام علی (ع) در شهرستان دورود انجام شد.

رییس اداره فرهنگی آموزش و پرورش لرستان ادامه داد: پایگاه های اوقات فراغت استان تا ۲۰ شهریور ماه سال جاری به منظور غنی سازی اوقات فراغت در تمامی نواحی و مناطق و شهرستان های استان فعال خواهند بود.

پارسانژاد عنوان کرد: پیش بینی می شود ۳۰ هزار دانش آموز در دوره های تابستانی شرکت کنند که در این راستا در یک هزار و ۵۰۰ رشته جهت غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان ثبت نام انجام شد.

به گفته وی پایگاه های اوقات فراغت دانش آموزان استان در کانون های فرهنگی تربیتی، دارالقرآن ها، مراکز مشاوره، سالن های ورزشی و مدارس استان با همکاری دستگاه های مربوطه در سطح استان برگزار می شود.

پارسانژاد با اشاره به پیشینه فعالیت پایگاه های تابستانی در سال گذشته افزود: سال گذشته بیش از ۱۲۰هزار دانش آموز در ۲۹۰ پایگاه تابستانی فعالیت داشتند که انتظار می رود امسال با توجه به افزایش پایگاه ها و رشته ها این مشارکت افزایش یابد.

اوقات‌ فراغتی به دور از بطالت

اوقات فراغت تابستانی با رویکرد مردمی سازی و ظرفیت برون سازمانی
رییس اداره فرهنگی هنری آموزش و پرورش استان لرستان اظهار داشت: با تعطیلی مدارس، نه تنها تربیت تعطیل نمی شود بلکه در تابستان امسال با شعار " تربیت بدون توقف"دنبال می شود .

پارسا نژاد افزود: تقویت هویت ملی و دینی به همراه رشد خودآگاهی و خودباوری دانش آموزان، یکی از رهاورد های فعالیت های تابستانی است که در بخش ها و زمینه های مختلف آموزش و پرورش با برنامه های پرورشی، فرهنگی و ورزشی ، متناسب با نیازها و علایق دانش آموزان طبق دستورالعمل فعالیت‌های تابستانی وزارت، اقدام به فعالیت می نمایند.

وی ادامه داد: در سیاست های راهبردی فعالیت‌های تابستانی، فعالسازی و استفاده حداکثری از ظرفیت مدارس،تشکل های مردمی،گروههای جهادی وانقلابی و توجه به برنامه‌های نخبه محور دانش آموزان وفعالیت های اجتماعی، گروهی محور،محله محور وهمچنین استفاده از ظرفیت‌های هم افزایی تشکل های دانش آموزی(بسیج دانش آموزی، سازمان دانش آموزی، اتحادیه انجمن های دانش آموزی و هلال احمر) مورد توجه است‌.

پارسانژاد با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار با فرهنگیان اظهار داشت: تمرکززدایی، مردمی سازی و بهره‌مندی ازظرفیت پایگاه‌های مردمی اعم ازپایگاه های بسیج، کانون مساجد وکانون های سازمان تبلیغات
اسلامی و حوزه‌های علمیه، از رویکردهای اصلی در فعالیت های تابستان است.

وی گفت: با توجه به اینکه معیار ارزیابی آماری و تخصیص اعتبار مالی پایگاه ها، کلاس ها و ثبت نام دانش آموزان دراین پایگاه ها است وگزارش فعالیت ها، ازطریق سامانه نورینو رصد می شود لذا ضرورت دارد مدیران پایگاه ها نسبت به ثبت کلاس ها، و رشته های مربوطه و اطلاع رسانی به دانش آموزان و اولیاء از سامانه سیدا اهتمام ویژه ای داشته باشند.

وی افزود: از دیگرفعالیت های ویژه تابستان امسال،برگزاری اردوهای یک روزه، راهیان نور، راهیان پیشرفت باهدف ایجادشورونشاط، فراهم آوردن بسترمسئولیت پذیری واستقلال طلبی، تقویت هویت اعتقادی، پاسداشت ارزش ها و دستاوردهای هشت سال دفاع مقدس و میراث فرهنگی، در چارچوب دستورالعمل اردویی است.

وی در ادامه به یکی دیگر از برنامه های عمومی و همگانی با عنوان هفت در هفت اشاره کرد و افزود: این برنامه درهفت پنجشنبه با محوریت جشن عمومی ولایت، امامت، حجاب و عفاف، آیین های حسینی، شهدای مدافع حرم و پیاده روی همگانی، با استفاده از ظرفیت‌های درون سازمانی و همکاری سازمان ها و ادارات خارج از آموزش و پرورش وبرنامه هایی از قبیل حضور در پیاده روی اربعین، برپایی موکب های عزاداری در داخل و خارج از ایران برای دانش آموزان منتخب و علاقه‌منداجرا می شود وبه منظور،تحکیم بنیان خانواده و مشارکت دانش آموزان به همراه خانواده های آنهامورد تاکید است.

اوقات‌ فراغتی به دور از بطالت

فعالیت ۲۰ کارگاه ثابت و سیار کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان لرستان در برنامه های غنی سازی اوقات فراغت

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان لرستان نیز گفت: در نخستین روزهای شروع فصل گرم تابستان، با حضور اعضا، خانواده ها و جمعی از مسئولان شهرستان و استان، کارگاه های فصل تابستان مراکز کانون سراسر استان فعالیت خود را آغاز کردند.

محمد جواد محمدی با بیان اینکه تابستان فرصت مناسبی است تا ضمن غنی سازی اوقات فراغت کودکان ونوجوانان، در جهت شکوفایی، پرورش و رشد خلاقیت های کودکان ونوجوانان تلاش مضاعف شود اظهار داشت: در کارگاه های تابستانی بچه ها ضمن به دست آوردن مهارت های کلامی، مهارت فردی و اجتماعی و تفکر خرد جمعی، با مطالعه صحیح و هدفمند در مسیر دانایی و آگاهی قرار خواهند گرفت.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان لرستان گفت: کارگاه های فصل تابستان در بخش کارگاههای فرهنگی شامل: قصه گویی، فن بیان، شعر و قصه، نقالی، شاهنامه خوانی، کاردستی، حال خوش زندگی در بخش های طراحی، نقاشی، سفالگری، عکاسی، پویانمایی، خوشنویسی، موسیقی، سرود، هنرهای‌نمایشی، هنرهای بومی و سنتی، کاغذ وتا و کارگاه های ادبی شامل: نوشتن خلاق، شعر، داستان نویسی، خوانش متون تخصصی و کارگاه های علمی شامل: رباتیک، نجوم، زیست شناسی، بازی های فکری، چرتکه‌ و شطرنج هستند.

محمدی اضافه کرد: در تابستان امسال ۸ کتابخانه سیار شهری و روستایی در مناطق شهری و روستایی و محله های کم برخوردار در شهرستان خرم آباد، به کودکان ونوجوانانی که دستیابی به مراکز ثابت ندارند خدمات فرهنگی ، هنری و ادبی را ارائه می دهند.

وی عنوان کرد: علاقه مندان در گروههای سنی نوباوه (۴ سال به بالا)، نوخوان (۷ سال به بالا)، نونهال (۹ سال به بالا)، نونگاه (۱۲ سال به بالا) و نوجوان (۱۵ سال به بالا) در کارگاهها حضور دارند.

محمدی بیان کرد: در کارگاه های مجازی کانون استان به آدرس lorestan.kpf.ir در قسمت آموزش های مجازی در رشته های نقاشی، اوریگامی و حافظ خوانی کارگاه ها برگزار می شوند.

وی گفت: با آغاز فعالیت کارگاه های فصل تابستان ۲۰مرکز ثابت در سراسرلرستان، میزبان کودکان ونوجوانان هم استانی برای غنی سازی اوقات فراغت و استعداد یابی می باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha