بیش‌از ۴۵ هزار قطعه طیور بومی سیستان و بلوچستان علیه بیماری نیوکاسل واکسینه شد

زاهدان- ایرنا- معاون سلامت دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: کار واکسیناسیون طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل در استان از ۲۰ خردادماه آغاز و تاکنون ۴۵ هزار و ۴۸۸ قطعه علیه این بیماری واکسینه شده است.

مسعود اصغری روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: اجرای طرح واکسیناسیون طیور روستایی علیه بیماری نیوکاسل یک برنامه مهم و تاثیرگذار سازمان دامپزشکی کشور است که علاوه‌بر جلوگیری از سرایت و انتشار بیماری به مرغداری‌های صنعتی، ارتقا ضریب بهداشت عمومی و امنیت غذایی، نقش مهمی در کمک به اقتصاد خانوار روستایی و ایجاد انگیزه در مردم ساکن روستا دارد.

وی هدف از اجرای این طرح را کاهش انتقال و انتشار ویروس بیماری نیوکاسل از مخازن طبیعی به واحدهای صنعتی عنوان کرد و افزود: کاهش کانون‌های این بیماری در طیور روستایی باعث حفظ سرمایه، افزایش تولید و کمک به پایداری معیشت روستاییان می‌شود.

معاون سلامت دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: بیماری نیوکاسل یکی از مهمترین بیماری‌های ویروسی طیور است که می‌تواند ضمن ایجاد بیماری در طیور بومی و صنعتی، خسارات اقتصادی سنگین را در واحدهای پرورشی طیور گوشتی و تخمگذار ایجاد کند.

وی ادامه داد: مهمترین راه پیشگیری از این بیماری و سایر بیماری‌های تنفسی، رعایت اصول بهداشت و امنیت زیستی همچنین اجرای برنامه واکسیناسیون مناسب علیه بیماری‌هاست.

به گزارش ایرنا، نیوکاسل یکی از مهم‌ترین بیماری‌های پرندگانی است که به صورت صنعتی و متراکم پرورش داده می‌شوند و گله‌های بسیاری از جوجه‌های گوشتی در صورت عدم واکسیناسیون با این بیماری درگیر می‌شوند. این بیماری در سال ۱۳۲۹ در ایران شناسایی شده‌ است.

علائم نیوکاسل با توجه به نوع ویروس، میزان سلامتی و سن پرنده و گونه میزبان متفاوت است. این علائم شامل نشانه‌های تنفسی همچون تنگی نفس و سرفه، نشانه‌های عصبی چون افسردگی، بی‌اشتهایی، افتادن بال‌ها و فلجی، گیج خوردن سر و گردن، به دور خود چرخیدن، لرزش، تورم چشم و گلو، اسهال آبکی و سبز، و ناهنجاری و کاهش تخم در پرندگان تخم‌گذار می‌شود.

نشانه‌ها بسته به نوع ویروس متفاوت است به‌طور کلی سه سویه از این ویروس وجود دارد مزوژنیک و لوژنیک و لنتوژنیک. این ویروس از راه مسمویت غذایی منتقل شده و انتقال از راه هوا یا آیروسل معمولاً اتفاق نمی افتد.

این بیماری بین انسان و حیوان مشترک است و افرادی که با پرندگان بیمار به نوعی در ارتباط هستند ممکن است به این بیماری مبتلا شوند، این ارتباط می‌تواند به صورت مستقیم با پرندگان زینتی و یا فراورده‌های طیور و حتی ترشحات و گوشت مرغ انتقال یابد.

علائم بیماری نیوکاسل در انسان به صورت ریختن اشک از چشم، بی خوابی و سر گیجه بروز می کند و در انسان‌ها قابل درمان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha