۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۲۳
کد خبرنگار: 5353
کد خبر: 85154018
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

آلمان در اندیشه تقویت همکاری ها با آمریکا

۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۲۳
کد خبر: 85154018
آلمان در اندیشه تقویت همکاری ها با آمریکا

تهران- ایرنا- وزیر دفاع آلمان از برنامه برلین برای تقویت همکاری‌ها با ایالات متحده برای حل چالش‌ها با چین و همچنین تلاش برای ایفای نقش پررنگ‌تر در حوزه نظامی اروپا خبر داد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از نیویورک تایمز،‌ بوریس پیستوریوس (Boris Pistorius) در آستانه نخستین سفر رسمی خود به واشنگتن در مصاحبه با این روزنامه آمریکایی تلاش کرد تا نشان دهد برلین برای ایفای نقش موثر و اتخاذ مواضع قاطعانه‌تر در بی‌ثباتی‌های بین‌المللی آتی آمادگی دارد.

وزیر دفاع آلمان از برنامه برلین برای تقویت همکاری‌ها با ایالات متحده برای حل چالش‌ها با چین و همچنین تلاش برای ایفای نقش پررنگ‌تر در حوزه نظامی اروپا خبر داد.

وی در این گفت‌وگو از برنامه‌های آلمان برای افزایش مشارکت تسلیحاتی [در جنگ اوکراین] ، ایفای نقشی قوی‌تر در منطقه هند و اقیانوس آرام (Indo-Pacific) و همچنین در مورد تصدی نظامی اروپا سخن گفت.

پیستوریوس قرار است امروز چهارشنبه به وقت محلی در واشنگتن با لوید آستین همتای آمریکایی خود و همچنین جیک سالیوان مشاور امنیت ملی ایالات متحده پیرامون وضعیت جنگ در اوکراین و چگونگی حفظ امنیت کشورهای اروپایی و اعضای سازمان پیمان آنتلانتیک شمالی (ناتو) در این شرایط دیدار و گفت‌وگو کند.

انتخاب وی به عنوان وزیر دفاع آلمان، اواخر دی‌ماه ۱۴۰۱ و در بحبوحه تلاش‌ها برای جلب موافقت برلین برای ارائه تانک‌های لئوپارد به اوکراین انجام شد.

براساس این گزارش، آلمان با انتصاب پیستوریوس به دنبال تغییر دیدگاه متحدان خود از این کشور مبنی بر نبود تمایل برلین برای به دست گرفتن سکان هدایت اروپا به دنبال جنگ اوکراین، بوده است؛ دیدگاهی که پس از تعلل اولیه آلمان در ارائه کمک‌های نظامی به اوکراین و همچنین رویکرد متزلل برلین برای انجام تعهداتش در مورد احیای ارتش خود شکل گرفت.

تحکیم روابط با واشنگتن و همچنین ابراز تمایل به همکاری با ایالات متحده در مورد چالش‌ها با چین از جمله از طریق حمایت از تلاش آمریکا برای تعامل با کشورهایی مانند هند که به نوعی مقابله متوازن با پکن ایجاد می‌کنند، از موضوعات مورد توجه وزیر دفاع آلمان است.

نیویورک تایمز عنوان می‌کند: برای آلمان به ویژه از زمان وقوع رکود در ماه‌های اولیه ۲۰۲۳، اتخاذ مواضع نزدیک‌تر با سیاست‌های آمریکا در برابر چین که همچنان یکی از شرکای اقتصادی مهم و حیاتی برلین به شمار می‌رود، موضوعی نگران کننده بوده است.

پیستوریوس با ابراز امیدواری از تقویت تعامل‌ها و مشارکت کشورش در اروپا، تاکید کرد که برلین به دنبال تبدیل شدن به قدرت نظامی منطقه نیست.

وی با اشاره به مساله نیاز به تعمیر تجهیزات نظامی ارسالی به اوکراین در کنار ارائه کمک‌های جدید، به روند تاسیس دو مرکز در لهستان برای تعمیر تانک‌های لئوپارد ساخت آلمان که پیشتر به اوکراین فرستاده شده بود، اشاره کرد.

وزیر دفاع آلمان در راستای تلاش‌ها برای حضور پررنگ‌تر کشورش در منطقه اروپا به طرح برلین برای ایجاد سامانه دفاع هوایی واحد پرداخت؛ طرحی که با مخالفت فرانسه روبه‌رو است.

در طرح آلمان که تاکنون مورد موافقت ۱۷ کشور اروپایی از جمله انگلیس قرار گرفته است از سامانه‌های دفاع هوایی ساخت آمریکا از جمله سامانه زمین به هوای پاتریوت [ساخت ایالات متحده] استفاده می‌شود و نه سلاح‌های اروپایی که پاریس با آن مخالف است.

فرانسه در حالی که تلاش می‌کند اروپایی‌ها را برای پیوستن به استراتژی دفاعی خود ترغیب کند، می‌گوید زمانی که تهدید مسقیمی علیه ناتو وجود ندارد اروپا می‌تواند برای آماده شدن جنگنده‌ها و موشک‌های خود منتظر بماند.

پیستوریوس همچنین در این گفت‌وگو به هدف‌گذاری وزارت دفاع آلمان برای احیای ارتش این کشور با تلاش برای دریافت ۶۰ درصد از بودجه ۱۰۰ میلیارد یورویی آن تا پایان ۲۰۲۳ اشاره کرد.

وزیر دفاع آلمان در این گفت و گو با اشاره به تنش‌های اخیر در روسیه با شورش ناکام گروه شبه نظامی واگنر، به متحدان اروپایی نسبت به نتیجه‌گیری‌های شتاب‌زده در این زمینه هشدار داد و بر لزوم توجه ویژه به این مساله و پیش‌بینی پیامدهای افزایش مشارکت بلاروس تاکید کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha