۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۱۶
کد خبرنگار: 911
کد خبر: 85154019
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شناسنامه دار کردن باغات میوه در کشور کلید خورده است

قزوین - ایرنا - معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: شناسنامه دار کردن باغات میوه و گلخانه ها به عنوان یکی از مهمترین اولویت های این وزارتخانه کلید خورده است‌.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدمهدی برومندی روز چهارشنبه در نشست تخصصی مدیران باغبانی کشور در قزوین با بیان اینکه دنیا دیگر نمی پذیرد ما به هر شکل محصول تولید و صادرات کنیم، افزود: باید برای رفتن به سمت و سوی استانداردهای روز دنیا، باغات خود را شناسنامه دار کنیم.

این مسوول با بیان اینکه مشتریان خارجی محصولات باغی ما هر روز از ما در رابطه با شناسنامه دار شدن باغات و تولیدکنندگان مطالبه دارند و به ما تذکر می دهند، خاطرنشان کرد: اگر به دنبال شناسنامه دار کردن باغات، گلخانه ها و ارتقای سلامت محصولات نرویم در واقع ترک فعل کرده ایم.

برومندی با بیان اینکه هم اکنون ۲۵ میلیون تن محصولات باغی در کشور تولید می شود، اضافه کرد: حدود یک سوم این رقم ضایعات می شود که قابل قبول نیست و باید از همه توان و ظرفیت های خود در استان ها برای کاهش این آمار استفاده کرد.

این مسوول با اشاره اینکه تلاش کردیم تا برخی مسایل ریشه باغبانی را رفع و حل و فصل کنیم تا جایی این حوزه به یک اولویت مهم برای وزرات جهاد کشاورزی و حوزه سیاستگذاری کشور قرار بگیرد، افزود: بیشترین مصوبات سفرهای رییس جمهور که مبنای بودجه ریزی است در بخش کشاورزی به ۲ حوزه آب و خاک و باغبانی اختصاص پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: بخش زیادی از تامین اعتبارات در نظر گرفته شده برای حوزه باغبانی به مولدسازی و فروش اموال باز می گردد که به دلیل برخی مشکلات با کندی پیش رفته ولی با گشایش هایی که به دنبال آن هستیم اعتبارات خوبی به این حوزه تخصیص خواهد یافت.

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در گذشته نیز بخش مهمی مانند مکانیزاسیون زیر مجموعه یک معاونت تولیدی بود اما امروز این بخش مستقل شده تا جایی که این حوزه با توان بیشتری می تواند در بخش عملیات باغات فعالیت داشته باشد.

برومندی ادانه داد: در گذشته تبعیضی وجود داشت که فعالان حوزه باغبانی باید کود آزاد دریافت می کردند که این رویه با پیگیری های انجام شده ملغی شد و در حال حاضر دست سازمان های جهاد کشاورزی استان ها باز است تا کود با نرخ مصوب به حوزه باغبانی تخصیص دهند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه تهدیدهای زیادی پیش روی باغبانی کشور است،گفت: با توجه تغییر اقلیم و سایر مشکلات و چالش ها باید مخاطرات آینده را با انجام فعالیت های پژوهشی پیش بینی کنیم و برای پایداری تولید در باغات راهبرد داشته باشیم.

برومندی با بیان اینکه تنها نیم درصد تحقیقات حوزه باغبانی مرتبط با آب بوده در حالی که ما سرزمینی کم آب هستیم، اظهار کرد: ۴۰ درصد این تحقیقات به "رقم" و "پایه" اختصاص داشته در حالی که باید اولویت تحقیقات این حوزه به موضوع آب، تغذیه و هرس متمرکز شود و این کار را در مرکز کلید زده ایم و در استان ها نیز باید کلید بخورد.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: ۲ هزار و ۳۰۰ گونه گیاهان دارویی در کشور داریم اما با این همه ظرفیت و استعدادهای موجود در این بخش، توسعه کشت گیاهان دارویی در کشور مغفول واقع شده است.

این مسوول با بیان اینکه برای توجه به توسعه گیاهان دارویی، برش استانی را پیگیری می کنیم، گفت: با وجود تغییرات اقلیمی بایستی به سمت و سوی توسعه کشت گیاهان دارویی حرکت کنیم که البته در برخی مناطق از جمله استان فارس این کار را کشاورزان شروع کرده اند و در یک نمونه نیز، سطح زیرکشت خاکشیر به سه هزار هکتار هم رسیده است.

برومندی با تاکید بر برندسازی در زمینه گیاهان دارویی، یادآور شد: با هندی ها نیز در زمینه برندسازی و صادرات گیاهان دارویی در حال تفاهم برای همکاری هستیم.

وی، حکمرانی آب را موضوعی جدی دانست که بایستی در اولویت کارها قرار بگیرد، افزود: با وجود حمایت های دولت هنوز در بخش آب، نسخه های ۵۰ سال قبل را دنبال می کنیم در حالی که باید در شیوه های خود در این زمینه تجدید نظر کنیم.

برومندی با تاکید بر اینکه ارتقای سطح کیفی محصولات و مقابله با بیماری ها ‌علف هرز در حوزه باغبانی باید جدی تر گرفته شود، یادآور شد: از این ناحیه گرفتاری های زیادی داشتیم که بر روند صادرات محصولات ما تاثیر منفی گذاشته شده است.

وی تاکید کرد: باید با هماهنگی حفظ نباتات، کمیته دائمی رصد و پایش بیماری ها و آفات باغات در استان ها تشکیل شود.

این مسوول با اشاره به آسیب پذیری برخی باغات کشور از آفات و بیماری ها، اظهار کرد: رتبه سوم خرمای دنیا را دارا هستیم اما نخلستان های ما در برخی مناطق در معرض نابود شدن هستند و باید همه امکانات خود را بسیج کنیم تا این ظرفیت ها را حفظ کرده و جلوی آسیب به آنها را بگیریم.

وی با تاکید بر ضرورت ترویج و اشاعه فرهنگ بیمه باغات، خاطرنشان کرد: امسال بسیاری از باغات خسارت دیده متاسفانه فاقد پوشش بیمه بودند.

برومندی با بیان اینکه در انتقال سطح دانش فنی باغبانی دچار مشکل و خلاء هستیم، افزود: در این بخش باید دغدغه مند باشیم و با توجه به استقلال حوزه مکانیزاسیون، بایستی برای تقویت مکانیزاسیون باغات بیش از پیش تلاش کنیم.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه زیرساخت های اولیه در حوزه گلخانه ها از سوی دولت تامین می شود، اظهار کرد: برای تولید سبزی و صیفی جات ۲۵ میلیارد متر مکعب آب مصرف می کنیم که این رقم باید با توسعه گلخانه ها و انتقال کشت از فضای باز به محیط های کنترل شده به پنج میلیون متر مکعب کاهش یابد.

وی با بیان اینکه ۶۷ درصد گلخانه های کشور خوداجرایی هستند، افزود: برای جذب سرمایه گذاران بزرگ باید در این بخش حرکت کنیم چرا که اقبال و اشتیاق برای سرمایه گذاری و حضور در این بخش بالاست اما جذب سرمایه ها در این حوزه نیاز به کار ترویجی دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha