۷۶ میلیارد تومان در بخش معدن استان سمنان سرمایه‌گذاری شد

سمنان - ایرنا - مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان سمنان گفت: ۷۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان با اشتغالزایی برای ۲۴۰ نفر طی یکسال گذشته در بخش معدن استان سرمایه‌گذاری شد.

یادگار احمدی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به صدور پروانه بهره‌برداری برای ۳۶ معدن در استان سمنان طی یک سال گذشته، افزود: ۳۰ گواهی و ۲۳ پروانه اکتشاف در این مدت در استان سمنان صادر شد.

وی ادامه داد: استان سمنان دارای ۶۸۹ واحد معدنی است و سالانه بیش از ۱۵ میلیون تن مواد معدنی از آنها استخراج می‌شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان سمنان با اشاره به وضعیت معادن گچ این استان اظهار داشت: سمنان یکی از استانهای معدنی کشور محسوب می شود و ۹۱ معدن گچ با سرمایه‌گذاری ۸۳ میلیارد تومان و اشتغالزایی برای ۶۶۰ نفر در این استان فعال است.

سمنان با ۱۹۲ میلیون تن ذخیره قطعی، قطب معدنی گچ کشور است

احمدی تصریح کرد: ذخیره قطعی معادن گچ استان سمنان بالغ بر ۱۹۲ میلیون تن است و سالانه بیش از ۷.۵ میلیون تن مواد معدنی از این معادن استخراج و این استان قطب تولید گچدر کشور می شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان سمنان با اشاره به ظرفیت های معدنی استان، اضافه کرد: سمنان یکی ازسه استان برتر کشور در تولید زغال سنگ است و رتبه اول از نظر وجود تولید گچ و نمک و سلستین و زئولیت، رتبه دوم در تولید سولفات سدیم و رتبه سوم در تولید کرومیت دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، استان سمنان با داشتن ۶۸۹ معدن، از نظر تعداد رتبه پنجم و در شاخص استخراج مواد معدنی رتبه ششم کشور را دارد، اما با وجود این، اقتصاد معدنی در سمنان، به عنوان یکی از معدن خیزترین استان های کشور، فقیر است و اکنون دولت سیزدهم با راهبردی کارشناسی و برنامه‌ریزی اصولی و سرمایه‌گذاری، به دنبال توسعه پایدار و همه جانبه در این بخش است.

براساس گزارش‌ها، در استان سمنان ۴۲ نوع ماده معدنی شناخته شده دارد که ذخیره قطعی معادن این استان حدود ۶۰۰ میلیون تن و ذخیره احتمالی آن‌ها حدود یک میلیارد تن است، البته بر اساس شواهد زمین‌شناسی پیش‌بینی می‌شود ذخیره معدنی این استان بیش از ۲ و نیم میلیارد تن باشد، این میزان ذخیره چشمگیر و در کشور کم‌نظیر و قابلیت سرمایه‌‎گذاری به وسیله بخش خصوصی دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha