۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۱:۳۹
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85154056
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

عید «بزرگ» مسلمانان پاکستان زیر سایه تورم و گرانی کمرشکن

 اسلام‌آباد - ایرنا - مردم مسلمان پاکستان در حالی به استقبال عید قربان که در این کشور معروف به «عید بزرگ» است، می‌روند که سیر صعودی تورم افسارگسیخته از یک طرف و کاهش قدرت خرید مردم از طرفی دیگر، لذت این عید را برای آنان تلخ کرده است.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار ایرنا، دولت پاکستان از چند روز پیش تعطیلات رسمی عید سعید قربان را اعلام کرده و این تعطیلات از امروز به مدت ۵ روز آغاز شد. فردا پنجشنبه در پاکستان دهم ماه ذی الحجه و مصادف با عید قربان می‌باشد.

اما تداوم مشکلات اقتصادی مردم پاکستان ناشی از کاهش ارزش پول ملی و تورم افسار گسیخته، لذت عید بزرگ را بیشتر برای مردم تلخ کرد به طوری که پاکستانی‌ها با نگرانی نسبت به وضعیت اقتصادی کشور و کاهش قدرت خرید خود، به استقبال عید می‌روند.

دولت پاکستان تلاش‌های خود برای سازش با صندوق بین المللی پول جهت احیای برنامه دریافت وام را بیشتر کرده و تنها طی یک هفته گذشته نخست وزیر این کشور چند بار با مدیرعامل صندوق بین المللی پول تلفنی گفت وگو کرده و اطمینان داد که اسلام‌آباد متعهد به اجرای تمهیدات این نهاد جهانی برای کسب وام جدید می‌باشد. در عین حال تورم به شدت مردم پاکستان را تحت تاثیر قرار داده و شبکه‌های خبری نیز از کاهش خرید جانوران توسط مردم جهت ادای سنت قربانی در مقایسه با سال گذشته گزارش می‌دهند.

با توجه به تورم بالا در پاکستان که در ماه گذشته میلادی با ۳۸ درصد رکورد زده است، میزان حضور مردم در بازارهای خرید طیور و خریداری شب عید مقارن با تعطیلات رسمی عید قربان نسبت به سال گذشته بسیار پایین دیده شده است. تاثیر کاهش حضور مردم همزمان در شهرهای دیگر پاکستان و مراکز خرید ناشی از تورم و مشکلات اقتصادی نیز قابل مشاهده است.

عید «بزرگ» مسلمانان پاکستان زیر سایه تورم و گرانی کمرشکن

فردا در اسلام‌آباد پایتخت و دیگر شهرهای بزرگ و کوچک پاکستان میلیون‌ها نفر از مسلمانان این کشور با حضور در مساجد و دیگر اماکن مذهبی و مساجد این شهر نماز عید قربان را برپا می‌کنند.

عید قربان جایگاه خاصی در جامعه پاکستان دارد. خرید و فروش حیوانات قربانی، خرید لباس عید و تهیه آجیل و شیرینی رونق خاصی به بازارهای این کشور می‌دهد با این حال تورم و گرانی آیین‌های این عید را برای مردم تلخ کرده است.

در میان ظواهر گوناگون عید الاضحی، قربانی کردن حیوانات در پاکستان چشمگیرتر است چرا که افراد کم استطاعت نیز به صورت اشتراکی حیوانی را قربانی می‌کنند.

عید سعید قربان و عید فطر دو عید بزرگ مسلمانان پاکستانی است که دولت با اعلام تعطیلی چند روزه، زمینه دید و بازدید، سفر و شادی مردم این کشور را فراهم می‌سازد. در ایام تعطیلات عید قربان تدابیر امنیتی در شهرهای مختلف و مهم پاکستان افزایش پیدا می‌کند.

منابع خبری امروز اعلام کردند: همزمان با تشدید تدابیر امنیتی در مناطق مختلف پاکستان در آستانه عید قربان یک شبکه تروریستی متعلق به داعش که درحال طراحی عملیات‌های بمب‌گذاری بود، متلاشی و ۹ نفر بازداشت شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha