تلاش دوباره آمریکا برای تاثیرگذاری بر مذاکرات باکو-ایروان

تهران- ایرنا- آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا با میزبانی از همتایان ارمنستانی و جمهوری آذربایجانی خود با آنها در راستای آغاز دور جدید مذاکرات دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، واشنگتن سه‌شنبه شب مذاکرات صلح بین ایروان و باکو که به مدت سه روز ادامه خواهد داشت را آغاز کرد.

بلینکن در یکی از دفترهای وزارت خارجه در شهر آرلینگون ایالت ویرجینیا میزبان آرارات میرزویان و جیحون بایراموف وزیران امور خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان بود.

متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به اینکه این مذاکرات حوزه‌های "بسیار حساسی" را شامل می‌شود، گفت: ما همچنان اعتقاد داریم که صلح در دسترس و برای حل مساله‌های باقی مانده و رسیدن به یک صلح پایدار، گفت‌وگوی مستقیم مهم است.

روسیه به صورت تاریخی میانجیگری بین دو جمهوری سابق شوروی را انجام می‌داده اما از آنجاییکه مسکو درگیر جنگ اوکراین است، آمریکا و اتحادیه اروپا به تازگی در این زمینه فعال شده‌اند.

ارمنستان صلحبانان روسیه را متهم کرده که در پایبندی به وعده‌هایشان در حفاظت از ارمنی‌ها مطابق با آتش بس توافق شده در سال ۲۰۲۰، ناکام ماندند. هفته گذشته مسکو، جمهوری آذربایجان را تحت فشار قرار داد تا اجازه تردد در گذرگاه لاچین را بدهد.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ ضمن ابراز نگرانی از کمبود غذا و دارو در قره باغ، اعلام کرد که باکو دسترسی کاروان‌های کمک رسان به این منطقه را قطع کرده است.

مسکو تاکید کرده است که باکو در حال نقض تعهدات خود در آسان سازی فرایند تردد در گذرگاه لاچین است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha