خسارت آفت سوسک قهوه ای برگخوار به هزار هکتار از درخت جنگلی توسکا

ساری- ایرنا- رییس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه ساری با اظهار این که افزایش دما و تغییرات اقلیمی سبب بروز رشد و گسترش آفت در جنگل های هیرکانی شده است، گفت: در حال حاضر آفت سوسک قهوه ای برگخوار به عنوان آفت جدید به هزار هکتار از گونه درخت جنگلی توسکا خسارت جدی زده است.

امین وطن دوست روز چهارشنبه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا با توضیح این که در چند دهه اخیر وجود چنین آفتی در جنگل های شمال مشاهده نشده است، افزود : این افت برگخوار به شدت گونه توسکا در منطقه فیلبند بابل و علمدار ساری خسارت زده است.

توسکا در مقایسه با دیگر درختان جنگل های خزری، عمرکوتاهی دارد و بیش از ۱۰۰ سال عمر نمی کند و منتهای رشد آن در ۵۰ سالگی است. توسکا اولین درخت جنگل های شمال است که در فصل رویش، برک درمی آورد و آخرین گونه ای است که خزان می کند.

توسکا برای حفظ اکوسیستم مناطق ماندابی و زهکشی خاک، گونه ای ارزشمند و مهم برای جنگل های شمال است.

وی با بیان این که علاو بر این چندین آفت از جمله پروانه ابریشم باف ناجور، پروانه تخم انگشتری، شب پره شمشاد و بیماری خشکیدگی درختان سوزنی برگ جنگل های هیرگانی را تحت تاثیر شدیدی قرار داده است، بیان داشت :در حال حاضر عملیات کنترل آفات و مبارزه با بیماری ها در سطح ۸۰۰ هکتار از جنگل های مازندران منطقه ساری اجرا شد.

رییس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه ساری اظهار داشت: مبارزه مکانیکی محلول پاشی علیه آفت پروانه ابریشم باف ناجور در سطح ۲۵۰ هکتار در منطقه گلوگاه و بهشهر انجام شده است.

خسارت آفت سوسک قهوه ای برگخوار به هزار هکتار از درختان جنگلی توسکا

وی ادامه داد : از سال گذشته تاکنون مبارزه مکانیکی علیه آفت پروانه تخم انگشتری در سطح ۳۰۰ هکتار از جنگل های منطقه سوادکوه، مبارزه علیه آفت شب پره در سطح ۱۵۰ هکتار از جنگل های منطقه ساری و بهشهر و مبارزه علیه آفت پروانه سفید آمریکایی در سطح ۱۰۰هکتار از جنگل های نور انجام شد.

وطن دوست همچنین نسبت به افزایش بیماری خشکیدگی درختان سوزنی برگ در منطقه سوادکوه و ساری هشدار داد و بیان داشت: اگر کاهش دما وبارندگی به موقع را شاهد نباشیم، گستره این بیماری در بین درختان سوزنی برگ جنگل های شمال دوچندان خواهد شد.

در جنگل های هیرکانی شمال کشور ۹۰ گونه درختی و ۲۱۱ گونه درختچه ای شناسایی شده است.

استان مازندران حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که از این مقدار حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار عرصه های طبیعی شامل جنگل و مرتع است.
برای حفاظت و مدیریت عرصه های طبیعی مازندران ۲ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در ساری و نوشهر فعالیت دارند که منطقه ساری حدود ۷۱ درصد و نوشهر حدود ۲۹ درصد این عرصه ها را مدیریت می کند.

مازندران در مجموع حدود ۵۴ درصد از عرصه های جنگلی شمال کشور را در اختیار دارد و همچنین نیمی از جنگل های هیرکانی ثبت شده در سازمان جهانی یونسکو در جغرافیای مازندران واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha