گردان خط‌شکن ۱۵۱ مسلم‌ابن عقیل ملایر پُرافتخار در صفحه دفاع مقدس

همدان- ایرنا- مرد حماسه‌های بزرگ و روزهای سخت جنگ بودند و برایشان فرقی نمی‌کرد در کدام سنگر و کدام عملیات نقش‌آفرینی کنند، تمام قد برای دفاع از خاک و ناموس میهن جنگیدند و افتخارها آفریدند و در این وادی نورانی، گردان ۱۵۱ مسلم‌ابن عقیل ملایر با حضور مردانی از جنس ایثار و شهادت نام خود را برای همیشه در صفحه پرافتخار دفاع مقدس حک کردند.

به گزارش ایرنا؛ شهیدان همیشه سرافراز آموختند که همچون کوه بایستند و کلمه استواری، مقاومت و حانفشانی سر دهند و ما نیز از چشمان‌شان خوانده‌ایم ایستادگی را و به استحکام تار و پودمان برخاسته‌ایم و امروز ما را حضور روشنگرشان تا دورها ضمانت می‌کند.

و امروز بارها و بارها می‌نویسیم و بلند فریاد می‌زنیم چقدر بهشت پس از رفتن شما در کوچه‌پس‌کوچه‌های ما بساط کرده، شما را از حاشیه بر روی متن خواهیم نوشت، بر روی هر چه که یاد شهیدان را فراموش کرده است.

دیار یک‌هزار و ۱۰۰ شهیدسرافراز انقلاب اسلامی کم شاهد جلوه‌هایی زیبا از ایثار و شهادت نبوده، از خودگذشتگی‌هایی که امروز در سایه آن زندگی آرام برای مردمانی شهیدپرور در جریان است و جوانانی که از این آب و خاک پرورش یافتند و در دوران پرافنخار دفاع مقدس با تشکیل گردان ۱۵۱ مسلم‌ابن عقیل (ع)، پابه‌پای رزمندگان و هم‌سنگران خود، پشت خاکریزهای جهاد و شهادت جنگیدند و در عملیات‌های مختلفی نقش‌آفرینی کردند.

شاید کمتر از دلاوری‌ مردی‌های این گردان در دوران دفاع مقدس گفته‌شده است، از فرماندهان و سرداران بزرگی همچون شهید حاج‌رضا شکری‌پور، حاج حسن تاجوک و حاج مصطفی طالبی که خود یک لشکر بودند و برای یک ایران اسلامی سر از پا نمی‌شناختند.

گردان خط‌شکن ۱۵۱ مسلم‌ابن عقیل ملایر پُرافتخار در وادی شهادت

گردان ۱۵۱ مسلم ابن‌عقیل(ع) از ملایر به فرماندهی سردار شهید "حسن تاجوک" از لشکر ۳۲ انصارالحسین(ع) استان همدن در طول دفاع مقدس سر منشأ دلاوری‌ها و اقدامات راهبردی مؤثری بود.

در نقش‌آفرینی این گردان همین بس که در عملیات مرصاد جلودار بودند و اولین گروهی که با منافقان درگیر شد، گردان ۱۵۱ مسلم‌ابن عقیل ملایر بود، گردانی که متشکل از جوانانی دلباخته و عاشقی بود که به ندای امام خود لبیک گفتند و همچون دیگر جوانان کشور در دوران هشت ساله جنگ تحمیلی از جان خود گذشتند تا خاک و ناموس کشور به خطر نیفتد.

در نحوه شکل‌گیری و رشادت‌های گردان ۱۵۱ حضرت مسلم‌بن عقیل(ع) ملایر باید گفت که این گردان نیمه اول بهمن ۱۳۶۱ شکل گرفت و اولین جذب نیروی گردان ۱۵۱ نیمه اول اسفند ۱۳۶۱ در پادگان الله اکبر بود، در همین زمان آمادگی لازم برای انجام عملیات مهران و توجیه نسبت به منطقه و ارتفاع کله‌قندی و نمه‌گلان‌بو انجام شد، اواخر اردیبهشت سال ۱۳۶۲ نیروهای این گردان از پادگان الله‌اکبر به پادگان ابوذر منتقل شد.

آمادگی و توجیه برای عملیات در ارتفاع بشگان در شمال سرپل‌ذهاب در هفدهم خرداد ۱۳۶۲، انتقال گردان به منطقه بُزمیرآباد دالاهو اواخر خرداد ۱۳۶۲ و شروع آموزش‌های سخت کوهستانی (اولین فرمانده گردان ملایرحاج محسن زمانی) از دیگر افتخارات گردان ۱۵۱ مسلم‌ابن عقیل(ع) ملایر است و به فرماندهی سرداران بزرگی همچون شهید حاج رضا شکری پور، حاج حسن تاجوک و حاج مصطفی طالبی، این گردان علاوه بر حضور ‌در خط‌های پدافندی جنوب و غرب کشور و شرکت در چندین عملیات نظامی در عملیات‌های بزرگ، نقش کلیدی در عملیات‌های والفجر ۸ در سال ۶۴، کربلای ۴ و کربلای ۵ در سال ۶۵ و مرصاد در سال ۶۷ ایفا کرد.

گردان خط شکن ۱۵۱ مسلم‌ابن عقیل (ع) شهرستان ملایر تعداد ۲۱۵ پاسدار و ۳۴۰ بسیجی شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است، گردانی پرافتخار که کوچه‌پس‌کوچه‌های این دیار و سرزمین، روشن از نام ۵۷ شهید سرافرازی است که بُردن نام آنها، زینت همیشگی ماست و به واسطه وجود عطرآگین آنها، آینده به ما روی خوش نشان می‌دهد.

گردان خط‌شکن ۱۵۱ مسلم‌ابن عقیل ملایر پُرافتخار در وادی شهادت

و امروز همزمان با گرامیداشت سالروز شهدای هفتم تیر، مردان شهیدپرور و همیشه استوار شهرستان ملایر یادواره‌ای در قامت و بزرگی ۵۵۵ شهید والامقام ۵۵۵ گردان ۱۵۱ مسلم‌ابن عقیل(ع) تدارک دیدند و شکوه جاودانه شهدا را که دستان‌شان، راهگشای سنگلاخ‌ترین جاده‌ها و بی‌روزن‌ترین شب‌ها را گام‌های روشن و بشارت نور بود، پاس داشتند.

سردار "سعید فرجیان‌زاده" معاون هماهنگ کننده نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مهمان ویژه یادواره ۵۵۵ شهید گردان مسلم‌ابن عقیل(ع) ملایر در مصلی حضرت ابوالفضل(ع) ملایر بود.

دیپلماسی عزت‌مندانه امروز به برکت خون شهداست

سردار فرجیان‌زاده ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و سرداران شهید این شهرستان، ملایر را شهر شهیدان و شهر شهدای خط‌شکن و رزمندگان دلاوری همچون شهبدان تاجوک، شهید احدی، شهید طالبی و شهید بین‌المللی شهید حیدری و دیگر شهدای والامقام دانست که شجاعانه جنگیدند و از موانع سخت دفاع مقدس عبور کردند.

وی با بیان اینکه وظیفه امروز ما ثابت قدم ماندن در مسیر شهدا است، افزود: شهدا قهرمانان کشور، ستارگان درخشان ملت هستند که راه را نه تنها برای ما، بلکه برای منطقه و جهان روشن می‌کنند و چراغ هدایت‌اند.

معاون هماهنگ کننده نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با اشاره به اینکه نور شهدا نه در یک مقطع جغرافیایی، بلکه در طول تاریخ در ادامه مسیر شهدای کربلا و انبیاء هدایتگر است، تاکید کرد: ما تا ابد مدیون خون شهدا هستیم و مغناطیس وجودی شهدا اثر گذار و متحول کننده است.

سردار فرجیان‌زاده ادامه داد: توفیق حضور در یادواره‌های شهدا نصیب همه نمی‌شود و مزار شهدا برای ما دارالشفاء و برکت است.

وی عزت، استقلال و سربلندی کشور را مرهون خون مطهر شهدا دانست و تصریح کرد: اگر امروز ایرانی قوی و مقتدر و قدرتمند داریم، به برکت، مکتب و نورانیت شهدا است.

معاون هماهنگ کننده نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران به پیروزی‌ها و موفقیت‌های انقلاب اسلامی بعد از چهار دهه اشاره کرد و افزود: امروز در تولید علوم مختلف همچون فیزیک، ریاضی، نانو، سلول‌های بنیادین در دنیا و منطقه حرف برای گفتن داریم و در منطقه از نظر رشد علمی و علم رتبه اول را داریم.

سردار فرجیان‌زاده گفت: شهدا به جوانان ما آموختند که می‌توانند مرزهای جهانی علم و دانش را تصاحب کرده و این جوانان امروز با حرکت در مکتب شهدا، در علم و فنآوری حرف اول را در دنیا می‌زنند.

گردان خط‌شکن ۱۵۱ مسلم‌ابن عقیل ملایر پُرافتخار در وادی شهادت

به برکت خون شهدا، دنیا به قدرت و عظمت ایران پی برده است

وی همچنین به موفقیت جوانان ایرانی در صنایع دفاعی و ساخت موشک اشاره کرد و اظهار داشت: امروز در ساخت موشک هایپر سونیک و نقطه زن، بهترین مقام را داریم و به برکت خون شهدا و جوانانی که از شهدا درس گرفتند، امروز دنیا به قدرت و عظمت ایران پی برده است.

معاون هماهنگ کننده نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران داشتن دیپلماسی عزت‌مندانه نه دیپلماسی التماسی را از برکت خون شهدا دانست و خاطرنشان کرد: با دیپلماسی میدان امروز کشورهای دنیا و منطقه برای برقراری روابط خارجی، اقتصادی و سیاسی با کشور ما صف کشیده‌اند و حتی قدرت‌های بزرگ به دنبال این هستند تا از تجربه هشت سال دفاع مقدس ما الگو برداری کرده و درس بگیرند.

سردار فرجیان‌زاده گفت: در اتفاقات سال گذشته سران کشورهای اروپایی جمع شده بودند تا کشور ما را از پای درآورند، در حالی‌که کسانی که از آنها حمایت می‌کردند، نمی‌دانستند این انقلاب به برکت خون بیش از ۲۰۰ هزار شهید شکل گرفته و این نظام مانند کوه استوار ایستاده است.

وی با اشاره به اینکه جبهه مقاومت از مکتب شهدای این انقلاب الگو گرفته است، تاکید کرد: سردار شهید حاج قاسم سلیمانی تحول بزرگی در منطقه ایجاد کرد و امروز مکتب مقاومت حرف اول و آخر را در منطقه می‌زند.

سردار فرجیان‌زاده یادآوردشد: مکتب شهدا و انقلاب نه تنها در منطقه خاورمیانه بلکه در قلب اروپا و آمریکای لاتین گسترده شده و هر روز شاهد رشد گسترده دین اسلام در اروپا هستیم.

گردان خط‌شکن ۱۵۱ مسلم‌ابن عقیل ملایر پُرافتخار در وادی شهادت

فرمانده سپاه ناحیه ملایر در همین راستا ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، تاکید کرد: زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا و ادای دین به جانفشانی‌های شهدا، تکلیفی همگانی است و باید طبق تاکیدات رهبر معظم انقلاب، به آن جامه عمل بپوشانیم.

سرهنگ "علی‌اصغر فارسی" گفت: برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا به عنوان قهرمانان ملی که برای حفظ آرامش و امنیت کشور جان خود را فدا کردند، باید هم‌افزایی ایجاد شود تا آیندگان از داشته‌های جبهه‌های جنگ و دفاع مقدس در این شهرستان بهره‌مند شوند.

یکی از یادگاران دفاع مقدس و عضو ستاد یادواره شهدای گردان مسلم‌ابن عقیل(ع) ملایر نیز با اشاره به شکل‌گیری این گردان در سال ۱۳۶۱، اظهار کرد: اولین فرمانده گردان ملایر محسن زمانی و فرماندهان شهید گردان رضا شکری‌پور، حسن تاجوک و مصطفی طالبی بودند.

سرهنگ "محمد فتحی" ادامه داد: این گردان علاوه بر حضور ‌در خط‌های پدافندی جنوب و غرب کشور، در چندین عملیات نظامی در عملیات‌های بزرگی مانند والفجر ۸ در سال ۶۴، کربلای ۴ و کربلای ۵ در سال ۶۵ و مرصاد در سال ۶۷ شرکت و نقش کلیدی داشت.

به گزارش ایرنا؛ گردان خط‌شکن مسلم بن عقیل(ع) شهرستان ملایر تعداد ۲۱۵ پاسدار و ۳۴۰ بسیجی شهید را تقدیم انقلاب کرده است.

شهرستان ملایر یک‌هزار و ۱۰۰ شهید سرافراز را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha