رویترز: پهپادهای انتحاری بومی روسیه؛ سلاح کلیدی مسکو در جنگ اوکراین

تهران-ایرنا- رویترز به نقل از نیروهای اوکراینی گزارش داد که با گذشت ۱۷ ماه از جنگ، مسکو استفاده از پهپادهای انتحاری کم هزینه را که قادر به نابودی تجهیزات چند برابر ارزش خود هستند و دفاع در برابر آنها آسان نیست، افزایش داده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، این خبرگزاری به نقل از سربازان اوکراینی افزود: پهپاد لانست (Lancet) که دارای یک لوله خاکستری زاویه دار با ۲ مجموعه از چهار بال است، به شکل فزاینده ای تهدید علیه خطوط مقدم جنگ اوکراین در ماه های اخیر محسوب می شوند.

ویدئوهای منتشر شده توسط کانال های رسانه های اجتماعی طرفدار روسیه در ماه گذشته نشان می دهد که پهپادهای لانست تجهیزات ارزشمندی مانند یک فروند تانک لئوپارد ۲ و توپ هویتزر پیشرفته خودکششی را که غرب به اوکراین ارائه داده بود، نابود کرده است.

نیروهای اوکراینی از دسته های توپخانه ای مختلف در مصاحبه با رویترز، لانست را یکی از تهدیدهای اصلی در میدان جنگ توصیف کرده و برخی از آنها گفته اند که استفاده از این پهپادها در ماه های اخیر افزایش یافته است.

ساموئل بِنِت (Samuel Bendett) عضو ارشد مرکز امنیت آمریکای نوین در این زمینه مدعی شد که «وزارت دفاع روسیه افزایش تولید لانست را به عنوان راهی ارزان برای ضربه زدن به تجهیزات با ارزش غربی که برای ضدحمله به اوکراین داده شده، تشویق کرده است.»

وی گفت: بر اساس ارزیابی های موجود منابع روسی، [ساخت] پهپاد لانست حدود سه میلیون روبل روسیه (حدود ۳۵ هزار دلار) هزینه دارد.

در مقابل، ارزیابی تحلیلگران نشان می دهد تنها یک موشک اس-۳۰۰ که از سوی روسیه مورد استفاده قرار می گیرد دستکم صدها هزار دلار هزینه دارد وتانک لاپارد ۲ چند میلیون دلار می ارزد.

رویترز افزود: اوکراین همچنین قابلیت های قوی پهپادی را که - به عنوان وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین شناخته می شوند - به عنوان روشی مقرون به صرفه برای ضربه زدن به اهداف روسی توسعه داده است.

پهپادهای تهاجمی می‌توانند محموله‌هایی را برای اصابت به هدف خود حمل کنند یا خود آنها به‌عنوان «مهمات سرگردان» یک‌بار مصرف عمل کنند. آنها حامل مواد منفره هستند و هدف را در هم می‌کوبند.

یوری ساک (Yuriy Sak) مشاور وزیر دفاع اوکراین تایید کرد که استفاده فزاینده روسیه از پهپاد لانست مشکلاتی را ایجاد کرده است.

وی گفت ما در روز دستکم یک یا ۲ تا از این لانست ها را ساقط می کنیم اما متاسفانه ۱۰۰ درصد قابل رهگیری نیستند.

این مقام اوکراینی توضیح داد که لانست محموله انفجاری نسبتاً کوچکی را حمل می کند که از ۱.۵ تا پنج کیلوگرم متغیر است.

رویترز نوشت: با این حال، علیرغم این که لانست قدرت کمتری نسبت به گلوله توپخانه یا اکثر راکت ها دارد، به نظر می رسد می تواند خسارات قابل توجهی وارد کند.

بنِت عضو ارشد مرکز امنیت آمریکای نوین گفت که جدیدترین مدل لانست، موسوم به لانست ۳، می‌تواند تا ۵۰ کیلومتر (۳۰ مایل) پرواز کند و این باعث می‌شود که بهتر از هر پهپاد انتحاری روسی، به اهدافی در اعماق خطوط اوکراین حمله کند.

رویترز نوشت: پهپادهایی مانند لانست که در ارتفاع پایین و آهسته پرواز می کنند، سامانه های دفاع هوایی سنتی را که برای رهگیری اهداف سریع با نشانه حرارتی بزرگتر ساخته شده اند، دچار اشتباه می کنند.

مشاور وزیر دفاع اوکراین نیز گفت که سامانه هایی مانند «شبکه ها» (Nets) یا «قفس های فلزی» (metal cages) می توانند به محدود کردن آسیب این پهپادها کمک کنند، اما بهترین تجهیزات دفاعی در برابر آنها، اسلحه های ضد پهپاد خودکار مجهز به رادار و همچنین سیستم های جنگ الکترونیک هستند و اوکراین به سامانه های بیشتری از این نوع از سوی متحدانش نیاز دارد.

وی گفت بدون این سامانه ها، سربازان اورکراینی اغلب مجبور می شوند لانست ها را با سلاح های کوچک تری هدف قرار دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha