خوزستان در بهره‌مندی از ظرفیت پارک علم و فناوری ۲۰ سال از استان‌های دیگر عقب‌ است

اهواز- ایرنا- زعیم حوزه‌های علمیه خوزستان گفت: خوزستان در استفاده کاربردی از ظرفیت پارک‌ علم و فناوری در بسیاری از بخش‌ها نسبت به استان‌های دیگر ۲۰ سال عقب‌تر است.

به گزارش ایرنا آیت اله سید محمد علی موسوی جزایری چهارشنبه در همایش صنعتگران و معدن داران استان در محل شرکت فولاد خوزستان بیان کرد: استفاده از دانش روز در صنایع، علاوه بر کاهش هزینه تمام شده تولید، ارزش افزوده محصولات را بالا می برد.

وی پارک علم و فناوری را به عنوان مزیتی برای فعالیت های تولیدی و صنعتی عنوان کرد و ادامه داد: استان خوزستان باید بیش از پیش از این مزیت استفاده کند تا بخش قابل توجهی از عقب ماندگی ها جبران شود.

آیت الله موسوی جزایری خاطرنشان کرد: خوزستان در استفاده کاربردی از ظرفیت پارک‌ علم و فناوری در بسیاری از بخش‌ها نسبت به استان‌های دیگر ۲۰ سال عقب‌تر است.

زعیم حوزه‌های علمیه استان به موضوع اخذ مالیات اشاره کرد و افزود: خوزستان، دومین استان از نظر میزان پرداخت مالیات محسوب می شود؛ در صورتی که استان های دیگری هم هستند که درآمد آنها بیشتر از خوزستان است اما مالیات کمتری پرداخت می کنند.

وی در ادامه با اشاره به پروژه ساخت سالانه یک‌ میلیون واحد مسکونی در کشور ادامه داد: بررسی ها نشان داده که خوزستان برخلاف استان‌های دیگر، در این بخش ضعف دارد و باید موانع موجود رفع شوند.

ضرورت همراهی بیشتر با استاندار برای شتاب در تحقق اهداف توسعه‌ای خوزستان

زعیم حوزه‌های علمیه خوزستان با تاکید بر اجرای منویات رهبری از سوی دستگاه‌های اجرایی استان ادامه داد: از تمامی مسئولان و دستگاه‌های خوزستان درخواست دارم برای پیشبرد اهداف و توسعه خوزستان نهایت همکاری و همراهی را با استاندار داشته باشند.

آیت الله موسوی جزایری تاکید کرد: مردم انتظار خدمت صادقانه دارند و در این راستا انتظار می رود که بخشی از مشکلات استان بخصوص در حوزه اشتغال و بهبود فضای کسب و کار رفع شود.

صنایع کوچک ظرفیت ایجاد فرصت های شغلی بیشتری دارند

در ادامه این مراسم رییس سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن خوزستان بیان کرد: اقداماتی که در حوزه صنایع و معادن انجام شده باید به گونه ای می‌بود که بخش عمده‌ای از مشکلات بیکاری استان را حل می‌کرد اما متاسفانه با وجود ظرفیت‌های فراوانی که در این بخش‌ها وجود دارد کار موثری برای اشتغال استان انجام نگرفته است.

نادر زاهدی نیا با بیان اینکه بیشتر نگاه‌ها در استان به صنایع بزرگ است افزود: متاسفانه به صنایع کوچک که ظرفیت بسیار بالایی در تولید، ایجاد اشتغال و تامین تجهیزات مورد نیاز صنایع بزرگ دارند توجه نشده است.

وی مهمترین چالش استان موضوع اشتغال دانست و ادامه داد: بسیاری از استان‌های دیگر که صنعتی نیستند وضعیت اشتغال بهتری دارند.

رییس سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن خوزستان با بیان اینکه لازم است صنایع بزرگ از صنایع کوچک حمایت کنند ادامه داد: خام فروشی در استان باید برچیده شود و به سمت تولید محصولات فرآوری شده حرکت کنیم تا علاوه بر ایجاد فرصت های پایدار شغلی جدید، ارزش افزوده بیشتری در محصولات تولید شده شاهد باشیم.

زاهدی نیا با ابراز گله‌مندی از عدم گردش مالی صنایع بزرگ در استان بیان کرد: اگر حساب بانکی صنایع به خوزستان انتقال داده می شد؛ بسیاری از مشکلات پرداخت تسهیلات در استان برطرف و وضعیت اقتصادی استان در شرایط بهتری قرار می گرفت.

رییس سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن خوزستان با اشاره به اینکه تعداد واحدهای راکد خوزستان نسبت به استان‌های دیگر بیشتر است افزود: ۷۶۰ واحد راکد و نیمه راکد در استان وجود دارد که در شان استان اقتصادی همچون خوزستان نیست.

وی با بیان اینکه بسیج صنعت برای تثبیت اشتغال و احیای واحدهای راکد برنامه دارد اظهار کرد: با فعال سازی واحدهای راکد که دارای تجهیزات و امکانات مورد نیاز هستند؛ نرخ بیکاری در استان کاهش چشمگیری خواهد داشت.

زاهدی نیا با بیان اینکه سرمایه گذاران به دلیل رویه های طولانی برخی دستگاه های اجرایی، از خوزستان فرار می‌کنند افزود: خوزستان فاقد بسته های تشویقی برای جذب سرمایه گذاران است که در این رابطه دستگاه های متولی باید مطابق با اسناد بالادستی نسبت به تدوین آیین نامه ها و برنامه های کاربردی اقدام کنند.

در پایان این همایش از صنعتگران موفق خوزستان تجلیل شد.

از یکم تیرماه به مدت ۱۰ روز دهه تولید و تجارت نامگذاری شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha