۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۴۰
کد خبرنگار: 3153
کد خبر: 85154496
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ارزش صادرات غیرنفتی در گیلان به ۱۶۷ میلیون دلار رسید

رشت - ایرنا - مدیر کل صنعت، معدن و تجارت گیلان ارزش صادرات غیرنفتی استان در سه ماه نخست سال را ۱۶۷ میلیون دلار اعلام و عنوان کرد: صادرات دوئل حقانیت صنعتگر و تاجر با تحریم‌های ظالمانه است.

به گزارش ایرنا، تیمور پورحیدری روز چهارشنبه در آئین تجلیل از صادرکنندگان نمونه گیلان؛ صادرات را بعنوان یکی از متغیرهای اصلی رشد اقتصادی کشور دانست و افزود: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان امسال برای جذب و پذیرش بیش از ۲۰ هیات تجاری برنامه ریزی کرده است.

وی برگزاری اینگونه مراسم را فرصتی برای ارزیابی توانمندی‌های استان دانست و بیان کرد: باید از همت و عزم کسانی که بی‌وقفه در این عرصه خطیر و در شرایطی کاملا نابرابر با انبوهی از مشکلات، اقتصاد ملی را زنده و پویا نگه می دارند، تقدیر کرد.

وی با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود مانند بنادر و منطقه آزاد در استان گیلان گفت: در استانی زندگی می کنیم که برای بسط و گسترش ارتباطات تجاری هیچ بن بستی ندارد.

پورحیدری برخورداری از۲۳۸ هزار هکتار شالیزار و رتبه دوم کشور و خاورمیانه در حوزه تولید برنج سفید با تولید سالانه حدود یک میلیون تن، جایگاه ویژه و رتبه نخست در تولید زیتون، وجود اراضی حاصلخیز، تولید فندق، کیوی را بخشی از پتانسل های این خطه در حوزه کشاورزی عنوان کرد و افزود: فعالیت بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی و بیش از ۱۰۰ ویژند در سطح ملی و جهانی نیز برخی از ظرفیت های گیلان در بخش صنعت است.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت گیلان نیز در این آئین تولید را پیش نیاز صادرات اعلام کرد و افزود: زمانی می توان صادرات خوبی داشت که تولیدات با کیفیت خوب، قیمت ارزان و به موقع به مشتری عرضه شود.

فرحمند پورعلی بخشی از مشکلات تولید استان را در حوزه مقررات، ثبت سفارش در وزارت صمت، صدور مجوز تخصیص ارز توسط بانک مرکزی، مشکل تامین و انتقال ارز در سامانه نیما و صرافی ها، نوسانات نرخ ارز و تورم داخلی و مسائل مربوط به ترخیص کالاهای وارداتی از گمرکات عنوان کرد.

وی ادامه داد: با توجه به مسائلی که در امر واردات کالا و مواد اولیه در شرایط تحریم وجود دارد صدور بخش نامه ها و دستورالعمل های متفاوت خود مساله دیگری در این حوزه است اگر صنعتگر بداند طی ۶ ماه آینده پارامترهای تامین مواد و قطعات ثابت است با شرایط خود را تطبیق می دهد اما اگر این نوسانات ماهانه و هفتگی باشد نظم تولید برهم می خورد.

وی تاکید کرد: تولید کننده نمی تواند تضمین کند آنچه تولید کرده در همان سال بفروشد. گاه تولید کننده طی ۲ سال به دلیل نوسانات بازار نتوانسته تولید خود را بفروشد. برای کاهش قیمت تمام شده کالا باید تولید افزایش یابد در غیر اینصورت قیمت ها کاهش نخواهد یافت.

پورعلی تصریح کرد: تولید کننده گیلانی به دنبال افزایش تولید با کیفیت با هدف کاهش هزینه و نیز خودکفایی است اما این امر زمانی میسر می‌شود که بتوانیم قطعات ارزان تهیه کنیم ما بدنبال خروج ارز از کشور نیستیم بلکه می‌خواهیم کالا را با قیمت پایین، کیفیت بالا و در زمان مناسب تولید کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha