۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۷:۰۱
کد خبر: 85154559
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سوادآموزی معلولان فارس؛ گامی بلند در مسیر عدالت آموزشی

شیراز - ایرنا - نهضت سوادآموزی به عنوان یکی از بازوهای قدرتمند نظام آموزش و پرورش کشور همه تلاش خود را برای انسداد مبادی بی‌سوادی بکارگرفته است؛ امروز در گامی بزرگ به سوی عدالت آموزشی فراگیر، توانخواهان جسمی و ذهنی این استان نیز زیر چتر آموزشی سوادآموزان قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نهضت سوادآموزی برای ارتقای نرخ سواد کشور و بستن راه به روی بی‌سوادی تلاش می‌کند و هر ایرانی که از سن تحصیل او در دبستان گذشته، مدرسه نرفته و بیسواد مانده را به عنوان جامعه هدف خود تحت پوشش آموزشی قرار می‌دهد.

نهضت سوادآموزی استان فارس که به گفته معاون آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی کشور همواره در آمارهای کمی و کیفی سوادآموزی جایگاه نخست کشوری را به خود اختصاص داده و در طرح‌های ابتکاری پیشرو بوده است، اینبار تفاهم‌نامه‌ای با آموزش و پرورش استثنایی این استان امضا کرده و معلولان جسمی و ذهنی جامانده از تحصیل را زیر چتر آموزشی خود برده است.

آنطور که رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان فارس به خبرنگار ایرنا گفت: معلولان این استان که سن ۱۰ سالگی را سپری کرده و بی‌سواد باشند از این طریق زیر پوشش قرار گرفته و سواد آموزی می‌شوند.

به گفته خلیل عابدی سوادآموزی معلولان استان فارس از سوی نهضت سواد آموزی همه توانخواهان اعم از کم توان ذهنی که کتاب‌های ویژه خود را می‌خوانند و افراد نابینا، ناشنوا و معلولان حسی و حرکتی را شامل می‌شود.

وی اعلام کرد: تا کنون ۲۶۰ نفر با این ویژگی‌ها از سراسر استان برای شرکت در این دوره‌های سوادآموزی نام نویسی شده‌اند.

رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان فارس اضافه کرد: این اداره نیز متعهد است تا در راستای کمک به انسداد مبادی علاوه بر شناسایی معلولان جامانده از تحصیل، بر اساس بانک اطلاعاتی خود والدین نیازمند سوادآموزی جامعه هدف خود را نیز شناسایی و معرفی کند.

سوادآموزی معلولان فارس؛ گامی بلند در مسیر عدالت آموزشی

آماده‌سازی مربیان برای سوادآموزی افراد با نیازهای آموزشی ویژه

آموزش دادن به گروه‌هایی با نیازهای ویژه آموزشی غیر از حساسیت‌های خاص خود نیازمند مهارت‌هایی است که ممکن است آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی در بدو امر به حد کافی از آن برخوردار نباشند.

از این رو به منظور ارتقای کیفی دوره‌های سوادآموزی ویژه این افراد، برپایی دوره‌های توجیحی برای این آموزگاران در دستورکار قرار گرفته است.

به گفته معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش فارس، برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی ویژه آموزش‌دهندگانی که آموزش سواد آموزان استثنائی را در سال جاری برعهده دارند برنامه ریزی شده است.

مجید احمدی در این ارتباط اظهار کرد: فعالیت و تلاش برای آموزش افراد با نیازهای ویژه نه تنها برای مربیان سواداموزی یک وظیفه است، بلکه از نظر معنوی نیز ارزش والایی دارد.

او این را هم اضافه کرد که ایجاد انگیزه در آموزش دهندگان و معلمان استثنائی با هدف آموزش افراد معلول ذهنی و جسمی کار ارزشمندی است بنابراین افزایش اعتبارات در این حوزه ضروری است.

احمدی اطمینان داد که سواد آموزی فارس آموزش معلولان جسمی و ذهنی را به عنوان یک برنامه ویژه نگاه می‌کند و در این مسیر از هیچ تلاشی در این خصوص دریغ نمی‌کند.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان فارس، پوشش آموزشی این افراد را گام عملی در راستای اجرای عدالت آموزشی است و گفت که این معاونت برای پوشش حداکثری افراد با نیازهای ویژه تلاش می‌کند.

او معتقد است که به منظور با سواد کردن حداکثری این گروه از جامعه تعیین حد نصاب در کلاس‌های سواد آموزی مطلوب نیست و آموزش به صورت فرد به فرد نیز در دستور کار قرار دارد.

تحقق عدالت آموزشی تنها معطوف به آموزش برابر برای همه کودکان و نوجوانان سراسر کشور در مدارس عادی نیست بلکه توجه به جامانده‌ها از تحصیل مدرسه‌ای و توجه به آموزش معلولان جسمی و ذهنی نیز از مولفه‌های مهمی است که اکنون مرد توجه نهضت سوادآموزی فارس قرار گرفته تا راه بی‌سوادی بزرگسالان در این استان سد شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha