به گزارش ایرنا، ابوالفضل چمندی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا افزود: اگر نتوانیم تامین انرژی در کشور را متنوع کنیم، در ۲۰ سال آینده برای تامین آن دچار مشکل خواهیم شد، در این راستا باید انرژیهای پاک در اولویت قرار گیرد.
وی اظهار داشت: توسعه استفاده از انرژی های پاک در توسعه صنعتی اروپا تا سال ۲۰۵۰ در نظر گرفته شده است تا سوختهای فسیلی بیش از این سوزانده نشوند؛ پارسال کشوری مانند آلمان همه نیروگاه های غیرخورشیدی و غیربادی خود را قطع می کند تا اعلام کند که به سمت استفاده از انرژی های پاک پیش رفته است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی بیان کرد: تا چه زمانی می توان نفت و سوختهای فسیلی را به عنوان یک انرژی با ۱۵ تا ۳۰ درصد بهره وری استفاده کرد؟ بخش تولید این استان در تابستان با کمبود برق و در زمستان با کمبود برق و گاز مواجه می شود.
به گفته وی، پیشنهاد استان خراسان رضوی به وزارتخانه آن بوده است که بودجه ای برای این موضوع در نظر گرفته شود تا از منابع خودش عددی را به عنوان تسهیلات برای اختصاص به بخش خصوصی به منظور ایجاد نیروگاه های خورشیدی و بادی قرار دهند.
چمندی ادامه داد: این تسهیلات می تواند مانند تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه در قالب کمکهای فنی و اعتباری به بخش خصوصی اختصاص داده شود، بانکها نیز آن را ۲ برابر کرده و به واحد تولیدی اختصاص دهند.
وی بیان کرد: حتی پیشنهاد ما این بود که شهرک صنعتی جدیدالتاسیس رضوی (شهرک شماره ۵ مشهد) به طور کامل زیر بار نیروگاه خورشیدی برود.
معاون استاندار خراسان رضوی اظهار داشت: اینکه بخواهیم در کشور تولید انرژی را نیز مانند تامین مالی فقط به بانکها یا سوختهای فسیلی متکی کنیم، یک اشتباه استراتژیک و بلندمدت است که نباید با استمرار آن به بخش تولید ضربه زد.
بیشتر بخوانید:
چهار هزار و ۹۰۰ مشترک صنعتی در مشهد محدودیت مصرف برق دارند
شهرک انرژی برای تامین برق واحدهای صنعتی در خراسان رضوی راهاندازی میشود
بهینهسازی، چالش صنایع خراسان رضوی در مصرف انرژی
بستن شیر گاز صنایع خراسان رضوی در زمستان، غفلت یا چاره اندیشی؟
لزوم بازگشت مدیریت واگنهای صادراتی به بخش دولتی
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در پاسخ به سوالی در خصوص بازار غیررسمی که پیرامون واگنهای صادراتی بوجود آمده است، گفت: تامین واگنهای صادراتی ابتدا در دست راه آهن جمهوری اسلامی ایران بود، اما ۲ سال قبل تقاضا شد که مسوولیت این موضوع به بخش خصوصی واگذار شود.
چمندی اظهار داشت: در این راستا مسوولیت تامین واگنهای صادراتی به بخش خصوصی واگذار شد، اما این موضوع بازار سیاهی در این زمینه ایجاد کرد که هنوز این مشکل حل نشده است.
وی افزود: در این راستا اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی مکلف شده است که این موضوع را بر اساس ساماندهی و درخواست خود مبنی بر بازگشت مدیریت واگنهای صادراتی به بخش دولتی اعلام کند، امید است این موضوع طی دو یا سه ماهه آینده حل شود زیرا به شدت به ضرر تولیدکننده و صادرکننده است.
نظر شما