۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۷:۲۳
کد خبر: 85154616
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

نوای ملکوتی دعای روح بخش عرفه در قشم طنین انداز شد

قشم - ایرنا - نوای ملکوتی دعای روح بخش عرفه در آستانه عید سعید قربان، با حضور مردم مومن و خداجوی بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس عصر (چهارشنبه) در مصلی امام علی (ع) شهرستان مرزی قشم طنین انداز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا در این آیین که همزمان با نهمین روز از ماه ذی الحجه و با قرائت دعای روح بخش و معنوی عرفه با حضور خیل عاشقان اهل بیت (ع) سرزمین آب و آفتاب برگزار شد، فضایی معنوی سرتاسر مصلی این شهر را در برگرفت.

بر اساس این گزارش اقشار مختلف مردم شهرستان مرزی قشم در این آیین با چشمانی اشکبار و دل هایی مالامال از عشق به اهل بیت (ع) همزمان با حجاج بیت الله الحرام و سایر مسلمانان به مناسبت روز عرفه (روز نیایش) با قرائت این دعای روح بخش به مناجات با پروردگار خویش پرداختند.

در این مراسم که با تلاوت کلام الله مجید و قرائت دعای معنوی حضرت امام حسین علیه ‌السلام در روز عرفه آغاز شد، ۲ نفر از مداحان اهل بیت عصمت و طهارت نیز به ذکر مناجات و نوحه سرایی پرداختند.

شرکت کنندگان در این مراسم با دل‌ های مشتاق و چشمان اشکبار ضمن زمزمه این دعای روحانی و نوحه سرایی، ایمان و دلدادگی خود به مکتب حسینی (ع) را به نمایش گذاشتند.

نهم ذی الحجه روز "عرفه" است و خداوند در این روز فرصت توبه مجدد به بندگان خود داده است، در این روز جا ماندگان از قافله آمرزش در شب قدر دست تمنا بسوی معبود خود می گشایند تا بار دیگر به واسطه شفاعت سالار شهیدان، از گناه آنان در گذرد و قلم عفو بر گناهان آنان بکشد.

عرفه روزی است که حق تعالی بندگان خویش را به عبادت و طاعت خود فرا خوانده و سفره های جُود و احسان خویش را برای آنان گسترانیده و شیطان در این روز خوار، حقیر و رانده شده است.

نهم ذی الحجه روزی است که هزاران انسان حج گزار با وقوف در "عَرَفات" به دعا و نیایش می پردازند و روح و جان را جلا و صفا می بخشند.

عَرَفات یا عَرَفه، نام منطقه وسیعی است با مساحت حدود ۱۸ کیلومتر مربع در شرق مکه معظمه، اندکی متمایل به جنوب که در میان راه طائف و مکه قرار گرفته است و زائران بیت الله الحرام در نهم ذی الحجه، از ظهر تا غروب در این منطقه حضور دارند.

در آموزه های دینی "شب قدر و روز عرفه" روزهای ویژه دعا هستند و پروردگار به استجابت دعای بندگان در آنها وعده داده است.

برای این روز اعمالی ذکر شده است که غسل و زیارت امام حسین(ع) از هزار حج و هزار عمره و جهاد بالاتر است.

همچنین خواندن ۲ رکعت نماز بعد از نماز عصر و پیش از آن که مشغول به خواندن دعای عرفه شود در زیر آسمان و اعتراف به گناهان در نزد حق تعالی از جمله اعمال مستحبی این روز بزرگ است.

حضرت امام حسین (ع) در روز عرفه پس از بجای آوردن مراسم حج، در محلی به نام جبل الرحمه در صحرای عرفات دعای مشهور عرفه را قرائت کردند.

نماز عید قربان نیز فردا پنجشنبه (هشتم تیرماه) ساعت ۰۶:۱۵ صبح در مصلی امام علی (ع) قشم برگزار می شود.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌ های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌ های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha