مروری بر آثار موسیقایی خرداد ۱۴۰۲؛ «نوای آشنا» تا «پر پرواز»

تهران- ایرنا- آلبوم‌هایی همچون «از آن سوی مه»، «نوای آشنا»، «رقص دیوانه»، «گوش کن»، «آبسترکتوم»، «سرزمین سبز» و تک‌آهنگ‌های «پر پرواز»، «درندشت»، «صدام کن» و «زمستان» خردادماه امسال منتشر شدند.

به گزارش خبرنگار موسیقی ایرنا، آثار موسیقایی منتشر شده به خصوص آلبوم‌ها خردادماه امسال همچون ماه گذشته افزایش داشته و بیشتر این آثار به صورت بی‌کلام و در گونه موسیقی کلاسیک و سنتی ایرانی و فولکلور بوده و در حوزه تک‌آهنگ‌ها همچنان موسیقی پاپ پیشتاز بوده است.

خردادماه امسال به مناسبت سالروز ولات امام رضا(ع) نماهنگ «همدم» با ترانه‌ای از حسین غیاثی، آهنگسازی و تنظیم حسام ناصری و خوانندگی محمد اصفهانی منتشر شده است.

این ماه قطعه‌ «سیستان» برای همدردی با مردم سیستان به دلیل بعضی از مشکلاتی که در زمینه حق آبه و خشکسالی در این منطقه ایجاد شده، با شعری از بهمن محمدزاده، آهنگسازی و تنظیم افشین عزیزی و خوانندگی محمد معتمدی منتشر شد.

در این گزارش بعضی از آثار موسیقایی منتشر شده در خردادماه امسال مرور می‌شوند.

«فروتنانه»

آلبوم موسیقی «فروتنانه» نقلی از برخی آثار به ‌جا مانده از استاد یوسف فروتن با نوازندگی سه‌تار امیر شریفی شامل ۲۱ قطعه در سبک کلاسیک ایرانی است که توسط موسسه فرهنگی هنری ماهور با شماره مجوز ۳۰۲۹-۱۴۰۱ منتشر شده است.

در معرفی این اثر آمده است: «بازآفرینی آثار هنری شاخص، سنتی است که همواره در تمام رشته‌های هنری وجود داشته و دارد. در موسیقی کلاسیک ایرانی نیز رجوع به محتوای موسیقایی به جا مانده از استادان پیشین و بازتولید آنها به روش‌های گوناگون صورت می‌پذیرد. غالباً بخش بسیار مهمی از روند آموزش و اجرای موسیقی دستگاهی ایران به نوعی روایت و اجرای قطعات و جملات به جا مانده از استادان نسل‌های قبل است.

«فروتنانه» اثری است چندلایه که در آن از سویی شاهد اجرای برخی از ویژگی‌های منحصر به فرد و بسیار شاخصِ ساز یوسف فروتن و از سویی دیگر شاهد تأویل و تفسیر مجری از برخی قطعات و محتوای روایت شده توسط ایشان هستیم. در «فروتنانه» تمام انواع نقل در لحظاتی به تفکیک و در لحظاتی به گونه‌ایی در هم تنیده قابل شنود است.»

مروری بر آثار موسیقایی خرداد ۱۴۰۲؛ «نوای آشنا» تا «پر پرواز»

«از آن سوی مه»

آلبوم «از آن سوی مه» با آهنگسازی علیرضا علی حیدری و خوانندگی وحید تاج شامل هفت قطعه؛ با من بگو تا کیستی، ساز و آواز (سنتور و تار)، خورشید آسمان، تکنوازی کمانچه، چشم آهوانه، ساز و آواز (کمانچه) و باد صبا در گونه موسیقی ارکسترال ایرانی است که اشعار آنها از آثار مهرداد اوستا، خواجوی کرمانی، سعید محمدبیگی، حسین منزوی، باباطاهر و بهنام عزیزخانی بهره گرفته شده است.

علی جعفری پویان (ویلن)، میثم مروستی (ویلن و ویلن آلتو)، سینا جهان آبادی (کمانچه)، ناصر رحیمی (فلوت)، پویان رمضانی (پیانو)، علی سلام‌پور (ویلن آلتو)، آرش رضایی (عود)، مهرداد شیخلری (دف و دایره)، پریسا علی‌حیدری (سنتور و تمبک)، نکیسا علی‌حیدری (سنتور) و علیرضا علی‌حیدری (تار) نوازندگان آلبوم «از آن سوی مه» هستند.

کاوه عابدین صدابردار، پویان رمضانی میکس، مسترینگ و تنظیم‌کننده و معین هاشمی نسب عکاس از دیگر عوامل این اثر هستند که توسط مرکز موسیقی رها با شماره مجوز ۲۶۲-۱۴۰۱ دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است.

مروری بر آثار موسیقایی خرداد ۱۴۰۲؛ «نوای آشنا» تا «پر پرواز»

«شوقانه»، «خلوت نشین» و «نوای آشنا»

آلبوم‌های بی‌کلام «شوقانه»، «خلوت نشین» و «نوای آشنا» از مجموعه آلبوم‌های پروژه «نوای دوست» توسط موسسه فرهنگی هنری دنگ دنگ کوبان منتشر شده است. فرهاد دودانگه صدابردار و میکس، جلال زرگانی طراح و گرافیست و الهام پاکروان مدیر اجرایی از عوامل این آلبوم‌ها هستند.

آلبوم «شوقانه» با آهنگسازی و سه‌تار فرهاد مشتاق و چند گوش زنگدار شهاب قاسمی مبتنی بر بداهه‌نوازی شامل ۱۵ قطعه؛ شوقانه، خارا، شوق دیدار، تمنا، ضیافت، باوان، رقص موج، حسرت، آشوب، دلشوره، رقص کویر، مثنوی، عزیمت، فرجام و جشن با شماره مجوز ۱۴۰۱۲۲۸۱-۳۰۰۰۰۳۱ دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است.

آلبوم «خلوت نشین» با آهنگسازی، تنظیم و نوازندگی ساز تنبور سیدفریدون درویشی و نوازندگی شهاب قاسمی با ساز چندگوش زنگدار و دف است. در این آلبوم مقام‌های مجلسی ماندگاری از تنبور با همراهی چندگوش زنگدار نواخته شده است.

این آلبوم شامل ۱۲ قطعه و مقام؛ دوله (مجنونی)، جلوشاهی سحری، قطار و بایه بایه، ساروخانی و خان امیری، بداهه بر اساس مقام الوند، سحری به روایت آقا سیدمحمد احمدی جیحون آبادی، سماع پروانه، سر طرز، خلوت نشین، سماع درویش امیرحیاتی، مقام باریه باریه و جلوشاهی گوران در سبک فولکلور با شماره مجوز ۴۳۵۸-۱۴۰۰ دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است.

همچنین «نوای آشنا» با دونوازی چندگوش زنگ‌دار شهاب قاسمی و عود علی درویش نوری شامل ۱۰ قطعه؛ مرغ شب، شب انتظار، عقرب زلف، جومه نارنجی، رسوای زمانه، نغمه نوروزی، زندگی جاوید، آتش دل، ساری گلین و لیلا خانوم در سبک فولکلور با شماره مجوز ۶۲۷۹-۱۴۰۰ دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است.

«ردیف هفت دستگاه موسیقی ایران»

آلبوم «ردیف هفت دستگاه موسیقی ایران: دستگاه شور (سُل)» ردیف سازی، روایت موسی معروفی با تکنوازی تار محسن نفر آهنگساز، پژوهشگر، مدرس موسیقی و نوازنده تار و سه تار شامل ۵۷ قطعه است که توسط مرکز موسیقی حوزه هنری منتشر شده است.

«رقص دیوانه»

آلبوم «رقص دیوانه» با آهنگسازی مصطفی مومنیان شامل ۱۰ قطعه؛ دشتی- اشک معشوق تقدیم به مرتضی محجوبی، آواز دلتنگی تقدیم به رضا ورزنده، گل رخ تقدیم به جلیل شهناز، آواز جنون عشق تقدیم به علی تجویدی، رقص دیوانه تقدیم به رضا محجوبی، چهارگاه- سحرگه تقدیم به حسن کسائی براساس قطعه «سلام صبحگاهی» اثر استاد حسن کسائی، آواز آغاز تقدیم به لطف الله مجد، رسم وفا تقدیم به پرویز یاحقی براساس تصنیف «مکتب وفا» اثر استاد پرویز یاحقی، آواز رویش تقدیم به فضل الله توکل و گردباد تقدیم به علینقی وزیری است.

مصطفی مومنیان نوازنده سنتور و مرتضی مومنیان نوازنده تنبک، سیاوش کامکار، کمال حسینی صدابرداران، سیاوش کامکار میکس و مستر و سهیل نوری طراح گرافیک و تصویرگر از هنرمندان این اثر هستند که توسط موسسه فرهنگی هنری نشر موسیقی درنگ با شماره مجوز ۱۴۰۱۸۰۹ دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است.

مروری بر آثار موسیقایی خرداد ۱۴۰۲؛ «نوای آشنا» تا «پر پرواز»

«گل یاس»

آلبوم «گل یاس» اثری از گروه همایون با آهنگسازی و تنظیم حسین پرنیا (نوازنده سنتور و آهنگساز) و خوانندگی فرهاد حیدری شامل هفت قطعه؛ موی رهایت، گل یاس، تصنیف اشارت، خون سیاوش، ساز آواز، رنگ سه گاه و عشق در سبک کلاسیک ایرانی است که اشعار آنها از آثار عطار نیشابوری، رهی معیری و نصرالله عسگری بهره گرفته شده است.

یاسر فلاح پور صدابردار، میکس و مستر و رضا بیرامی عکاس از دیگر عوامل این اثر هستند که توسط موسسه طنین ققنوس دیار با شماره مجوز ۵۳۶۶-۱۴۰۱ دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است.

«گوش کن»

آلبوم «گوش کن» بداهه‌نوازی سه‌تار آرشام خرسندپور آهنگساز و نوازنده سه‌تار شامل هفت قطعه؛ دشتی یک، اصفهان، بیات ترک، دشتی سه، ماهور، دشتی ۲ و ابوعطا در سبک کلاسیک ایرانی است که توسط موسسه فرهنگی هنری و موسیقی آرشام کرمانشاه با شماره مجوز ۳۰۴۲-۱۴۰۱ دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است.

«چهار»

آلبوم بی‌کلام «چهار» با تک‌نوازی سه‌تار سپیده مشکی شامل چهار قطعه؛ درآمد، دلکش، شکسته و عراق در سبک تجربی است که توسط موسسه خانه هنر منظومه خِرَد با شماره مجوز ۱۳۷-۱۴۰۱ دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است.

«آبسترکتوم»

آلبوم بی‌کلام «آبسترکتوم» با آهنگسازی علیرضا مشایخی موسیقیدان، آهنگساز و رهبر ارکستر پیشکسوت شامل چهار قطعه؛ سنات شماره یک، اپوس ۴۷ (۱۹۷۳)، سنات شماره دو، اپوس ۱۵۸ (۲۰۰۲)، سنات شماره سه، اپوس ۱۷۹ (۲۰۰۷) و آبسترکتوم، اپوس ۳۰۰ (۲۰۲۰) در سبک تلفیقی و تجربی است.

این آلبوم مجموعه آثار فلوت و پیانو مشایخی از سال ۱۹۷۳ تا ۲۰۲۰ میلادی است. کلاریز کشاورز نوازنده فلوت و الگا کلیانکینا نوازنده پیانو آلبوم «آبسترکتوم» هستند. قطعه‌های این آلبوم تحت تاثیر مفهوم چندفرهنگی آهنگساز شکل گرفته‌اند. قطعه آبسترکتوم اپوس ۳۰۰ در این مجموعه برای کلاریز کشاورز، نوازنده این مجموعه نوشته‌ شده و به او تقدیم شده‌ است.

برنی گرونوالد، مارک وینرت صدابرداران، حامد حکیمی طراح گرافیک، رایان هریسون عکاس و امین شریفی مدیر هنری از دیگر عوامل این آلبوم هستند که با تهیه‌کنندگی نشر موسیقی پتریکور و با همکاری نشر رود راوی هنر با شماره مجوز ۱۴۰۱۸۵۴-۳۰۰۰۰۳۱ دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است.

مروری بر آثار موسیقایی خرداد ۱۴۰۲؛ «نوای آشنا» تا «پر پرواز»

«چشم‌اندازهای صوتی در مه»

آلبوم بی‌کلام «چشم‌اندازهای صوتی در مه (برای زنگ‌های کوچک، فلوت باس و یازده ساز زهی)» با آهنگسازی و رهبری ارکستر روزبه تابنده (آهنگساز، معمار و پژوهشگر ایرانی-کانادایی) شامل سه قطعه؛ زنگ‌ها و نقطه‌ها، رقص مس گران و سرگشته در مه در سبک تلفیقی است.

نوازندگان ارکستر؛ آلیسا چانگ، هوبرت بریزار، لیزماری ریبردی، لین آلارد، فردریک گنیون و داوید پیچه (ویلن)، ژان رنه و خاویرله پژبراو (ویولا)، ویویانا گاسلین و امیلی ژیرارشاره (ویلنسل)، پی یرالکساندرماراندا (کنترباس)، جفری استون هاوس (فلوت باس)، نوام بیرستون (سازهای کوبه‌ای)، سیمون بلفلور صدابردار، جوئل پوچی دستیار صدابردار، حامد حکیمی طراح گرافیک، هاله ودادی‌نژاد و محمد داوود زارعی عکاس و الهه خاکی دستیار تولید این آلبوم هستند.

آلبوم «چشم‌اندازهای صوتی در مه» با تهیه‌کنندگی نشر موسیقی پتریکور و با همکاری نشر رود راوی هنر با شماره مجوز ۱۴۰۱۴۳۰-۳۰۰۰۰۳۱ دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است.

در توضیح این آلبوم آمده است: ««چشم اندازهای صوتی در مه» دریچه‌ای است به جهان صوتی زنگ‌ها، جهان کوبش و پژواک و طنین فلز. با اینکه استفاده از گونه‌های پرشمار زنگ و ناقوس در تاریخ موسیقی و همچنین در فرهنگ شنیداری ایرانی سابقه ای دیرین دارد اما موسیقی حاضر را با پژواک پرطنین ناقوس‌های دقیقْ کوک و زنگ‌های ارکستری، آنچنان که مورد توجه آهنگسازان غربی بوده یا در بسیاری فرهنگ‌های موسیقایی دیگر رواج دارد کاری نیست. پروژه فکری این آلبوم متمرکز بر جهان شنیداری زنگوله‌های کوچک با کوک نادقیق است و این کمال نیافتگی ذاتی، گرانیگاه فضای صوتی این اثر را تشکیل می‌دهد. نام آلبوم برگرفته از نام فیلمی ست از تئو آنجلوپولوس با نام «چشم اندازی در مه» است.»

مروری بر آثار موسیقایی خرداد ۱۴۰۲؛ «نوای آشنا» تا «پر پرواز»

«چشمهایت»

آلبوم بی‌کلام «چشمهایت» با آهنگسازی و نوازندگی پیانو محمدرضا امیرقاسمی شامل ۲۰ قطعه؛ کودکی، نوستالژی، پس از سالها، چشمهایت، این سرای کهن، گمشده، گریز، به شیرینی لبخند تو، یاد او (فانتزی همایون)، فانتزی چهارگاه، مستانه، غروب آبان، سبکبال، همیشه پاییز، خوابهایم، پایان تابستان، قدم زدن، والس بارانی، فرداهای روشن و آنچه گذشت در سبک پاپ است.

امید نیک‌بین، رضا فرهادی، سهیل سعیدی و نیما باتقوی صدابرداران و جواد شریف‌پور طراح گرافیک از دیگر عوامل این اثر هستند که توسط کانون نشر موسیقی پژواک نیزوا با شماره مجوز ۲۶۵۴-۱۴۰۲ دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است.

«سرزمین سبز»

آلبوم «سرزمین سبز» شامل ۱۱ قطعه؛ نقش خیال، لحظه، کیهان، برای پرندگان، شاه البرز، پژواک‌های گذشته، نبات، داستان ما، سرزمین سبز، بیکران ابرها و زندگی توسط مجموعه موسیقی کوک منتشر شده است.

سهیل ملاحسینی نغمه‌پرداز و نوازنده سنتور، کیان محمدیان پرکاشن و سازهای کوبه‌ای و مجتبی ملک ثابت گرافیست از هنرمندان این اثر هستند. نسخه‌ آنلاین این آلبوم از طریق پلتفرم‌های بین‌المللی معتبر نیز قابل دسترس است.

مروری بر آثار موسیقایی خرداد ۱۴۰۲؛ «نوای آشنا» تا «پر پرواز»

«جاودانه»

آلبوم بی‌کلام «جاودانه» با آهنگسازی پویا حاجیلی شامل ۱۰ قطعه؛ روبومبا، پویالون، هرجا میبینم تو رو، اسطوره، ستایش، بارون بهاری، عروس دریا، همراز، جادوی عشق و جاودانگی است. نوازندگان؛ پویا حاجیلی، هومن نامداری، آرمین قیطاسی، بهنام حکیم، بهنام شهرکی، حمیدرضا یوسفی، اشکان ژعاله و امیر حاجی نیا و بهنام شهرکی میکس و مسترینگ و تنظیم‌کننده از هنرمندان این اثر هستند که با شماره مجوز ۲۶۹-۱۴۰۱ دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است.

همچنین آلبوم‌های «آفتاب روشن»، «ساقه‌ی خشک بهار ۳»، «از آباده تا تهران، از تهران تا تورنتو»، «رستگار»، «گاه و بی‌گاه» و «آخرین سلام» از دیگر آثاری هستند که خردادماه امسال منتشر شدند.

تک‌آهنگ‌ها

تک‌آهنگ‌ «چه می‌کشم؟» با ترانه‌ای از حامد آساره، آهنگسازی و تنظیم اسماعیل خانی و خوانندگی سالار عقیلی، موزیک ویدئو و تک‌آهنگ «پریشانی» با ترانه‌ای از احمد امیرخلیلی، آهنگسازی حسام ناصری و خوانندگی علیرضا قربانی، تک‌آهنگ‌های «درخت» با ترانه‌ای از مهدی ایوبی، آهنگسازی هادی کولیوند و خوانندگی رضا یزدانی، نوازندگی گیتار الکتریک مسعود همایونی و تهیه‌کنندگی علی اوجی، «دم زندگی گرم»، (تیتراژ پایانی سریال «سوران») با شعری از محمدمهدی سیار، آهنگسازی مسعود سخاوت‌دوست و خوانندگی محمد معتمدی، «پر پرواز» با شعری از علیرضا راشا، آهنگسازی علی اسماعیلی، خوانندگی مصطفی راغب، تنظیم‌، میکس و مستر احسان احمدی، «خسته شدم» با ترانه، آهنگسازی و خوانندگی حمید هیراد، تنظیم‌ رسول حسینی و میکس و مسترینگ فرجاد تقوی خردادماه امسال منتشر شدند.

«درندشت» با ترانه، آهنگسازی و خوانندگی محسن یگانه، نوازندگی گیتار شایان مجیدی، تنظیم‌ محسن یگانه و امین طالعی و میکس و مستر آرش پاکزاد، «صدام کن» با ترانه‌ای از حسین محمودی و امیر ماهان، آهنگسازی حامد دهقانی، خوانندگی رضا بهرام، نوازندگی گیتار هیراد نیکنام، تنظیم‌، میکس و مستر حامد برادران، «تمومش کن» با ترانه‌ای از فرزاد فرزین و کسری بختیاریان، آهنگسازی و خوانندگی فرزاد فرزین، نوازندگان؛ آرین کشیشی (گیتاربیس)، جمال چلبیانی (سازهای زهی)، هیراد نیکنام (گیتار اسپانیش) و مهران خلیلی (گیتار الکتریک)، تنظیم‌ احسان احمدی و امیر میلاد نیکزاد و میکس و مستر احسان احمدی از دیگر تک‌آهنگ‌های این ماه هستند.

همچنین «زمستان» با ترانه‌ای از احسان حائری، آهنگسازی اشکان آبرون، خوانندگی آرمان گرشاسبی، میکس و مستر آرش پاکزاد، «بعد من» با ترانه، آهنگسازی و خوانندگی رستاک حلاج، نوازندگی گیتار شروین شهبازی و نوازندگی پرکاشن وحید قاسمی، تنظیم‌ شروین شهبازی، میکس و مستر مهدی کریمی و تهیه‌کنندگی آوای باران، «عصبی نشو» با ترانه‌ای از آرمین، آهنگسازی مهدیار معصومی، خوانندگی شهرام شکوهی، تنظیم‌ رزا جهان، میکس و مستر حسین افشار و «نشد بیام» با ترانه‌ای از علیرضا پیروزی، آهنگسازی امیر قنادی، خوانندگی گروه سون و تنظیم‌ آرش قنادی و کیارش پوزشی از جمله تک‌آهنگ‌هایی هستند که در خرداد امسال منتشر شدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha