سازمان ملل خواستار تمدید قطعنامه شورای امنیت درباره گذرگاههای مرزی سوریه برای یکسال شد

 نیویورک – ایرنا- مارتین گریفیتس مسئول کمک‌های بشردوستانه و امدادرسانی سازمان ملل با بیان اینکه قطعنامه فرامرزی شورای امنیت درباره گذرگاههای سوریه در ۱۰ ژوئیه پایان می یابد، خواستار تمدید این  مجوز برای  ۱۲ ماه (یکسال) شد تا به گفته او، سازمان ملل و شرکای آن قادر به ارائه کمک های بشردوستانه باشند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مارتین گریفیتس مسئول کمک‌های بشردوستانه و امدادرسانی سازمان ملل روز پنجشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره سوریه افزود: مردم سوریه بیش از آنچه که ما تصور می کنیم، رنج می برند.

وی اضافه کرد: خانواده های سراسر این کشور امروز برای جشن گرفتن عید سعید گرد هم می آیند. اما آنها با غذای کمتری در سفره های خود، سوخت کم در اجاق‌ها و آب محدود در خانه ها مواجه هستند.

گریفیتس تصریح کرد: خانوارها باید درآمد های خود را جمع کنند تا هزینه های اولیه را تامین کنند و گاهی این پول جمع آوری شده همگام با تورم نیست. ۱۲ سال درگیری، فروپاشی اقتصادی و عوامل دیگر ۹۰ درصد جمعیت سوریه را به زیر خط فقر رسانده است.

این مقام سازمان ملل ادامه داد: میلیون ها نفر در سراسر سوریه فرصت کمی برای زندگی دارند. قطعنامه فرامرزی شورای امنیت ۱۱ روز دیگر در ۱۰ ژوئیه منقضی می شود.

گریفیتس افزود: تمدید این مجوز برای ۱۲ ماه، سازمان ملل و شرکای ما را قادر می سازد تا کمک های بشردوستانه را ارائه دهند. یک مجوز ۱۲ ماهه به تلاش های بشردوستانه در سوریه پس از زلزله های ماه فوریه کمک می کند.

این مقام سازمان ملل ادامه داد: مجوز ۱۲ ماهه گامی حیاتی در تلاش های قابل اثبات برای بهبود وضعیت انسانی در سراسر سوریه است. عملیات بشردوستانه در سوریه در نقطه حیاتی قرار دارد. چالش های قابل توجهی وجود دارند و باید از فرصت های مهم استفاده کرد. ما امیدواریم شورای امنیت به ما کمک کند به این چالش ها غلبه کنیم.

به گزارش ایرنا، شورای امنیت سازمان ملل در نشست ۱۹ دی ماه سال گذشته خود به اتفاق آرا با تمدید ۶ ماهه باز بودن گذرگاه مرزی باب الهوی سوریه برای ارسال کمک های بشردوستانه به سوریه از طریق ترکیه موافقت کرده بود.

گذرگاه باب الهوی در مرز سوریه با ترکیه در اشغال گروه تروریستی تحریر الشام یا همان جبهه النصره سابق و گروهک های هم پیمان آن است.

دولت دمشق همواره تاکید کرده است که این گروه تروریستی کمک های بشردوستانه را مصادره و اجازه دسترسی مردم عادی سوریه به این کمک ها را نمی دهد و هرگونه کمک انسانی به مردم سوریه باید از کانال رسمی و از طریق دولت سوریه انجام شود تا به دست نیازمندان آن برسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha