به گزارش ایرنا، این طرح که خرداد ماه پارسال عملیات اجرایی آن آغاز شده در صورت بهره برداری گامی تحول آفرین در توسعه زیرساخت های ارتباطی کهگیلویه و بویراحمد آن هم در یکی از پرترددترین مسیرهای ارتباطی مسافران استان های جنوبی کشور ایجاد می کند.
تکمیل این طرح که قطعه نخست بزرگراه بابامیدان،گچساران به بهبهان محسوب می شود نه تنها گامی گرهگشا برای ایمنی مسافران به استان های جنوبی کشور است بلکه مسیر توسعه اقتصادی و جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی و رونق تولید و اشتغال در شهرستان باشت را هموار خواهد داشت.
پروژه چهارخطه بابامیدان - گچساران به بهبهان به طول ۱۴۵ کیلومتر در ۶ قطعه طراحی شده که ۱۰۵ کیلومتر از این جاده در استان کهگیلویه و بویراحمد،۲۵کیلومتر در استان فارس و ۱۵ کیلومتر آن نیز در استان خوزستان قرار دارد.
تاکنون ۸۰ کیلومتر از این بزرگراه در کهگیلویه و بویراحمد احداث شده و ۲۵ کیلومتر آن در این استان باقی مانده است.
عملیات اجرایی این طرح در سال ۱۳۹۳ آغاز شد تا این جاده مهم که بخشی از کریدور ارتباطی خوزستان به فارس است ، جنوب غرب ایران را به شرق کشور متصل می کند و یکی از مسیرهای پرترافیک و البته پرحادثه جنوب ایران به شمار می رود ایمن سازی شود.
آخرین جزییات احداث بزرگراه باشت بابامیدان
فرماندار باشت گفت: عملیات اجرایی قطعه یک بزرگراه بابامیدان،گچساران به بهبهان در منطقه شلال دان به بابامیدان خرداد ماه پارسال آغاز شده و هم اکنون با ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست .
نادر گرامی افزود:تاکنون در این طرح۱۹۰ هزار متر مکعب خاکبرداری،۴۰ هزار متر مکعب زیراساس، پنج هزار و ۸۵۴مترمکعب اساس و زیراساس ، ۲ هزار و۲۸۶ ،۹۰۰ متر مکعب پی کنی،یکهزار و۸۰۰متر مربع قالب بندی،۱۲ هزارو ۷۳۰ متر مکعب بتن ریزی و ۲ هزار و۴۰متر نیوجرسی و چهار هزار و ۴۳۷ تن آسفالت اجرا شده است.
وی بیان کرد: ۵۰میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این طرح هزینه شده و برآوردهای کارشناسی نشان می دهد که هفت هزار و۵۰۰ میلیارد ریال دیگر سرمایه گذاری برای تکمیل آن نیاز است.
فرماندار باشت تصریح کرد: براساس قرار داد قطعه یک بزرگراه بابامیدان،گچساران به بهبهان به طول ۱۰ کیلومتر و عرض ۱۲ متر باید در مدت زمان ۳۶ ماه اجرا شود.
وی بیان کرد: افزایش ایمنی تردد و کاهش تصادف جاده ای، افزایش ظرفیت ترافیکی مسیر، کاهش مصرف سوخت وسایل نقلیه، افزایش رونق اقتصادی منطقه، کاهش اتلاف زمان و بهبود وضعیت زیر بنایی و زیر ساخت از مهمترین اهداف این طرح است.
گرامی با اشاره به اینکه هر ساله سوانح رانندگی زیادی در جاده شلال دان به عنوان یکی از پرترددترین محورهای ارتباطی کهگیلویه و بویراحمد رخ می دهد که منجر به کشته یا زخمی شدن شماری از هموطنان می شود ابراز امیدواری کرد که تکمیل این طرح گامی تحول آفرین برای ایمنی این جاده باشد.
وی با یادآوری ظرفیت های گردشگری شهرستان باشت تاکید کرد: رونق صنعت گردشگری از ارمغان های ویژه بهره برداری از این طرح برای بهبود وضعیت معیشتی شهروندان این شهرستان خواهد بود.
دیگر اقدام ها برای توسعه راه های ارتباطی باشت
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد:در زمان حاضر۱۵ طرح در شهرستان باشت در دست ساخت است که مهمترین آنان طرح بهسازی جاده باشت به شاه بهرام است.
ایمن سازی جاده ارتباطی حادثه خیز باشت به چرام در محل روستاهای لار به شاه بهرام از مطالبات دیرینه مردم شهرستان باشت است که با پیش بینی اعتبار در دولت سیزدهم در مسیر تحقق قرار گرفته است.
تکمیل طرح ایمن سازی این جاده ارتباطی که سال ها پیش مراحل نخست آن اجرا و فازهای بعدی آن نیمه کاره مانده بود از مطالبه مردمان سختکوش مناطق مذکور است که با تلاش دولت سیزدهم درحال انجام است.
محمد حسین پور افزود:طرح احداث جاده روستایی شاه بهرام به لار در دل یک منطقه گردشگری و کشاورزی در ۲ قطعه در حال ساخت است.
روستای شاه بهرام با وجود جنگل های پوشیده از درختان بلوط، بنه، کلخنگ، زبان گنجشک و انواع بادام ، یک غار به طول ۲۰۰ متر و قرار گرفتن در مجاورت رودخانه از زیباترین جلوه های روستاگردی در شهرستان باشت است که امید می رود با تکمیل طرح بهسازی جاده مذکور زمینه رفاه گردشگران این مسیر فراهم شود.
روستای لار نیز با قرار داشتن در دامنه کوه سه هزار و ۴۰۰ متری خامی، وجود درخت ۲۷۷۰ ساله سرو و طبیعت زیبا از مناطق زیبای شهرستان باشت محسوب می رود که در صورت بهره برداری از طرح بهسازی جاده لار به شاه بهرام گامی برای رفاه گردشگران این منطقه برداشته می شود.
وی تاکید کرد: قطعه نخست جاده لار به شاه بهرام با اعتبار ۱۲ میلیارد تومان در حال احداث است که ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: قطعه دوم این طرح نیز که ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد با ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار ساخته می شود.
وی ابراز امیدواری کرد که با تخصیص به موقع اعتبارات طرح بهسازی جاده لار به شاه بهرام تا پایان سال جاری بهره برداری شود.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد:با بهره برداری از طرح بهسازی جاده لار به شاه بهرام مسیری به طول ۶ کیلومتر و عرض ۱۱ متر ایمن سازی و نقاط حادثه خیز آن برطرف خواهد شد.
شهرستان ۲۲ هزار نفری باشت در جنوب شرقی کهگیلویه و بویراحمد ۳۰۰ کیلومتر جاده ارتباطی دارد.
نظر شما