اشغالگران آمریکایی به دنبال قانونی کردن سرقت نفت و منابع سوریه هستند

دمشق - ایرنا - درخواست آمریکا برای تمدید سه گذرگاه مرزی سوریه با هدف کمک به مردم این کشور پس از وقوع زلزله فوریه سال گذشته بهانه ای برای قانونی کردن حضور غیر قانونی و خارج از قوانین بین المللی در سرزمین های سوریه و تداوم سرقت منابع انرژی و زیر زمینی این کشور عربی پیروز بر تروریسم است.

به گزارش ایرنا، سفیر و نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل اعلام که ایالات متحده آمریکا خواستار تمدید مهلت سه گذرگاه مرزی باب الهوی، باب السلام و الراعی در سوریه به مدت یکسال است.

تحریم‌های یکجانبه غرب به سرکردگی آمریکا علیه سوریه، اوضاع را در این کشور برای مردم پیچیده ترکرده است. همکاری با سوریه در مبارزه با تروریست‌های فراری در مناطق شمالی سوریه و اینکه غربی‌ها ادعا می‌کنند اگر کمک‌های آنان نباشد، مردم سوریه از گرسنگی می‌میرند، تبلیغاتی ریاکارانه است که با هدف نقض حاکمیت دولت سوریه صورت می‌گیرد.

اشغالگران آمریکایی پس از شکست تروریستهای داعش در سوریه در مناطقی از شمال این کشور که دارای منابع انرژی و زیر زمینی فراوان است نیروهای خود را در نقش نیروهای ائتلاف و با بهانه مقابله با تروریست ها جایگزین کرد و در این راستا سالهاست که به سرقت نفت ، گاز و منابع زیر زمینی سوریه مبادرت می کند. مبارزه با تروریسم باید با احترام کامل به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه و بدون استفاده از آن به عنوان بهانه ای برای نقض این اصول اساسی حقوق بین الملل انجام شود. حضور غیرقانونی نیروهای نظامی خارجی، از جمله نیروهای آمریکایی در سوریه نقض آشکار منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین‌المللی است و منبع اصلی ناامنی در این کشور است.

از طرفی هم اشغالگران با تجهیز مجدد و همچنین ورود کاروانهای نظامی در مناطقی از سوریه به بهانه هایی نیروهای ائتلاف برای صلح و مقابله با تروریستهای فراری در مناطق بیرونی برخی شهرهای سوریه در حال مقاوم کردن پایگاههای نظامی غرب در سوریه هستند.

روز گذشته ( به وقت محلی نیویورک )معاون نمایندگی آمریکا در سازمان ملل گفت که ایالات متحده آمریکا خواستار تمدید سه گذرگاه مرزی باب الهوی، باب السلام و الراعی در سوریه به مدت یکسال است.

گذرگاه باب الهوی در مرز سوریه با ترکیه در اشغال گروه تروریستی تحریر الشام یا همان جبهه النصره سابق و گروهک های هم پیمان آن است.

دولت دمشق همواره تاکید کرده است که این گروه تروریستی کمک های بشردوستانه را مصادره و اجازه دسترسی مردم عادی سوریه به این کمک ها را نمی دهد و هرگونه کمک انسانی به مردم سوریه باید از کانال رسمی و از طریق دولت سوریه انجام شود تا به دست نیازمندان آن برسد.

این در حالی است که مبارزه با تروریسم باید با احترام کامل به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه و بدون استفاده از آن به عنوان بهانه ای برای نقض این اصول اساسی حقوق بین الملل انجام شود. حضور غیرقانونی نیروهای نظامی خارجی، از جمله نیروهای آمریکایی در سوریه نقض آشکار منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین‌المللی است و منبع اصلی ناامنی در این کشور است.

از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران معتقد است هدف از کمک به سوریه باید بازسازی زیرساخت های حیاتی سوریه از جمله آب، برق، بهداشت، امکانات بهداشتی و موسسات آموزشی و اولویت دادن به تلاش های مین زدایی باشد. مهم است که سازمان ملل متحد و شرکای آن به حمایت ثابت خود از این ابتکارات و تلاش مجدانه برای تضمین اجرای آنها با شفافیت و بدون هیچ گونه تبعیض ادامه دهند.

ایران به همکاری با شرکای خود در روند آستانه برای دستیابی به عادی سازی طولانی مدت و پایدار در سوریه متعهد است

در نشست اخیر آستانه در تاریخ ۲۰ تا ۲۱ ژوئن در قزاقستان، نمایندگان ایران، روسیه و ترکیه به عنوان کشورهای ضامن فرمت آستانه، بر اهمیت تسهیل بازگشت ایمن، با عزت و داوطلبانه پناهندگان و آوارگان سوری به کشور تاکید کردند.

جمهوری اسلامی ایران معتقد است هدف از کمک به سوریه باید بازسازی زیرساخت های حیاتی سوریه از جمله آب، برق، بهداشت، امکانات بهداشتی و موسسات آموزشی و اولویت دادن به تلاش های مین زدایی باشد. مهم است که سازمان ملل متحد و شرکای آن به حمایت ثابت خود از این ابتکارات و تلاش مجدانه برای تضمین اجرای آنها با شفافیت و بدون هیچ گونه تبعیض ادامه دهند.

جمهوری اسلامی ایران خواستار خروج فوری و کامل نیروهای غیرقانونی هستیم که برای ایجاد فضای مساعد برای حل بحران و بازگرداندن صلح و ثبات در منطقه ضروری است.

حضور آمریکا در سوریه نقض آشکار قوانین بین المللی و منبع ناامنی است

اشغالگران آمریکایی به دنبال قانونی کردن سرقت نفت و منابع سوریه هستند

امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: حضور غیرقانونی نیروهای نظامی خارجی، از جمله نیروهای آمریکایی در سوریه نقض آشکار منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین‌المللی است و منبع اصلی ناامنی در این کشور است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، امیر سعید ایروانی سفیرو نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نشست روز ۵ شنبه ۲۹ ژوئن در شورای امنیت در مورد تحولات سیاسی و بشردوستانه سوریه افزود: گزارش اخیر دبیرکل سازمان ملل (S/۲۰۲۳/۴۱۹) نشان می دهد که وضعیت انسانی در سوریه، بویژه به دلیل زلزله ویرانگر ۶ فوریه ۲۰۲۳ وخیم تر شده و نیازهای انسانی به بالاترین حد خود رسیده است. در همین حال، بودجه ناکافی طرح واکنش بشردوستانه نگران کننده است و نیاز به حمایت بیشتر دارد.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل اضافه کرد: گزارش تأیید می‌کند که تصمیم دولت سوریه برای باز کردن گذرگاه‌های مرزی باب السلام و الراعی، همراه با تمدید سه ماهه تا ۱۳ اوت ۲۰۲۳، دسترسی مستقیم و کارآمد به افراد آسیب‌دیده را به طور قابل توجهی تسهیل کرده است.

وی تصریح کرد: بر اساس گزارش دبیرکل ادامه تحریم های یکجانبه کمک های بشردوستانه و دسترسی به خدمات حیاتی را در سوریه با مشکل مواجه کرده است. این گزارش نشان می دهد که معافیت های بشردوستانه ادعایی ناکارآمد و غیرعملی هستند. ما قویا بر لغو این اقدامات غیرقانونی تاکید می کنیم.

ایروانی تاکید کرد: ارائه کمک های بشردوستانه باید بدون پیش شرط و مطابق با اصول انسانی، بی طرفی، و عدم تبعیض انجام و ملاحظات سیاسی نباید مانع ارائه کمک رسانی به نیازمندان شود.

سازمان ملل خواستار تمدید قطعنامه شورای امنیت درباره گذرگاههای مرزی سوریه برای یکسال شد

مارتین گریفیتس مسئول کمک‌های بشردوستانه و امدادرسانی سازمان ملل با بیان اینکه قطعنامه فرامرزی شورای امنیت درباره گذرگاههای سوریه در ۱۰ ژوئیه پایان می یابد، خواستار تمدید این مجوز برای ۱۲ ماه (یکسال) شد تا به گفته او، سازمان ملل و شرکای آن قادر به ارائه کمک های بشردوستانه باشند.

مارتین گریفیتس مسئول کمک‌های بشردوستانه و امدادرسانی سازمان ملل روز پنجشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره سوریه افزود: مردم سوریه بیش از آنچه که ما تصور می کنیم، رنج می برند.

وی اضافه کرد: خانواده های سراسر این کشور امروز برای جشن گرفتن عید سعید گرد هم می آیند. اما آنها با غذای کمتری در سفره های خود، سوخت کم در اجاق‌ها و آب محدود در خانه ها مواجه هستند.

بهبود وضعیت انسانی در سوریه مستلزم ارائه راه حل های پایدار است

اشغالگران آمریکایی به دنبال قانونی کردن سرقت نفت و منابع سوریه هستند

بسام صباغ، سفیر سوریه در سازمان ملل، این موضوع را تاکید کرد که بهبود وضعیت انسانی در سوریه مستلزم ارائه راه حل های پایدار برای حمایت از مردم سوریه به ویژه پس از زلزله است که وابستگی به کمک‌های مردمی را کاهش می‌ دهد .

صباغ در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره امور سیاسی و بشردوستانه در سوریه بر لزوم سیاسی نشدن موضوع بازگشت آوارگان یا جلوگیری از بازگشت آنها که مستلزم بازسازی زیرساخت های لازم برای بازگشت آبرومندانه آنها است، تاکید کرد.

وی گفت: شورای امنیت هفته گذشته در جلسه گفت‌وگوی غیررسمی تعاملی، جنبه‌های اجرای قطعنامه ۲۶۷۲، ارزیابی پیشرفت در روند ارسال کمک‌های بشردوستانه به سوری‌ها و ارائه خدمات اولیه به آنها از طریق پروژه‌های بازیابی زودهنگام را مورد بحث و بررسی قرار داد.

در این گفتگو، هیئت سوری اشاره کرد که نیازهای بشردوستانه در حال افزایش است و دسترسی به خدمات اولیه محدودتر شده است، علاوه بر بحران شدید آب، که باعث رنج و درد نزدیک به یک میلیون سوری در استان الحسکه و اطراف آن شده است. و به دنبال آن شیوع وبا، علاوه بر کمبود شدید برق، که رنج مردم سوریه را در تمام جنبه های زندگی آنها تشدید می کند.

صباغ خاطرنشان کرد: برخی از مقامات اتحادیه اروپا به مواضع خصمانه خود در قبال سوریه، سیاسی کردن موضوع بشردوستانه در این کشور و سوء استفاده از رنج مردم سوریه با ادامه اقدامات قهری غیرانسانی و غیراخلاقی و عدم حضور دولت سوریه از کنفرانس های کمک کننده بروکسل مربوط به سوریه ادامه می دهند .

آمریکا خواستار تمدید سه گذرگاه مرزی سوریه به مدت یکسال شد

اشغالگران آمریکایی به دنبال قانونی کردن سرقت نفت و منابع سوریه هستند

جفری دلاور نیتس معاون نمایندگی آمریکا در سازمان ملل گفت که ایالات متحده آمریکا خواستار تمدید سه گذرگاه مرزی باب الهوی، باب السلام و الراعی در سوریه به مدت یکسال است.

جفری دلاور نیتس سفیر و معاون نمایندگی آمریکا در سازمان ملل در نشست شورای امنیت در مورد تحولات سیاسی و بشردوستانه سوریه افزود: ماه گذشته توماس گرینفیلد سفیر آمریکا در سازمان ملل از شورای امنیت خواست تا این مجوز امداد رسانی به سوریه را به مدت ۱۲ ماه تمدید کرده و گذرگاه های مرزی باب الهوی ، باب السلام و الراعی را نیز شامل شود.

وی تصریح کرد: این تنها راه برای اطمینان از دریافت کمک های مورد نیاز مردم سوریه است. حکومت بشار اسد تصمیم گرفته است دسترسی سازمان ملل را غیرقابل پیش بینی کند و مردم سوریه از عواقب این تصمیم رنج می برند. همچنین هیچ نشانه ای مبنی بر اینکه حکومت اسد قصد دارد دسترسی نامحدود سازمان ملل را مهیا کند ، وجود ندارد.

معاون نمایندگی آمریکا در سازمان ملل ادامه داد: به همین دلیل است که قطعنامه شورای امنیت که شامل یک تمدید ۱۲ ماهه از جمله برای هر سه گذرگاه باب الهوی ، باب السلام و الراعی باشد، ضروری است. جامعه بشردوستانه به چنین قطعنامه ای نیاز دارد.

همسویی انگلیس با درخواست آمریکا برای اشغالگری در سوریه

اشغالگران آمریکایی به دنبال قانونی کردن سرقت نفت و منابع سوریه هستند

سفیر و نماینده انگلیس در سازمان ملل همسو با آمریکا اعلام کرد که تمدید گذرگاههای مرزی باب الهوی، باب السلام و الراعی به مدت یکسال برای ارائه کمک های موثر سازمان ملل ضروری است.

باربارا وود وارد سفیر و نماینده انگلیس در سازمان ملل در نشست شورای امنیت در مورد تحولات سیاسی و بشردوستانه سوریه افزود: با ادامه درگیری ۱۲ ساله در سوریه، انگلیس سه راه پیش روی شورای امنیت برای حمایت از مردم سوریه می بیند. اول اینکه ما باید از دسترسی قابل پیش بینی و پایدار بشردوستانه به ۴.۱ میلیون نفر در شمال غرب سوریه اطمینان حاصل کنیم.

سفیر انگلیس در سازمان ملل اضافه کرد: دبیر کل سازمان ملل متحد بارها اعلام کرده است که تمدید مجوز کمک های برون مرزی از سوی شورای امنیت برای حداقل ۱۲ ماه یک «الزام اخلاقی و بشردوستانه» بوده و تاکید کرده است که هر سه گذرگاه در باب الهوی، باب السلام و الراعی برای کمک مؤثر سازمان ملل ضروری هستند و به همین دلیل ما بر درخواست‌های این شورا برای تمدید و گسترش مجوز فرامرزی کمک های بشردوستانه پیش از ۱۰ ژوئیه را تکرار می کنیم. این یک رویکرد انساندوستانه است.

شورای امنیت باید استاندارد دوگانه کنونی خود را کنار بگذارد

جمهوری اسلامی ایران از سرگیری مجدد جلسات کمیته قانون اساسی در اولین فرصت برای ادامه پیشرفت در جهت حل بحران حمایت می کند. در این زمینه، ایران به حمایت خود از تلاش‌های فرستاده ویژه و تعامل فعال او با همه طرف‌ها ادامه می دهد.

از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران اقدامات تجاوزکارانه و حملات نظامی مستمر رژیم اسرائیل علیه سوریه، به ویژه علیه زیرساخت‌های غیرنظامی و تداوم اشغال بلندی جولان سوریه به شدت محکوم کرده و معتقد است : شورای امنیت باید استاندارد دوگانه کنونی خود را کنار گذاشته و به فعالیت‌ها و اقدامات تجاوزکارانه رژیم اسرائیل که آشکارا با قوانین بین‌المللی و حقوق بشردوستانه بین‌المللی مغایرت دارد و حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه را نقض می‌کند، رسیدگی کند. این فعالیت های شرورانه نه تنها منطقه را بی ثبات می کند، بلکه تنش ها را تشدید می کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha