سازمان ملل: صدها نفر در سودان کشته شدند/ ۲ میلیون و۶۰۰ هزار آواره و غارت انبارهای غذایی

تهران - ایرنا - معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل با اشاره به کشته شدن صدها غیرنظامی و آوارگی بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر دیگر در سودان بر اثر جنگ و درگیری گفت: تلاش‌ها برای آتش بس دائم و آرام کردن اوضاع سودان کافی نیست و ادامه جنگ تنها به معنای رنج روز افزون برای مردم این کشور است؛ موضوعی که می‌تواند برای کل منطقه فاجعه بار باشد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، «فرحان حق» معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در گفت وگو با پایگاه خبری العربی ۲۱ با بیان اینکه «حجم و سرعت به ورطه کشیده شدن سودان به سمت ویرانی و نابودی بی‌سابقه است، افزود: نمی‌توانیم هیچ تلاشی را تا زمانی که به آتش‌بس پایدار و دائمی منجر نشود، کافی بدانیم.

وی وضعیت در دارفور و خارطوم را فاجعه بار توصیف کرد و گفت: درگیری‌ها بیداد می کند و مردم در خانه‌ها و خیابان‌ها مورد حمله قرار می‌گیرند.

معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل ادامه داد: صدها غیرنظامی کشته و هزاران نفر دیگر زخمی شده‌اند و این تعداد روز به روز در حال افزایش است.

وی با بیان اینکه به دلیل عدم دسترسی به افراد نیازمند و غارت انبارهای سازمان ملل، کار در سودان دشوارتر شده است، افزود: از طرفین می‌خواهیم که به ما اجازه دهند تا به همه افراد نیازمند سودان دسترسی آسان پیدا کنیم.

حق گفت: سازمان ملل به نقش حیاتی و بشردوستانه و سیاسی خود در کمک به مردم سودان ادامه می‌دهد، این سازمان سه میلیارد دلار برای کمک‌های فوری بشردوستانه درخواست کرده اما پس از پایان جنگ، برای بازسازی به بودجه بیشتری نیاز خواهد بود.

وی اضافه کرد: رهبران دو طرف درگیر در سودان معتقدند که می‌توانند به پیروزی نظامی دست یابند، بنابراین دولت‌های جهان باید همکاری کرده تا آن‌ها درک کنند که این یک توهم خطرناک است.

معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در پاسخ به این سوال که سازمان ملل قصد دارد نیروهای حافظ صلح به سودان اعزام کند؟ گفت: نیروهای حافظ صلح سازمان ملل به جز با قطعنامه شورای امنیت این سازمان اعزام نمی‌شوند.

وی در خصوص ابزارهای سازمان ملل برای نفوذ و فشار بر طرف‌های متخاصم در سودان اظهار داشت: در این خصوص با متحدان خود از جمله اتحادیه آفریقا، اتحادیه کشورهای عربی و سازمان بین دولتی توسعه شرق آفریقا (ایگاد) درحال رایزنی هستیم، اما در این مرحله نمی‌توانیم هیچ تلاشی را برای رسیدن به آتش بس پایدار کافی بدانیم.

فرحان حق ضمن دفاع از بی‌طرفی « فولکر پرتس» نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور سودان، بر رد درخواست «عبدالفتاح البرهان» فرمانده ارتش و رئیس شورای حاکمیت این کشور مبنی بر تغییر نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سودان تاکید کرد.

وی با بیان اینکه پرتس به کارهای خود ادامه می‌دهد و در حال حاضر در نایروبی پایتخت کنیاست، ادامه داد: اصل «عنصر نامطلوب» در مورد دولت‌ها صدق می‌کند، سازمان ملل یک دولت نیست و اصل «عنصر نامطلوب» در مورد کارکنان سازمان ملل اعمال نمی‌شود.

پس از اینکه پرتس نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سودان «عبدالفتاح البرهان» فرمانده ارتش و رئیس شورای حاکمیت سودان را به فریبکاری متهم کرد، وزارت خارجه سودان ۹ ژوئن به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل اطلاع داد که نماینده وی و رئیس هیات سازمان ملل در سودان عنصر نامطلوب در این کشور است و خواستار تغییر نماینده دبیر کل سازمان ملل در سودان شد.

از اواسط آوریل، درگیری‌های خونینی در خارطوم و دیگر شهرها بین ارتش به فرماندهی «عبدالفتاح البرهان» و نیروهای پشتیبانی سریع به فرماندهی «محمد حمدان دقلو» معروف به «حمیدتی» در حال وقوع است و تلاش میانجی‌گرهای منطقه‌ای و بین‌المللی برای رسیدن به یک آتش بس دائمی در این کشور به نتیجه‌ای نرسیده است.

جنگ بین دو طرف علاوه بر ایجاد شرایط سخت زندگی در سراسر سودان، صدها کشته و هزاران زخمی برجای گذاشته است.

در همین حال، دفتر سازمان ملل در زمینه هماهنگی مسائل انسانی در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد: بیش از ۲ میلیون و۶۰۰ هزار نفر از آغاز درگیری ها در سودان از خانه های خود آواره شدند.

این دفتر افزود: بیش از ۲ میلیون و یکصد هزار نفر در داخل سودان آوار شدند، از جمله یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر فقط از خارطوم، از ترس جان خود فرار کرده اند.

بر اساس این گزارش، بیش از ۵۶۰ هزار نفر هم از طریق مرزها به کشورهای هم جوار سودان فرار کرده اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha