شهردار قشم: جشن های شاد محله محور دهه ولایت در نگین خلیج فارس اجرا می شود

قشم - ایرنا - شهردار قشم گفت: همزمان با دهه امامت و ولایت (عید قربان تا غدیر خم) ۶۰ جشن شاد محله محور مشارکتی با پشتیبانی و حمایت شهرداری و شورای اسلامی شهر قشم با اجرای برنامه های متنوع فرهنگی، مذهبی و اجتماعی در محلات نگین خلیج فارس اجرا می شود.

میرداد میردادی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: چهار گروه فرهنگی هنری متشکل از جوانان هنرمند جزیره قشم در این مدت اجرای برنامه خواهند داشت.

وی ادامه داد: شهرداری قشم با پشتیبانی از این برنامه‌ ها بستر ساز رقم خوردن فضایی شاد و مفرح برای قشموندان در دهه مبارک امامت و ولایت خواهد بود.

شهردار قشم تصریح کرد: در سه روز منتهی به عید سعید غدیر خم نیز کاروان شادی شهرداری قشم با اجرای زنده سرود، نمایش، مداحی و سخنرانی های کوتاه در محلات مختلف سطح شهر فضایی شاد و امید بخش را ایجاد می کند.

میردادی توضیح داد: بازسازی واقعه غدیر در ساحل شمالی قشم شاخص‌ ترین برنامه این ایام است که ۱۵ غرفه با همکاری مواکب، مساجد، هیات مذهبی، فعالان فرهنگی و حوزه های علمیه برای امور فرهنگی و پذیرایی از اجتماع مردمی غدیر دایر خواهد شد.

دهه ولایت و امامت از عید سعید قربان آغاز و تا ولادت امام موسی کاظم علیه السلام (هشتم تا هجدهم تیرماه مصادف با دهم تا بیستم ذی الحجه) ادامه دارد.

واقعه غدیر که به موضوع امامت امیر مومنان و جانشینی پیامبر اکرم (ص) اشاره دارد، موضوع اتصال نبوت به امامت و از مهمترین اعیاد مسلمانان به شمار می‌آید.

در احادیث شیعه تعابیری هم چون عیدُاللهِ‌ الاکبر (بزرگ‌ترین عید الهی)، عید اهل بیت محمد (ص) و اشرف الاعیاد (والاترین عید) برای این روز به کار رفته است.

روز غدیر خم برترین عیدهای امت من است و آن روزی است که خداوند بزرگ دستور داد، برادرم علی بن ابی طالب را به عنوان پرچمدار امتم منصوب کنم، تا بعد از من مردم به وسیله او هدایت شوند و آن روزی است که خداوند در آن روز دین را تکمیل و نعمت را بر امت من تمام کرد و اسلام را به عنوان دین برای آنان پسندید.

این جملات مهمی است، منسوب به پیامبر اکرم(ص) که شیخ صدوق در کتاب امالی نقل کرده و روایت صریح و روشن پیامبر خاتم(ص) از وصی و جانشین خود است.

ماجرای عید غدیر خم اشاره به اتفاقی دارد که در آخرین سفر حج رسول الله(ص) رخ داد؛ در سال دهم هجرت، رسول خدا(ص) به حج رفت و احکام آن را به مردم آموزش داد.

به هنگام بازگشت از مکه، در استراحتگاه جُحفه و در غدیر خم، به امر خدا مردمان را گرد آورد و در آن مجمع سترگ، امام علی(ع) را به عنوان جانشین خود به آنان شناساند و فرمود: «هر کس من مولای اویم، علی مولای اوست».

البته جانشینی امام علی(ع) سال ها پیش در مکه و در جمع خاندان بنی هاشم انجام گرفته بود اما در غدیر باز بر آن تاکید و هم به اطلاع عموم رسید.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha