۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۷:۰۵
کد خبرنگار: 1287
کد خبر: 85157063
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گونه طاووسک سینه سفید در چهارمحال‌ و بختیاری مشاهده شد

شهرکرد-ایرنا-مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری از مشاهده و ثبت طاووسک سینه سفید برای نخستین بار در تالاب گندمان شهرستان بروجن خبر داد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از اداره کل محیط‌زیست استان، سعید یوسف‌پور افزود : گونه طاووسک سینه سفید با نام علمی Amaurornis phoenicurus در پدیده‌ای نادر برای نخستین بار در تالاب گندمان مشاهده و توسط کمیته ملی ثبت پرندگان ایران به ثبت رسید.

وی اظهار داشت : این گونه جدید از گونه پرندگان شبه جزیره هندوستان و شرق آسیاست که در نوار ساحلی خلیج فارس بخصوص در استان‌های جنوب و جنوب شرق ایران مانند سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان و بوشهر به عنوان گونه کمیاب ثبت شده است.

یوسف‌پور تصریح کرد: با ثبت این گونه جدید تعداد پرندگان استان چهارمحال‌وبختیاری به عدد ۳۰۱ رسیده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان از زادآوری پرستوی دریایی برای نخستین بار در تالاب گندمان خبر داد و گفت: برای نخستین بار تعداد حدود ۹۰۰ فرد پرستوی دریایی معمولی در یک کلونی با حدود ۴۵۰ آشیانه در تالاب گندمان در حال لانه‌گزینی و جوجه‌آوری هستند.

وی افزود: این گونه به صورت کلونی زادآوری دارد و انتخاب تالاب گندمان برای زادآوری نشان از وضعیت مطلوب زیستگاهی است.

یوسف‌پور گفت: عمق مناسب آب، پوشش گیاهی مطلوب و زنجیرۀ غذایی کامل باعث به‌وجود آمدن بستری مناسب برای لانه‌گزینی این پرنده شده است.

به گزارش ایرنا، تالاب گندمان با وسعت ۱ هزار و ۷۰ هکتار در حاشیه جاده بروجن، لردگان در نزدیکی شهر گندمان از شهرستان بروجن قرار دارد. این تالاب دارای جاذبه‌های گردشگری خاص و یکی از مناطق مناسب برای عکاسی طبیعت و پرنده‌نگری در این استان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha